چگونه یک رمان کوتاه بنویسیم؟

اقتصاد ایران: انتشارات علمی و فرهنگی دوره آموزش جامع داستان‌نویسی با هدف تبدیل «ایده» به «کتاب داستان» با حضور نویسندگانی چون مصطفی مستور و محمدحسن شهسواری برگزار می‌کند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دوره آموزش جامع داستان‌نویسی با هدف تبدیل «ایده» به «کتاب داستان» زیر نظر استادان برجسته داستان‌نویسی و با همراهی پیوسته راهبران خلق داستان از سوی باشگاه آفرینش متن با همکاری انتشارات علمی و فرهنگی برگزار می‌شود.

شیوه برگزاری

این دوره در 24 جلسه و در دو بخش «رمان کوتاه بزرگسال» و «رمان کوتاه نوجوان» به دو شکل «حضوری» و «مجازی» (آنلاین) برگزار می‌شود. هر هفته یکی از استادان دوره با طرح «مباحث نظری داستان» (نوبت صبح) و ارائه «مهندسی معکوس» با تمرکز بر روایت شخصی نویسنده از چگونگی خلق اثر از ایده تا اجرا (نوبت عصر) به بیان دیدگاه‌ها و تجارب شخصی خود می‌پردازد.

هنرجویان در کنار استفاده از مباحث هفتگی مطرح‌شده، برای نگارش رمان کوتاه خود از همراهی استادان راهنما بهره‌مند می‌شوند.

مدرسان و افشاکنندگان رازهای داستانی

مصطفی مستور، محمدحسن شهسواری، مجید قیصری، حمیدرضا شاه‌آبادی، کامران محمدی، علی‌رضا محمودی ایرانمهر، محمدرضا یوسفی، مژگان کلهر، علی‌اصغر عزتی‌پاک، ابراهیم اکبری‌دیزگاه، هادی خورشاهیان، حمید گروگان، مهرداد صدقی، سیده عذرا موسوی، احسان رضایی، محمدرضا شرفی‌خبوشان، تیمور آقامحمدی، امید شیخ‌باقری

مزایای دوره

  • به پذیرفته‌شدگان دوره توسط شرکت انتشارات علمی و فرهنگی بورسیه تحصیلی اعطا می‌شود.
  • آثار برگزیده توسط انتشارات علمی و فرهنگی با پرداخت حق‌التألیف منتشر می‌شود.
  • برای فارغ‌التحصیلان دوره از طرف دانشگاه تهران و شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، گواهی رسمی پایان دوره صادر می‌شود.

چرا این دوره را برگزار می‌شود؟

«رمان» شگفت‌انگیزترین و پیچیده‌ترین شکلِ روایتی است که تاکنون می‌شناسیم. با پدیدار شدن رمان، انسان گامی بلند در بیانِ خود برداشت و جهان گسترده‌تر از آنی شد که بود. رمان فارسی فرصتی ارزشمند برای انسان ایرانی است تا از مسائل خود و جامعه‌اش بنویسد.


با مطالعه تاریخ رمان‌نویسی پرسش مهمی پیش می‌آید: چرا برخی از نویسندگان در این مسیر موفق بوده‌اند و بسیاری نه؟ دلیل موفقیت و ماندگاری شاهکارهای داستانی چیست؟ شاید هر نویسنده بزرگ نسخه پر رمز و رازی برای خودش دارد!

باشگاه آفرینش متن (بام) در نظر دارد پای نویسندگان برجسته ایرانی را به میان بکشد تا هم از «مباحث نظری داستان» بگویند و هم با «مهندسی معکوس»، فوت و فن‌ آثار خودشان را برملا کنند تا نشان دهند چگونه یک اثر خواندنی و ارزشمند نوشته‌اند.

چرا رمان کوتاه؟

با ظهور رمان، گونه جذاب دیگری هم پا گرفت:‌ «رمان کوتاه» (نُووِلّا) که کوتاه‌تر از رمان و بلندتر از یک داستان کوتاه است. یک رمان کوتاه عموماً کشمکش‌های کمتری از یک رمان دارد اما از یک داستان کوتاه پیچیده‌تر است و به اندازه یک رمان، مهم و دارای ظرافت. با توجه به حضور پررنگ داستان کوتاه بین نویسندگان ایرانی و محافل ادبی، زمینه‌ها و ظرفیت‌های آفرینش رمان‌های کوتاه و تأثیرگذار بسیاری در کشور وجود دارد.

این دوره می‌کوشد تا شرایط خلق یک رمان کوتاه و استاندارد را برای هنرجویان فراهم کند.

اطلاعات ثبت‌نام

مهلت پیش‌ثبت‌نام: تا 31 خرداد 1403

تاریخ مصاحبه: 6 و 7 تیر 1403

هنرجویان پس از بیان ایده داستانی در حضور سه استاد داستان‌نویسی، برای حضور در دوره، انتخاب و توسط انتشارات علمی و فرهنگی بورسیه می‌شوند.

شروع دوره: از 14 و 15 تیر 1403

شهریه: 20 میلیون تومان که در صورت اخذ بورسیه برای دوره حضوری شش میلیون تومان و دوره مجازی (آنلاین) چهار میلیون تومان درنظر گرفته شده است. ظرفیت دوره حضوری محدود بوده و اولویت با کسانی است که زودتر ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09902072963 (روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 تا  16) تماس بگیرید یا اطلاعات شخصی (نام، نام خانوادگی، تعیین دوره حضوری یا مجازی) را به همین شماره پیامک کنید تا پیش‌ثبت‌نام شما انجام شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ