لشگرکشی شایان دیزل در نمایشگاه خودرو شیراز؛ خانواده بزرگ دافران

اقتصاد ایران: عصر خودرو- شرکت شایان دیزل که تولیدکننده کشنده‌های دافران H۷ هست، به‌تازگی در کنار فیس لیفت ظاهری و تغییرات اساسی در داخل کشنده دافران H۷، اقدام به رونمایی و معرفی از سری جدید محصولاتش کرده است تا به‌این‌ترتیب بتواند در گستره وسیع‌تری از بازار خودروهای تجاری حضور پیدا کند

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این میان باید گفت که شایان دیزل جزو اولین شرکت‌هایی هست که اقدام به واردات و تولید کامیونت برقی در بازار کشورمان کرده است.

دافران H7 نیوفیس
نسخه جدید دافران H7 که با پسوند نیوفیس به میدان آمده است، تغییرات زیادی در داخل به همراه مقداری دگرگونی در خارج از بدنه دارد. در بدنه، نوارهای کرومی در کناره‌های جلوپنجره کار شده است و در بعضی از بخش‌ها نیز تغییر رنگ مشاهده می‌شود. اما فضای داخلی، تغییرات بیشتری کرده است. رودری‌ها عوض شده اند و نمایشگر پشت فرمان نیز به صورت دیجیتالی شده است. صفحه‌نمایش وسط داشبورد نیز بزرگ‌تر شده و فرمان نیز، ظاهر به‌روزتری پیدا کرده است. در بخش فنی، تغییری در این کشنده ایجاد نشده است، اما اضافه‌شدن سیستم‌هایی مثل دوربین 360 درجه و نقطه کور با قابلیت ثبت وقایع، سنسور نور و باران، سنسور تشخیص خواب‌آلودگی راننده، چراغ‌های عقب به نوع جدید با تکنولوژی LED، ترمز پارک و ترمز تریلر برقی به همراه سیستم اتوهلد و ترمز تپه، وجود ترمز ضدقفل ABS و ترمز هوشمند اضطراری یا AEBS، کروزکنترل، رادار هشدار انحراف از مسیر یا LDWS به همراه هشداردهنده تصادف از جلو FCWS، سیستم ضدلغزش ASR و برنامه کنترل پایداری ESC به همراه سیستم ترمز الکترونیکی یا EBS برای جلوگیری از انحراف کشنده در زمان ترمزهای شدید، تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD، ریتاردر موتور و اینتاردر هیدرولیکی گیربکس، یخچال، کولر درجا و بخاری درجا، تهویه‌مطبوع اتوماتیک و... یکی از به‌روزترین و کامل‌ترین کشنده‌های چینی حال حاضر بازار به شمار می‌آید که با پیشرانه 480 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک، عرضه می‌شود. از دیگر امکانات این کشنده می‌توان به بالابر برقی و دستی کابین، سانروف برقی، سنسور نور و باران، چراغ‌های مجهز به اتولایت و چراغ روز، بادگیرهای کامل اتاق و شاسی، گاز دستی، فرمان دکمه‌دار با قابلیت تنظیم به صورت بادی و برقی در تمام جهات، شیشه‌بالابرهای برقی با پاورویندو، قفل دیفرانسیل عقب، آینه‌های برقی مجهز به گرم‌کن، مه‌شکن‌های عقب و جلو، چراغ خوشامدگویی، آفتاب‌گیر داخلی و خارجی و جانبی، هشداردهنده صوتی دنده‌عقب، نشانگر گرفتگی فیلتر سوخت، جعبه‌ابزار، تاخوگراف، قفل‌مرکزی با ریموت، صندلی‌های بادی شاگرد و راننده، یخچال، تختخواب شاگرد و راننده، خروجی برق 220 ولت، جالباسی، کپسول آتش‌نشانی و... اشاره کرد.

 

کامیون باری دافران 2×6 H7C
با تازگی بخش کامیون‌های باری نیز موردتوجه تجاری سازان قرار گرفته است و دافران H7C یکی از جدیدترین کامیون‌های بازار هست. این کامیون سه محور با آرایش 2×6 عرضه می‌شود و در ظاهر، همان کشنده دافران H7 هست. محور عقب این کامیون به صورت بالاگیر است و باید اعتراف کرد که سال‌هاست جای خالی کامیون‌های سه محور 2×6 در کشورمان حس می‌شد. از این رو، تعلیق محور عقب نیز از نوع بادی با چهار بالن باد است که راحتی سواری و رانندگی این کامیون را تضمین خواهد کرد. اما پیشرانه این کامیون با 9.4 لیتر حجم، برابر با 380 اسب بخار قدرت دارد و بیشترین گشتاور آن نیز برابر با 1800 نیوتن متر است. اما گیربکس همان نسخه مشابه با کشنده بوده که یک گیربکس اتوماتیک ساخت ZF با 4+12 دنده هست و می‌توان گفت حالا به تازگی، کامیون‌های با گیربکس اتوماتیک نیز در حال راه‌پیداکردن به بازار کشورمان هستند. وزن خالص این کامیون در حدود 8.7 تن هست و وزن ناخالص مجاز آن مثل دیگر رقبا برابر با 26 تن خواهد بود. ریتاردر دومرحله‌ای موتور به همراه اینتاردر هیدرولیکی 5 مرحله‌ای گیربکس، یخچال، کولر درجا و بخاری درجا نیز در این کامیون دیده می‌شود و از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، چیزی از کشنده دافران H7 نیوفیس کم ندارد که از این نظر می‌توان گفت، دافران H7C از نظر امکانات، جزو کامل‌ترین کامیون‌هایی است که تا امروز در کشورمان عرضه شده است. کامیون دافران H7C دو باک 400 لیتری برای سوخت‌گیری دارد و حجم مخزن ادبلو آن نیز برابر با 60 لیتر است.

 

دافران کمپرسی 4×6
دافران به‌تازگی اقدام به عرضه کمپرسی‌های سه محور 4×6 نیز کرده است که با پیشرانه 480 اسب بخاری، قوی‌ترین کامیون کمپرسی عرضه شده در کشور تا امروز خواهد بود. این کمپرسی از همان موتور و گیربکس مشترک با کشنده یعنی پیشرانه 480 اسب بخاری با 2250 نیوتن متر گشتاور با گیربکس اتوماتیک 4+12 سرعته بهره می‌برد. محورها از ساخته‌های کمپانی معروف DANA هستند و طبق اعلام شرکت، وزن کمپرسی خالی در حدود 10 تن و ظرفیت مجاز این کمپرسی برابر با 40 تن است. به سبک دیگر کمپرسی‌ها، تمام محورها دارای تعلیق فنر شمش هستند و حجم مخزن سوخت نیز 600 لیتر به همراه 35 لیتر باک ادبلو است. این کمپرسی به طور استاندارد دارای یخچال و کولر درجا و بخاری درجا است که کار با آن را در معادن و مناطق بیراهه، راحت‌تر خواهد کرد. بهره‌گیری از اتاق رنو به همراه عناصر طراحی که در نمای جلو این کمپرسی دیده می‌شود، هم بیننده را یاد کمپرسی رنو کراکس می‌اندازد و هم ظاهری تنومند و قلدر و به اصطلاحاً کامیونی را تداعی می‌کند. بالابر کابین مثل کشنده و باری دافران، از نوع برقی و دستی است و از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، مشابه با کشنده دافران H7 نیوفیس است که از این نظر، این کمپرسی را باید آپشنال‌ترین کمپرسی عرضه شده تا امروز در بازار کشورمان بنامیم.

کامیونت دافران Q1-5.5T
نسل جدید کامیونت در کشورمان با نام ایسوزو معرفی شد. محصولات باکیفیت ژاپنی که در زمان عرضه، طرفداران و خریداران زیادی داشتند و هنوز هم از نظر فنی و قوای محرکه، زبانزد همه شاغلین این بخش هستند. کامیونت دافران نیز در واقع یک ایسوزوی تغییریافته است. این کامیونت از محصولات گروه QingLing ISUZU Motors است که در واقع، تولیدکننده محصولات تجاری ایسوزو در کشور چین به شمار می‌آید. پیشرانه سه لیتری ساخت ایسوزو بهره می‌برد که بیشترین قدرت آن برابر با 118 اسب بخار و بالاترین گشتاورش نیز 290 نیوتن متر است. این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو 6 دارد و به یک گیربکس 1+6 سرعته ساخت ایسوزو نیز متصل می‌شود. طبق گفته شایان دیزل، شاسی و محورهای کامیونت دافران Q1-5.5T نیز از ساخته‌های ایسوزو است که در کنار اتاق ایسوزو، باید گفت یک ایسوزو مونتاژ داخل در بازار فعلی کشور داریم. البته باید گفت که توان 118 اسب بخاری با گشتاور 290 نیوتن متری برای یک کامیونت 5.5 تنی چندان جذاب نیست و بهتر بود تا از یک موتور قوی‌تر برای این کامیونت استفاده می‌شد. کامیونت دافران Q1-5.5T دارای امکانات رفاهی و ایمنی قابل‌قبولی نیز هست. سیستم ترمز اضطراری AEBS و هشداردهنده تصادف از جلو FCWS به همراه رادار خط‌خوان LDWS، ترمز ضد قفل ABS و سیستم کنترل پایداری ESC، سنسور نور و باران، چراغ‌های مجهز به چراغ روز، شیشه‌بالابرهای برقی با پاورویندو، مه‌شکن جلو عقب، آفتاب‌گیر داخلی، هشدار دنده‌عقب، قفل‌مرکزی، گاز دستی و... از امکانات این خودرو است که برای آن، می‌توان PTO نیز سفارش داد. حجم مخزن سوخت این خودرو برابر با صد لیتر بوده و 16 لیتر، باک ادبلو آن هست. کامیونت دافران Q1-5.5T وزن خالصی در حدود 2 تن دارد و هرچند از نظر فنی، توان 6.5 تن وزن ناخالص مجموع را دارد؛ اما ظرفیت ناخالص مجاز آن 5.5 تن است.

 

کامیونت دافران برقی L2ev
محصول خاص گروه شایان دیزل، کامیونت برقی این شرکت است که در واقع، محصولی از چنگلانگ از زیرمجموعه‌های دانگ فنگ هست که کشنده و کامیون‌های دافران نیز از همین خودروساز هستند. به همین خاطر در ظاهر این کامیونت، می‌توان ابعاد کوچک شده‌ای از یک دافران کشنده را دید. این کامیونت دارای وزن مجاز ناخالص 6 تن هست که 3 تن وزن خود کامیونت بوده و سه تن نیز ظرفیت بارگیری آن است. موتور برقی این خودرو دارای حداکثر توان 155 اسب بخار قدرت با 350 نیوتن متر گشتاور است که برای یک رانندگی عادی، قدرت آن در حدود 80 اسب بخار با بیشترین گشتاور به مقدار 135 نیوتن متر است. گیربکس فقط سه حالت خلاص، جلو و عقب دارد و در واقع با مقدار فشار به پدال گاز، می‌توان به سرعت موردنظر رسید. باتری‌های این خودرو نیز دارای توان 100 کیلووات‌ساعت هستند که در حالت شارژ سریع، در عرض 90 دقیقه به حداکثر می‌رسند. ترمزها در هر چهارچرخ دیسکی هستند و به سیستم‌های ABS و تقسیم نیروی ترمز EBD و کنترل‌کننده ترمز الکترونیکی EBS و همچنین برنامه پایداری ESC، سیستم ضدلغزش ASR و سیستم الکترونیکی محدودکننده لغزش ESR نیز مجهز شده‌اند. فنربندی در هر دو محور از نوع فنرهای تخت هستند و شیشه‌بالابرهای برقی به همراه پاورویندو، قفل‌مرکزی با ریموت، تهویه‌مطبوع دستی و پورت شارژ تلفن همراه از دیگر امکانات این کامیونت هستند. عرضه یک کامیونت برقی در کشورمان می‌تواند تا حد بسیار زیادی از معضل آلودگی هوا در شهرها بکاهد. به شرطی که این عرضه با حمایت دولت همراه باشد و خودرو با یک شرایط ساده و راحت برای خرید، عرضه شود.

 

نویسنده: علیرضا داودی

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ