حضور حنجره زخمی زاگرس تا «رخساره» در تهران

اقتصاد ایران: تهران- ایرنا- کنسرت‌های ایرج رحمانپور ملقب به حنجره زخمی زاگرس، «همنوازان دیدار»، ارکستر «پایتخت» و «رخساره» در پایتخت برگزار می‌شوند.

به گزارش ایرنا، کنسرت ایرج رحمانپور خواننده پیشکسوت موسیقی لرستان که در میان علاقه‌مندان به موسیقی نواحی به حنجره زخمی زاگرس معروف است، یکشنبه- دهم تیرماه- ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

رحمانپور در کنسرت پیش رو مجموعه‌ای از آثار ماندگارش را برای طرافدارانش اجرا می‌کند. این قطعات در دستگاه ماهور و شور و آواز اصفهان تنظیم شده‌اند.

در بخش «ماهور» آهنگ‌های معروفی مانند لای لای، هه گُله، فرهاد، سیت بیارم و نمزانم اجرا می‌شوند. همچنین بخش دیگری از اجرا در دستگاه شور تنظیم شده که شامل قطعاتی همچون عادت، بهارباد، ای یارِ مه، کَس مزان، ابری و توز سَرِره است.

سرپرست گروه و نوازنده کمانچه در این اجرا، امیر نوروزی است. گروه نوازندگان را در این کنسرت، جمعی از نوازندگان برجسته موسیقی ایران تشکیل می‌دهند که اسامی آنها بدین شرح است؛ مهدی مرتضایی نوازنده سنتور، مانی آقاملایی نوازنده تار، نوشین آقایی نوازنده سه‌تار، شاهرخ پیمانی نوازنده سرنا، امیر نورمرادی نوازنده سازهای کوبه‌ای، حسین قنبری نوازنده کیبورد و ویلنسل و امیر زینعلی نوازنده کمانچه بم.

اطلاع‌رسانی این کنسرت از بعداز ظهر روز گذشته آغاز شد و تنها در چند ساعت بلیت‌های این اجرا به اتمام رسید. برگزارکنندگان این کنسرت در پی تمدید این اجرا برای سانس‌های جدید هستند که در صورت عملی شدن این اتفاق، اطلاع‌رسانی لازم برای علاقه‌مندان به موسیقی انجام خواهد شدم.

حضور حنجره زخمی زاگرس تا «رخساره» در تهران

ایرج رحمانپور شاعر، خواننده لرستانی متولد ۱۳۳۵ در خرم آباد است، او از کودکی با توجه به تواناییش در آواز و آوازخوانی به این حرفه روی آورد. زندگی در یک منطقه باستانی و آشنایی با فرهنگ و هنر «سرزمین مفرغ» او را به مطالعه زبان و فرهنگ کهن سوق داد. رحمانپور از دهه پنجاه تاکنون به سرایش ترانه و خوانش این آثار مشغول است. او در ترانه‌هایش از مجموعه زبان‌های لری خرم‌آبادی و لکی بهره می‌برد. آثار او نقش ویژه‌ای در احیای زبان مینجایی و زبان لکی و آشنایی مردم با اشعار لری خرم‌آبادی (مینجایی) داشته‌ است.

بن مایه آوازهای او را «هوره» و «مویه» تشکیل می‌دهند. او از موسیقی کار، آیین‌های نمایشی، موسیقی سوگ، موسیقی جشن، حماسه، لالایی‌ها و اسطوره‌ها بهره می‌برد. رحمانپور موسیقی قدیمی و ملودی‌های فولکلور را با جریان‌های اجتماعی و سیاسی تاریخ معاصر تلفیق کرده ‌است. به همین دلیل او را «حنجره زخمی زاگرس» نامیده‌اند.

«همنوازان دیدار» در حوزه هنری

گروه «همنوازان دیدار» به سرپرستی و آهنگسازی ایمان جمشیدی با تمرکز بر موسیقی بی‌کلام در فضای موسیقی ایرانی ۳۱ خردادماه ساعت ۲۰:۳۰ در تالار مهر حوزه هنری روی صحنه می‌رود.

ایمان جمشیدی نوازنده تار و باغلاما، رامین شیخی نوازنده کمانچه و میلاد عباسی نوازنده سازهای کوبه‌ای، اعضای این گروه هستند.

حضور حنجره زخمی زاگرس تا «رخساره» در تهران

وداع، آسمان، ثانیه‌ها، یار، گذر، افلاک، باران، سرمست و روشنا از قطعات این کنسرت هستند که جمشیدی آنها را براساس موسیقی دستگاهی در دستگاه نوا و شور و آوازهای اصفهان و ابوعطا ساخته است.

کنوازی کاخن، آوازی (بیات راجع)، آوازی تار (عشاق)، آوازی کمانچه (شور) و بداهه‌نوازی باغلاما از دیگر بخش‌های کنسرت گروه «همنوازان دیدار» هستند.

کنسرت ارکستر «پایتخت»

کنسرت ارکستر «پایتخت» به رهبری شهرام توکلی یکشنبه- ۲۷ خردادماه- از ساعت ۲۰ در تالار رودکی و دوشنبه-۲۸ خردادماه- از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

علیرضا چهره‌قانی در این کنسرت به عنوان سولیست ویولن ارکستر «پایتخت» را همراهی می‌کند.

قرار است در بخش نخست این کنسرت قطعات اگمونت اثر بتهوون، موومان اول سمفونی هشت از شوبرت و رقص‌های مجار شماره چهار، ۶ و هفت برامس اجرا شود.

بخش دوم نیز به اجرای قطعاتی «الژی» اثر چایکوفسکی، سه قسمت از سوییت «Le cid» و «مدیتیشن» از ماسنه و «مارش اسلاو» از چایکوفسکی اختصاص دارد.

حضور حنجره زخمی زاگرس تا «رخساره» در تهران

«رخساره» در تالار وحدت

کنسرت گروه موسیقی بانوان «رخساره» به سرپرستی و خوانندگی بهاره منصوری دوشنبه- ۲۸ خردادماه- ساعت ۱۴ همزمان با عید قربان در تالار وحدت برگزار می‌شود.

در این کنسرت، قطعاتی از اساتید موسیقی و در کنار آن نیز مجموعه‌ای از آثار ماندگار موسیقی بازخوانی خواهد شد. قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا شود، توسط عماد لاریجانی تنظیم شده است.

مینو قاسم‌پور ‌قانون، بیتا قربان‌زاده سازهای کوبه‌ای، دلربا نوذری خواننده بخش انگلیسی، سحر صالحی گیتار نایلون، حدیثه کرمی درامز، سارا سقایی فلوت، مریم فاضلی گیتار نایلون، ملیکا زاده محمدی و مونیکا لوران ویولن، المیرا رئیسی تار، یاسمن تحریری گیتار الکتریک، سوگل شیری ویولنسل، نسیم فریدون گیتاربیس، نسیم مجتبی نژاد گیتاربیس، سپیده عظیمی پیانو از هنرمندان کنسرت گروه موسیقی «رخساره» هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ