ادامه جهاد بیمارستان‌سازی در کشور / پلمب ۵۷۶۰ مرکز غیرمجاز پزشکی در ۱۴۰۲

اقتصاد ایران: معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه دولت سیزدهم طی حیات سه ساله خود به اقدمات متعددی دست زده است، گفت: طی این مدت، ۱۷ هزار تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور در بخش دولتی اضافه شده که معادل ۱۳ درصد از ظرفیت کل تخت‌های بیمارستانی کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سعید کریمی در اجلاس معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی که امروز، یکشنبه، ۲۷ خرداد برگزار شد، اظهار کرد: بنابر تاکید مقام معظم رهبری، خدمت و خدمات رسانی نباید مختل شود و این موضوع در درمان و بهداشت از اهمیت فراوانی برخوردار است و بر همین اساس هم پس از شهادت رییس‌جمهور، موضوع خدمات‌رسانی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه عمر دولت سیزدهم حدود سه سال بود، افزود: دولت سیزدهم طی حیات خود به اقدمات متعددی دست زده است. ۱۷ هزار تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور در بخش دولتی اضافه شده که معادل ۱۳ درصد از ظرفیت کل تخت‌های بیمارستانی کشور است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو نیز افزایش یافته، خاطرنشان کرد: ۳۰۰۰ تخت به ظرفیت تخت‌های ICU کشور اضافه شده است. تعداد تخت‌های ICU کودکان نیز حدود دو برابر شده است؛ به نحوی که تعداد تخت‌های ICU کودکان معادل ۵۰۰ مورد بود که در این دولت به ۱۰۵۰ مورد رسید.

کریمی با بیان اینکه جهاد بیمارستان‌سازی همچنان ادامه دارد، گفت: به تازگی به استان خراسان رضوی و شهر تربت‌حیدریه سفر کرده‌ام؛ ۳۰۰ تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی این شهر اضافه شد. تعداد تخت‌های بیمارستانی این شهر معادل ۳۰۰ مورد بود که با افتتاح این تخت‌ها به ۶۰۰ مورد رسید.

وی با بیان اینکه تعداد مراکز دندانپزشکی در کشور افزایش یافته، گفت: ۶۷ مرکز ارائه خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی به شبکه درمانی کشور اضافه شده که اغلب این مراکز در مناطق محروم مستقر هستند.

کریمی با بیان اینکه تجهیزات بیمارستانی در دوران پاندمی ویروس کرونا مستهلک شدند، افزود: ۳۸۰ دستگاه که از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند و حدود یک میلیون دلار قیمت دارند، تهیه کرده و در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم. برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل گران بودن تجهیزات از تجهیزات پیشرفته برخوردار نبودند؛ به همین دلیل، دستگاه‌های پیشرفته را خریداری کرده و در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم. همچنین ۱۴۵۳ دستگاه دیالیز تهیه کرده و در اختیار بیمارستان‌ها قرار داریم.

معاون درمان با بیان اینکه حفاظت مالی از مردم در حوزه درمان، جزو اقدامات دولت سیزدهم به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: ۳۳ میلیون نفر از جمعیت این کشور از مسیر «ارجاع» از خدمات درمان رایگان برخوردار هستند. ساکنان شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سه دهک اول جامعه و عشایر کشور، جمعیت ۳۳ میلیون نفری که از مسیر ارجاع از درمان رایگان برخوردار هستند، تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال جزو دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم به حساب می‌آید، افزود: حدود ۸ میلیون نفر از درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال برخوردار هستند.

کریمی ادامه داد: با توجه به جمعیت ۳۳ میلیون نفری برخوردار از درمان رایگان از مسیر ارجاع و جمعیت ۸ میلیون نفری کودکان کمتر از ۷ سال که از درمان رایگان برخوردار هستند، می‌توان گفت نیمی از جمعیت کشور از درمان رایگان برخوردار هستند. به عبارت دیگر، وعده شهید رئیسی درباره کاهش هزینه‌های درمانی محقق شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تاسیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج از دیگر اقدامات دولت سیزدهم محسوب می‌شود، گفت: پیش از اینکه دولت سیزدهم آغاز به کار کند، ۱۶ بیماری خاص و صعب‌العلاج از حمایت بیمه‌ای برخوردار بودند. در حال حاضر، ۱۰۷ گروه بیماری از خدمات صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج برخوردار هستند.

کریمی درباره بودجه صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج خاطرنشان کرد: نخستین سال شکل‌گیری صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، بودجه تخصیص یافته به این صندوق معادل ۵ همت بود و بودجه سال گذشته نیز معادل ۷ همت بود. همچنین بودجه سال جاری این صندوق معادل ۱۲ همت است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه کاشت حلزون شنوایی برای کودکان از دیگر اقدامات وزارت بهداشت به حساب می‌آید، اظهار کرد: پیش از اینکه دولت سیزدهم سیاست اجرای امور را در دست گیرد حدود ۲هزار کودک در لیست انتظار کاشت حلزون شنوایی قرار داشتند. در حال حاضر، هیچ کودکی در صف انتظار کاشت حلزون شنوایی قرار ندارد. کاشت حلزون شنوایی از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ اگر حلزون شنوایی پیش از سن ۴ سالگی برای کودکان کاشته نشود، نه تنها قدرت شنوایی خود را از دست می‌دهند بلکه قدرت تکلم را نیز نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه نسبت به احداث مراکز درمان ناباوری و ارایه خدمات سطح دو اقدام کرده‌ایم، افزود: ۸۷ مرکز درمان ناباروری سطح دو در کشور ایجاد کرده‌ایم. دولت سیزدهم، این مراکز را برای نخستین‌بار در کشور احداث کرده است.

کریمی گفت: پیش از دولت سیزدهم، هیچ مرکز درمان ناباوری سطح ۲ در کشور وجود نداشت اما شرایط حال حاضر به نحوی است که تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح ۲ وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مراجعه به مراکز درمانی سطح ۲ گفت: بررسی‌ها بیانگر این است که ۳۷هزار و ۴۹۲ نفر برای درمان ناباروری به مراکز سطح ۲ مراجعه کرده‌اند که موفقیت ۳۰ درصدی حاصل شده است.

وی درباره مراکز درمانی سطح ۳ ناباروری نیز گفت: ۱۲۶ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ در تمام استان‌های کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۰ مرکز دولتی و مابقی خصوصی هستند. بررسی‌ها بیانگر این است که یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۶۸۳ مورد برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز درمانی سطح ۳ مراجعه کرده‌اند و خدماتی مانند IVF دریافت کرده‌اند. ۳۶۰۰۰ مورد از مجموع افرادی که خدمات IVF را دریافت کرده‌اند نتیجه حاصله مثمر ثمر واقع شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: مراکز درمان ناباروری سطح ۳، خدمات درمانی فوق تخصصی را به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهند؛ به طور مثال، حدود ۳۰ تا ۳۴ درصد از افرادی که ناباروری را تجربه می‌کنند خدمات ICI دریافت کرده‌اند.

کریمی درباره پوشش بیمه خدمات درمان ناباروری گفت: ۹۰ درصد خدمات درمان ناباروری چه در بخش سرپایی و چه در بخش بستری تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. ۳۳ خدمت مربوط به اقدامات جراحی در حوزه درمان ناباروری نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه زایمان در مراکز درمانی دولتی به صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: ۳۳۳ هزار و ۸۱۰ مورد زایمان طی سال گذشته در مراکز دولتی انجام شد و تمام این موارد به صورت رایگان بود.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه برگزاری دوره‌های توانمندسازی پرسنل شاغل در مراکز درمانی را در کانون توجه قرار داده‌ایم، افزود: ۲۰۰۰ دوره توانمندسازی خدمات زایمانی برای ۶۰ هزار ماما که در مراکز درمانی مشغول به خدمت رسانی هستند، ارائه دادیم. همچنین کارگاه‌های آموزشی ویژه برای ماماهایی که در اورژانس‌های مامایی مشغول به فعالیت هستند، ارائه داده‌ایم؛ ۱۲۰ ماما در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده‌اند.

کریمی گفت: پیش از دولت سیزدهم، هیچ مرکز درمان ناباوری سطح ۲ در کشور وجود نداشت اما شرایط حال حاضر به نحوی است که تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح ۲ وجود دارد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به پرسنل نظام سلامت توجه کرده است، افزود: موضوع معیشت پزشکان جوان که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند باید در کانون توجه قرار گیرد. پزشکان جوانی که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند باید دوره طرح خود را بگذرانند و این موضوع پیش از انقلاب اسلامی به تصویب رسیده و پس از انقلاب اسلامی نیز در کانون توجه قرار گرفته است. میزان دریافتی یک پزشک طرحی حدود ۱۲ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم، موضوع ماندگاری پزشکان طرحی در مناطق محروم را در کانون توجه قرار داده است و بدین منظور با سازمان اداری و استخدامی توافقاتی حاصل کرده است. در حال حاضر، پزشکانی که در مناطق محروم مشغول به فعالیت هستند برای هر روز ماندگاری در این مناطق مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافت می‌کنند. مبلغ ماندگاری پزشکان در مناطق محروم تا پایان اسفند ماه سال گذشته پرداخت شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر ماندگاری در مناطق محروم، «حق مقیمی» برای پزشکان در نظر گرفته‌ایم. بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده، حق مقیمی پزشکان در روزهای تعطیل معادل ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است و این مبلغ برای رزوهای غیرتعطیل نیز ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان لحاظ شده است.

وی ادامه داد: پزشکانی که در مراکز درمانی مناطق محروم مشغول به فعالیت هستند مشمول دریافت تعرفه بخش خصوصی می‌شوند. میزان تعرفه‌های پزشکی در سال جاری تا حد قابل قبولی افزایش یافت میزان تعرفه‌های پزشکی نمی‌تواند عقب افتادگی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته را جبران کند.

کریمی گفت: موضوع سقف خدمات پزشکان در سال ۹۵ به تصویب رسید و تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت؛ این در حالی بود که جهش ارزی در سال ۹۸ صورت گرفت و پزشکان می‌توانستند خدمات را به صورت محدود ارائه دهند یعنی میزان خدمات ارائه شده برای هر پزشک مشخص بود. میزان سقف ارائه خدمات توسط یک پزشک خاص در بیمارستان‌های دولتی مناطق محروم را حذف کردیم و هر پزشک می‌تواند بدون سقف خدمات پزشکی ارائه دهد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تعرفه‌های پزشکی به مدت ۱۰ سال فریز شده بود، گفت: نسبت تعرفه‌های پزشکی با هزینه‌های جاری یک مطب هماهنگ نبود. هنگامی که دولت سیزدهم به روی کار آمد میزان ویزیت پزشکان عمومی ۴۴ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۱۲۴ هزار تومان رسیده است. همچنین ویزیت ۶۰ هزار تومانی پزشکان متخصص را به ۱۸۰ هزار تومان افزایش دادیم. در حال حاضر، ویزیت پزشکان فوق‌تخصص نیز ۲۴۰ هزار تومان است که این میزان ۸۳هزار تومان بود.

وی درباره پوشش‌های بیمه‌ای نیز گفت: متاسفانه پوشش‌های بیمه‌ای مطلوب نیست و پرداختی‌ها نیز با تاخیر انجام می‌شود. بیمه‌ها، بسیاری از خدمات بخش خصوصی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. اگرچه حدود ۹۰ درصد درآمد بیمارستان‌های بخش دولتی با پرداخت بیمه‌ها صورت می‌گیرد اما پرداخت‌ها با تاخیر است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت تعرفه‌های پزشکی گفت: تعرفه‌های پزشکی سال ۹۷ به میزان ۵ درصد افزایش یافت. باز هم تاکید می‌کنم که تعرفه طی سال‌های گذشته فریز شده بود؛ به طور مثال، میزان جزء حرفه‌ای در بخش دولتی طی سال ۹۸ افزایش نیافت و این میزان در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ هزار تومان بود.

کریمی با اشاره به جامعه آماری پزشکان وزارت بهداشت گفت: ۲۵۰۰ پزشک غیرتمام وقت و ۱۷۰۰ پزشک تمام‌وقت به بدنه وزارت بهداشت ملحق شدند.

وی با بیان اینکه اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از دیگر برنامه‌های اجرایی دولت سیزدهم است، گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از وقفه چندین ساله در دولت سیزدهم اجرا شد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به صدور مجوز احداث مراکز درمانی خصوصی و ارائه دهنده خدمات درمانی گفت: مجوز احداث ۶۵ بیمارستان خصوصی صادر شده و این مراکز توانسته‌اند موفقیت اصولی خود را به دست بیاورند. همچنین ۱۴۳ مرکز رادیوتراپی و تصویربرداری برای بخش خصوصی احداث شده و این مراکز می‌توانند به بخش دولتی کمک کنند.

کریمی گفت: اصلاح قانون عدالت آموزشی و ۳ برابری تعهد از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۲۹۰ مرکز درمانی دارای مجوز ارائه خدمات گردشگری سلامت هستند، افزود: سال ۱۴۰۱ میزان گردشگران سلامت معادل یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر بود که این عدد در سال گذشته به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید. این افراد شامل خارجی‌های مقیم کشور نمی‌شود. همچنین درآمد حاصل از گردشگری سلامت برای کشور معادل یک میلیارد و ۳۰۰هزار دلار است.

وی با بیان اینکه ۱۵۰۰ محصول دانشی در زمینه سلامت در کشور تولید شده، گفت: ۵۷۰ محصول از مجموع محصولات دانشی کشور در دولت سیزدهم ساخته شده است.

کریمی با بیان اینکه قرارگاه نظارت بر مراکز درمانی در دولت سیزدهم تشکیل شده، افزود: این قرارگاه، ۳۵۸ پرونده کلان را مورد بررسی قرار داده است. همچنین ۵۷۶۰ مرکز غیر مجاز که خدمات پزشکی را ارائه می‌دادند در سال گذشته پلمب شدند. خلاء قانونی سبب فعالیت مراکز غیر مجاز می‌شود چرا که جریمه فعالیت مراکز غیر مجاز حدود ۵ میلیون تومان است و بازدارنده نیست.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین گفت: درمان و تشخیص بیماری هپاتیت سی به صورت رایگان است. این بیماری تحت پوشش حمایتی صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج قرار دارد.

کریمی با اشاره به اعتبار بخشی مراکز درمانی نیز گفت: اعتباربخشی مراکز جراحی محدود برای نخستین بار در دولت سیزدهم صورت گرفته است و این مراکز مورد نظارت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اجرای شبکه آزمایشگاهی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم به حساب می‌آید و این شبکه به صورت پایلوت در برخی استان‌ها در حال اجرا است. همچنین احداث مراکز درمان اعتیاد به صورت سرپایی در کانون توجه رئیس جمهور قرار گرفت و دستور ساخت این مراکز را ابلاغ کرد. ایجاد تیم واکنش سریع در وزارت بهداشت از دیگر اقدامات دولت سیزدهم محسوب می‌شود. همچنین مواردی مانند مددکاری و افزایش تعداد اورژانس‌ها در کانون توجه قرار گرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تعداد تخت‌های توانبخشی در دولت سیزدهم افزایش یافته، خاطرنشان کرد: پیش از دولت سیزدهم، تعداد تخت‌های توانبخشی معادل ۸۵ مورد بود که در حال حاضر به ۳۰۰ مورد رسیده است. در نظر داریم که تعداد تخت‌های توانبخشی را به ۸۰۰ مورد افزایش دهیم.

کریمی درباره آمار اهدای عضو در کشور نیز گفت: شاخص PMP که شاخص اهدای عضو به حساب می‌آید، افزایش یافته است. میزان شاخص اهدای عضو PMP کشور معادل ۱۴.۲ درصد است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ