هنر انقلاب به نقطه مطلوب نرسیده است/ نسبت به اول انقلاب رشد کردیم

اقتصاد ایران: اهواز- چهره شایسته تقدیر هنر انقلاب اسلامی خوزستان گفت: هر چند هنر انقلاب نسبت به اول انقلاب رشد بسیار خوبی داشته است ولی با نقطه مطلوب مد نظر رهبری و امام خمینی هنوز فاصله داریم.

علی هاجری در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص هنر انقلابی، اظهار کرد: حضرت امام (ره) در صفحه ۱۴۵ جلد ۲۱ صحیفه خود خطاب به هنرمندان پیامی دارند و مبانی هنر انقلاب را تبیین می‌کنند، امام در قسمتی از پیامشان می‌فرمایند، تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی، اسلام ائمه، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت‌ها باشد. در واقع ایشان می‌فرمایند از بین همه هنرها، آن هنری مورد قبول است که محتوای آن اسلام ناب باشد.

چهره شایسته تقدیر هنر انقلاب اسلامی خوزستان بیان کرد: حضرت امام بارها به اسلام ناب تاکید داشته‌اند و پیروزی انقلاب نیز همین اسلام ناب است که مقابل اسلام آمریکایی قرار داده شد، این مساله پیش از انقلاب چه از دید متجدیدین و چه از دید متحجرین به وفور دیده می‌شد که در این اتمسفر امام با آن بینش سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هنری که داشتند این را تبیین می‌کنند که یک هنرمند چگونه باید هنر خود را به مخاطب عرضه کند و یا محتوا چه چیزی باشد که مورد قبول واقع شود.

وی اضافه کرد: حضرت امام در جای دیگر می‌فرمایند، هنر در عرفان اسلامی، ترسیمِ روشنِ عدالت، شرافت، انصاف و تجسم تلخ کامی گرسنگانِ مغضوب قدرت و پول است، در واقع می‌فرمایند هنرمند باید این نقاط کور را ببیند و با زبان هنر به جامعه نشان دهد تا جامعه به سمت تعالی، رشد پیدا کند.

رشد هنر انقلاب

چهره شایسته تقدیر هنر انقلاب اسلامی خوزستان در خصوص اینکه هنر متعهد به چه میزان محقق شده است، گفت: قطعاً نسبت به اول انقلاب بسیار قوی‌تر شده‌ایم، خصوصاً از دهه ۹۰ به بعد در عرصه‌هایی مثل سینما، موسیقی، سرود و گرافیک پیشرفت داشته‌ایم. همچنین هنرمندان انقلابی و آموزش‌ها نیز زیاد شد به گونه‌ای که بسیاری از مواقع واکنش‌های سریع داشته‌ایم که توانسته‌ایم جریان رسانه‌ای را در دست بگیریم اما هنوز تا نقطه مطلوب و دیدی که امام داشته‌اند بسیار فاصله داریم.

هاجری ادامه داد: انتظاری که امام از هنرمندان داشتند این است که باید بتوانیم به وسیله همه ابزارهای هنری، اسلام را در کل جهان ترویج کنیم و اسلام ناب را با زبان هنر و به شکل واقعی در جهان منتشر کنیم. از آن جایی که فطرت انسان خداجو است قطعاً همه این اسلام را می‌پذیرند.

وی افزود: چون کم کاری صورت گرفته غرب تلاش می‌کند در سینمای خودش یا در موضوعی مثل داعش، موارد را به اسم مسلمانان و با خوی وحشی نشان دهد و همچنین در سطح جهان، مسلمانان را تروریست اعلام می‌کنند تا یک اسلام هراسی و اسلام گریزی در سراسر جهان پیدا شود و این بدان دلیل است که هنرمندانی که اسلام ناب را در آثارشان استفاده کنند بسیار کم داشته‌ایم و در واقع جبهه روشن فکری ما بسیار بیشتر بوده است، اما روز به روز در حال قوی‌تر شدن هستیم.

فاصله داشتن با نقطه مطلوب

چهره شایسته تقدیر هنر انقلاب اسلامی خوزستان در پاسخ به این سوال که آیا هنرمندان ما توانسته‌اند اهداف انقلاب اسلامی را در عمل محقق سازند، اظهار کرد: شاید در بخشی از حوزه‌های هنری توانسته‌ایم این کار را انجام دهیم اما در برخی قالب‌های دیگر موفق نشده‌ایم، ممکن است بعضی مواقع نیرو و یا امکانات نداشته باشیم اما بسیاری از مواقع هم بوده که با امکانات و ابزارهای کم توانسته‌ایم کارهای خیلی بزرگ انجام دهیم، اما همچنان با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

هنر انقلاب به نقطه مطلوب نرسیده است/ نسبت به اول انقلاب رشد کردیم

هاجری با بیان اینکه در جریان سازی باید همه اقشار جامعه را در نظر بگیریم، تصریح کرد: در کشور ما گاهی اینگونه است که جبهه روشن فکری آثارشان را برای طیف خودشان منتشر می‌کنند و بچه حزب الهی‌ها نیز برای طیف خودشان، در صورتی که باید کل جامعه، از ضعیف‌ترین تا مرفه‌ترین را در نظر بگیریم طوری که اثر هنری ما بر همه تأثیر بگذارد و به نظر بنده این مساله نیازمند آموزش‌های بسیار است.

وی با اشاره به ادبیات پایداری گفت: متأسفانه در خوزستان چندین دهه عقب هستیم، در حالی که دفاع مقدس بیشترین سهم را دارد و بیش از ۷۰ درصد جنگ در این استان بوده، اما متأسفانه نسبت به استان‌های دیگر کمتر کار کرده‌ایم.

چهره شایسته تقدیر هنر انقلاب اسلامی خوزستان بیان کرد: آثاری که در حوزه ادبیات پایداری مرتب دیده می‌شوند، از استان‌های دیگر هستند، یا اگر موضوع مربوط به خوزستان باشد، متأسفانه نویسنده آن کمتر خوزستانی است در حالی که بومی‌های استان بهتر می‌توانند فرهنگ، آداب و رسوم و زبان این مردم را به رخ بکشند اما تعدادشان کم است یا اینکه راه را درست نرفته‌اند.

هاجری اضافه کرد: نویسندگان غیربومی که به استان دسترسی داشته‌اند در خصوص سوژه‌های خرمشهر و دزفول کار کرده‌اند در حالی که شهرهایی مثل بستان، سوسنگرد، هویزه، شادگان، شوش و … نیز در دفاع مقدس مؤثر بوده اما همچنان ناشناخته هستند.

به گفته وی؛ براساس کارهایی که در حوزه انقلاب اسلامی انجام داده‌ایم، در زمینه مبارزات انقلاب جز پنج استان اول کشور هستیم در حالی که وقتی از این موضوع صحبت می‌شود، عموماً شهرهای تهران، قم، مشهد، تبریز، اصفهان و نهایتاً شیراز به ذهن خطور می‌کند زیرا اصلاً گفته نشده در دوره مبارزات انقلاب در دهه ۳۰ تا ۵۰ چه اتفاق‌هایی در خوزستان رخ داده است.

چهره شایسته تقدیر هنر انقلاب اسلامی خوزستان با اشاره به کتاب پشتیبان، عنوان کرد: اگر این کتاب را مطالعه کنید با تاریخ انقلاب اسلامی اهواز آشنا می‌شوید و مواردی را می‌خوانید که تاکنون نشنیده‌اید و حتی شاید اولین بار باشد که این گفته‌ها را می‌شنوید.

هاجری ادامه داد: بنده پیشنهاد می‌کنم پژوهش‌هایی که در حوزه پایداری انجام شده است را در قالب داستان‌هایی در زمینه‌های مختلف هنری اعم از تئاتر، سرود، موسیقی، تجسمی، سینمایی و مستندسازی به آثار هنری تبدیل کنیم تا خوزستان بتواند در حوزه پایداری به جایگاه اولی که لایق آن است برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، برترین‌های هنر انقلاب اسلامی در استان خوزستان ویژه سال ۱۴۰۲ اردیبهشت امسال در آئینی با حضور خانواده شهدا، مسئولان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر معرفی شدند.

از سوی هیأت داوران متشکل از مسئولان و کارشناسانی خبره، برترین‌های هنر انقلاب در خوزستان در سال ۱۴۰۲ و همچنین چهره و هسته سال این عرصه انتخاب شدند.

در این مراسم «حجت الاسلام آرش نیک نژاد» هنرمند نقاش خوزستانی و مبدع سبک تداعی به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب و معرفی شد. همچنین «علی اکبر فلاحیان» سرپرست گروه سرود زهرائیون به عنوان هسته برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان معرفی شد.

در بخش ادبیات پایداری هنرمند نویسنده» علی هاجری»، «حسین گلچین» و «بهنام کاوه» در رشته نمایش، «علی زارعی رضایی» در رشته شعر و در هنرهای تصویری «اُمید مدحج» و «سید مهدی ابطحی» در بخش دفاع مقدس و مصطفی محسنی برنده جایزه ویژه وعده صادق در بخش گرافیک؛ به عنوان شایسته‌های تقدیر هنر انقلاب استان خوزستان معرفی شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ