شرکتی حقوقی، اینتل را به دست‌بردن در گزارش مالی متهم کرد

اقتصاد ایران: شکایتی دسته‌جمعی علیه اینتل به‌راه افتاده است که به شفاف‌نبودن این شرکت درمورد گزارش‌های مالی اشاره دارد.

دفتر حقوقی Levi & Korsinsky از سرمایه‌گذاران اینتل دعوت کرد به شکایت دسته‌جمعی علیه این شرکت بپیوندند که طبق آن، تیم آبی ضررهای بخش تولید را در گزارش نتایج مالی ۲۰۲۳ به‌درستی اعلام نکرده است.

اینتل از اوایل سال ۲۰۲۴، مدل Internal Foundry را اتخاذ کرد تا واحد تولید محصولات این شرکت و مشتریان متفرقه بتوانند از خدمات تولید و بسته‌بندی اینتل فاندری (Intel Foundry) که واحدی مستقل در دل اینتل محسوب می‌شود، بهره ببرند. اینتل قبلاً نتایج بخش تولید خود را به‌صورت جداگانه گزارش نمی‌داد و فقط نتایج واحد Foundry Services را که خدمات تولید به مشتریان متفرقه ارائه می‌داد، منتشر می‌کرد.

پس‌ از آنکه اینتل در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۲۴ (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) برنامه‌های خود را درمورد گزارش‌دهی بخش‌ها به‌طور کامل افشا کرد، مجبور شد نتایج اینتل فاندری را به‌عنوان نهاد جداگانه برای چند سال گذشته بازنگری کند. در این بازنگری مشخص شد بخش تازه‌تأسیس اینتل فاندری در سال ۲۰۲۳ حدود ۷ میلیارد دلار ضرر کرده است که این موضوع باعث سقوط سهام اینتل شد. همچنین مشخص شد این شرکت حدود ۳۰ درصد از تولید خود را به TSMC و سایر سازندگان تراشه برون‌سپاری می‌کند که این موضوع نارضایتی سرمایه‌گذاران را افزایش داد.

هنگامی‌ که اینتل نتایج بخش تولید خود را در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۴ گزارش کرد، مشخص شد اینتل فاندری در این دوره با درآمد ۴٫۴ میلیارد دلاری، ۲٫۵ میلیارد دلار ضرر کرده است. موضوعی که ظاهراً باعث شد از ابتدای سال جاری، حدود یک‌سوم از ارزش بازار اینتل از دست برود.

شکایت‌نامه‌ی دسته‌جمعی علیه اینتل ادعا می‌کند که رشد و سود Foundry Services به‌درستی نشان داده نشده و این بخش در سال ۲۰۲۳ با ضررهای قابل‌ توجه و کاهش سود محصولات مواجه بوده است.

این موضوع به اظهارات مثبت گمراه‌کننده درمورد کسب‌وکار و استراتژی اینتل فاندری منجر شده و شکایت مذکور دقیقاً به‌دنبال همین مورد است.

مقالات مرتبط:
  • اینتل: پردازنده‌های هوش مصنوعی فعلی ما از تراشه‌های نسل بعد AMD بهترند
  • معماری x86 چهل‌وشش‌ساله شد؛ میراث تاریخ‌ساز اینتل ۸۰۸۶

در شرح پرونده‌ی شکایت دسته‌جمعی علیه اینتل به چند مورد اشاره شده؛ رشد Foundry Services نشان‌دهنده‌ی رشد درآمد قابل‌ گزارش تحت بخش داخلی نبوده، اینتل فاندری در سال ۲۰۲۳ با ضررهای عملیاتی قابل‌ توجهی مواجه شده و اینتل فاندری با کاهش سود محصولات ناشی از درآمد داخلی پایین‌تر مواجه بوده است.

نتیجه‌ی شکایت دسته‌جمعی علیه اینتل نشان می‌دهد مدل کسب‌وکار این شرکت به‌عنوان نیروی محرک قوی عمل نکرده و با توجه‌ به موارد اشاره‌شده، اظهارات مثبت تیم آبی درمورد کسب‌وکار، عملیات و چشم‌انداز شرکت از نظر مادی گمراه‌کننده بوده یا فاقد مبنای منطقی است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ