ثبت ۹۲ مورد تب دنگی در کشور/ تفاوت گزش پشه آئدس و آنوفل

اقتصاد ایران: معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به موارد تب دنگی در کشور، گفت: گزش پشه در استان‌های شمالی و جنوبی کشور می‌تواند آئدس باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی، با اعلام اینکه استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، گیلان، مازندران و گلستان در معرض خطر گزش پشه آئدس هستند، افزود: هر نوع گزشی که در این استان‌ها توسط پشه اتفاق بیفتد می‌تواند گزش آئدس باشد.

وی ادامه داد: تهوع، استفراغ، استخوان درد شدید، بدن درد از علائم تب دنگی ناشی از گزش پشه آئدس هستند. این بیماری انتقال انسان به انسان ندارد و فقط از گزش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود.

فرشیدی اضافه کرد: این پشه برای اولین بار در سال ۹۸ در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان شناسایی شد و اقدامات برای جلوگیری از گسترش زیست بوم این پشه در کشور از همان زمان آغاز شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق آمار سازمان بهداشت جهانی یک سال پس از کشف این پشه، بیماری تب دنگی گسترش می‌یابد، گفت: خوشبختانه با ایجاد نظام مراقبت قوی، طی چهار سال و نیم گذشته از تکثیر بیماری تب دنگی در کشور جلوگیری شده است و در این مدت اگر پشه‌ای هم در منطقه‌ای از کشور مشاهده شده، این پشه‌ها آلوده نبوده‌اند. دکتر فرشیدی اضافه کرد: با ورود بیماران از کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه دوبی از اردیبهشت امسال و با وجود اینکه بیشترین ساکنان دوبی از شهرستان‌های لار و گراش استان فارس هستند، مراقبت در این استان تشدید شد.

وی از شناسایی ۹۲ بیمار طی یک ماه گذشته در کشور خبر داد و اظهار کرد: متأسفانه ۳ تن از این بیماران فوت کردند. دو نفر از آنان در دوبی و یک نفر نیز در داخل کشور فوت کرده است. بنابراین لازم است گزش پشه به ویژه در استان‌های پرخطر جدی گرفته شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه‌های مراقبتی وزارت بهداشت در خصوص تب دنگی مبتنی بر سه استراتژِی در حال انجام است، تصریح کرد: در یک سری از استان‌ها هم پشه ناقل آئدس وجود دارد هم بیمار تب دنگی، در این استان‌ها استراتژی ما درمان و تشخیص سریع بیماری است.

وی اضافه کرد: در یک سری از استان‌ها نیز پشه آئدس وجود دارد ولی بیمار تب دنگی نداریم، این دو عامل باید کنار هم باشند تا انتقال بیماری صورت گیرد. در این استان‌ها هم استراتژی خاص خود را دنبال می‌کنیم. در استان‌هایی هم نه بیمار داریم نه پشه ناقل بیماری، که در این استان‌ها طبیعتاً انتقال بیماری وجود ندارد.

فرشیدی خاطرنشان کرد: آموزش مردمی بسیار مهم است زیرا تب دنگی از طریق انسان به انسان منتقل نمی‌شود و حتماً باید پشه ناقل بیماری وجود داشته باشد تا این بیماری به انسان‌ها منتقل شود. پشه آئدس بر عکس پشه آنوفل که شب‌ها با گزش بیماری مالاریا را انتقال می‌دهد، در روز انسان‌ها را می گزد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ