طرح ترافیک جدید تهران از سال آینده اجرایی می‌شود

اقتصاد ایران: چند سالی است بحث ایجاد تغییرات اساسی در طرح‌های ترافیکی شهر تهران در جریان است ولی اجرای آن به‌سال بعد موکول می‌شود. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

دیدگاه پلیس درباره طرح ترافیک جدید تهران

دی ماه سال گذشته رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، با اعلام عدم اجرای طرح ترافیک جدید در سال جاری اظهار کرد: شهرداری تهران مطالعات خود را پیرامون تغییر در اجرای طرح ترافیک فعلی آغاز کرده است و قرار بود در نیمه دوم سال جاری این طرح بررسی، تصویب و به صورت پایلوت اجرایی شود و در سال آینده این طرح اجرایی شود.

جعفر تشکری‌هاشمی گفته بود: اما هنوز شهرداری تهران لایحه طرح ترافیک جدید را برای بررسی به شورای شهر ارائه نکرده است و باتوجه به پیک کاری شورای شهر در بیش‌از دو ماه باقیمانده سال که به بررسی بودجه معطوف خواهد شد، بررسی این لایحه که هنوز هم به شورای شهر ارائه نشده در مدت زمان باقیمانده امکان‌پذیر نیست. اما چند هفته قبل، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد طرح ترافیک جدید تهران در سال جاری اجرا نخواهد شد.

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور با بیان این نکته که هنوز صحبت جدی در این زمینه با پلیس نشده است، اما اعتقاد داریم تغییرات در محدوده طرح ترافیک و غیره خوب است و نباید در برابر تغییرات مقاومت کنیم، گفت: باید کارگروه مشترکی بین پلیس و شهرداری تشکیل شود تا به‌نظر واحدی در خصوص تغییرات طرح ترافیک برسیم.

نیاز به بازنگری در طرح ترافیک تهران

چند روز قبل مدیر عامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران نیز اعلام کرد بازنگری جدیدی در طرح ترافیک پایتخت و اجرای آن از سال آینده آغاز می‌شود. شهریار افندی‌زاده با بیان اینکه طرح ترافیک تهران بعد از چند سال نیاز به بازنگری داشت، گفت: بر همین اساس سعی داریم آسیب‌شناسی در حوزه‌های ترافیکی، اقتصادی، اجتماعی، آلودگی هوا و... طرح ترافیک داشته باشیم و مقرر شد در سال جاری طرح ترافیک فعلی را از طریق فراخوان مورد بازنگری قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مقرر شد اجرای این مطالعات به پژوهشگران دانشگاهی داده شود با ابعاد پژوهشی به بررسی جنبه‌های مختلف اجرای طرح ترافیک در تهران بپردازند، اظهار کرد: بر همین اساس از ۲۸ دانشگاه برتر در کشور که دارای گرایش حمل‌ونقل و راه و ترابری بودند، فراخوان داده شد و برخی دانشگاه‌ها در مناقصه شرکت کردند و درنهایت مشاور این طرح انتخاب شد.

افندی‌زاده با تاکید بر اینکه 10محور در این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: در وهله اول کلیات طرح بررسی می‌شود و بازنگری محدوه اجرای طرح، تعریف مساله و افق زمانی موردتوجه قرار خواهد گرفت و بعد از آن نیز پیشینه طرح ترافیک در شهر تهران و تجربیات سایر کشورها بررسی خواهد شد. طراحی و پرسشگری برای تعیین نیازها از افراد مختلف،‌ ارزیابی عملکرد طرح ترافیک روی موضوعات مختلف همچون بهبود آلودگی هوا، بهبود جریان ترافیک،‌ آثار اقتصادی و... نیز مورد بررسی است.

در محدوده آلودگی هوا می‌توان تغییراتی ایجاد کرد

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه در گذشته به تحلیل و ارزیابی تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین باری در محدوده ترافیک توجه چندانی نشده بود و این موضوع را در بررسی‌های جدید در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: کالاها با وسایل نقلیه مختلف سبک و سنگین در ساعات مختلف برای توزیع وارد محدوده طرح می‌شود و باید این مهم مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین در مطالعات جدید مساله حمل‌ونقل بار را نیز وارد کردیم و نگاه کامل‌تری به مقوله بار در مطالعات جدید خواهیم داشت. وی یکی دیگر از محورهای بازنگری مطالعات طرح ترافیک را شناسایی عوامل موثر در عملکرد عنوان کرد و گفت: طرح فعلی از نظر اقتصادی، عملکردی، قیمت‌گذاری و... مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آن امکان‌سنجی محدودیت طرح ترافیک نیز یکی دیگر از محورهای بررسی تعیین شده است که سعی می‌شود به این سوال که آیا می‌توان محدوده‌ها را تغییر داد، پاسخ داد. البته دقت داشته باشید طرح ترافیک در محدوده اولیه، ضریبی از کل شهر است؛ اما در محدوده آلودگی هوا می‌توان تغییراتی ایجاد کرد که باید این مهم مورد بررسی قرار گیرد.

تصمیم‌گیری در مورد خودروهای برقی

افندی‌زاده همچنین گفت: بحث قیمت‌گذاری، شاخص مهمی در کاهش تقاضاست که باید در بازنگری طرح ترافیک مورد بررسی قرار بگیرد و دقت داشته باشید طرح ترافیک فعلی به سه محدوده زمانی پیک صبح،‌ غیرپیک و پیک عصرگاهی تقسیم شده است که این تقسیم‌بندی در نحوه قیمت‌گذاری تاثیر داشت و در این بازنگری باید در مورد خودروهای برقی نیز تصمیم‌گیری شود.

همچنین قرار شد به صورت ویژه‌تر قیمت‌گذاری تردد وسایل باری دیده شود و درنهایت جمع‌بندی به ما ارائه شود تا ببینیم در وهله اول تاثیرات اجرای طرح در آسیب‌شناسی به چه نحوی بوده و چه تغییراتی می‌تواند با توجه پارامترهای عنوان شده،‌ در اجرای طرح ترافیک موثر باشد.

مدیر عامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در مورد کوچک یا بزرگ شدن محدوده اجرای طرح ترافیک با تاکید بر اینکه در تعیین حدود محدوده اول، ضابطه شهری داریم که بر اساس آن حداکثر ۵درصد محدوده شهر تهران را در برمی‌گیرد، ادامه داد: در مورد محدوده آلودگی هوا یا زوج و فرد قابلیت تغییرات وجود دارد و باید مشاور بررسی‌های لازم را انجام دهد و در بازنگری طرح نیز قطعا این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد؛ البته اعمال تغییرات محدوده در طرح ترافیک سخت است؛ اما در محدوده آلودگی هوا قابل‌انعطاف است که هنوز بررسی‌های لازم در این زمینه انجام نشده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ