چهار قرارداد نفتی به ارزش ۲ میلیارد دلار امضا شد

اقتصاد ایران: تهران- ایرنا- چهار قرارداد نفتی به ارزش ۲ میلیارد دلار امروز ۲۷ خردادماه بین شرکت ملی نفت ایران با چهار شرکت نفتی داخلی به امضا رسید که در آن طرح توسعه و بهره‌برداری از ۲ میدان نفتی برای افزایش برداشت نفت و خرید خدمات فرآورش نفت خام است.

به گزارش ایرنا، امروز (یکشنبه ۲۷ خرداد) چهار قرارداد در وزارت نفت به امضا رسید که ارزش سرمایه‌گذاری آنها برابر با ۲ میلیارد دلار و عایدی آن نیز معادل ۱۷ میلیارد دلار است. این قراردادها شامل قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان چنگوله و بندکرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام با استفاده از تاسیسات سریع احداث کارخانه‌ای (Skid Mounted) است.

امضای قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی چنگوله

میدان مشترک نفتی چنگوله در بلوک اناران منطقه چین خورده زاگرس، حوضه رسوبی فارس، در استان ایلام در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهران و ۵ کیلومتری شمال مرز ایران و عراق واقع شده است. این میادین دارای حدود ۴۸۰۰ میلیون بشکه نفت خام درجا است.

دولت سیزدهم در راستای برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میادین نفتی و بالاخص میادین نفتی مشترک، پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده، قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میادین نفتی چنگوله را با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) نهایی و امضا می‌نماید. مدت این قرارداد ۲۰ سال بوده و در طول دوره قرارداد به میزان تولید برآوردی تجمعی حدود ۲۲۸ میلیون بشکه نفت خام از این میدان مشترک تولید خواهد گردید.

تفاهم‌نامه اولیه مطالعه توسعه این میدان فی‌مابین شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) در تاریخ فروردین ماه ۱۳۹۸ امضا گردید و مذاکرات آن انجام شد، اما به دلیل اختلاف در هزینه‌های توسعه و عدم‌پذیرش طرح پیشنهادی، مذاکرات متوقف گردید که با مذاکرات مجدد از زمستان سال گذشته، در نهایت این مذاکرات منجر به انعقاد قرارداد با هدف تولید ۶۰ ه. ب. ر. از میدان شد.

این امر به منظور برداشت حداکثری از این میدان، ایجاد اشتغال به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته غرب کشور و استان ایلام، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز و با حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان‌های ایلام و کرمانشاه و در راستای منویات دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی جهت برداشت حداکثری از میادین و خدمت به مردم محروم منطقه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم ۱۲۵۱ میلیون دلار شامل حفاری ۲۵ حلقه چاه جدید شامل حفاری ۳ حلقه چاه توصیفی، تعمیر ۲ حلقه چاه موجود، تکمیل کردن ۱۸ حلقه چاه تولیدی سروک (ایلام و فهلیان در صورت اثبات نفت قابل بازیافت)، حفاری ۲ حلقه چاه تزریق پساب و احداث تأسیسات سطح‌الارضی شامل احداث تأسیسات فرآورش مرکزی نفت و گاز، اجرای خطوط انتقال نفت و گاز و احداث تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی می‌باشد.

بر اساس این گزارش، از مزایای این طرح می‌توان به مواردی از جمله جذب سرمایه، تسریع در طرح توسعه و بهره‌برداری میادین نفتی چنگوله، برآورد عواید ناشی از اجرای طرح: حدود ۱۳ میلیارد دلار در دوره قرارداد و تامین پایدار و مطمئن گاز مورد نیاز NGL۳۱۰۰ اشاره کرد. شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد به منظور افزایش سطح رفاه مردم و در قالب اجرای مسئولیت‌های اجتماعی (CSR)، ۱۱ میلیون دلار در جهت بهبود زیرساخت‌های منطقه هزینه کند.

۴ قرارداد نفتی به ارزش ۲ میلیارد دلار امضا شد/ افزایش تولید نفت با توسعه ۲میدانی نفتی

قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان بند کرخه

میدان نفتی بند کرخه، در استان خوزستان و در ۲۰ کیلومتری شهر اهواز قرار دارد. این میدان با میادین اهواز، مشتاق، آب تیمور و سوسنگرد همجوار است.

میدان بند کرخه در فروافتادگی دزفول و بلوک مهر واقع شده است. ساختمان تاقدیسی این میدان، با ابعاد ۶۰ در ۵ کیلومتر همراه با دو کوهانک شمالی و جنوبی است و تاکنون سه حلقه چاه اکتشافی در این میدان حفاری شده که وجود هیدروکربور مایع در بخش کوهانک جنوبی در سازند ایلام به اثبات رسیده است. این میدان دارای حجم نفت درجا در حدود ۹۸۰ میلیون بشکه می‌باشد.

در راستای برنامه و سیاست‌های کلان کشور و اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میادین نفتی، پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده، قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی بند کرخه را با شرکت توسعه نفت و گاز مپنا نهایی و امضا شد.

مدت این قرارداد ۱۵ سال بوده و در طول دوره قرارداد به میزان تولید برآوردی تجمعی حدود ۵۶.۶ میلیون بشکه نفت خام تولید خواهد شد.

این قرارداد به منظور برداشت حداکثری از بند کرخه، ایجاد اشتغال به ویژه در مناطق غرب کارون، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز و با حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان خوزستان در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم ۴۳۵ میلیون دلار شامل حفاری ۱۱ حلقه چاه تولیدی، ۱ حلقه چاه ارزیابی، ۱ حلقه چاه دفع پساب، تعمیر یک حلقه چاه، احداث تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و احداث تاسیسات فراورش و انتقال نفت خام می‌باشد که پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

جذب سرمایه، تسریع در طرح توسعه و بهره‌برداری میدان بند کرخه و برآورد عواید ۳.۵ میلیارد دلاری برای دولت در دوره قرارداد، از مزایای این طرح می‌باشد. شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد به منظور افزایش سطح رفاه مردم و در قالب اجرای مسئولیت‌های اجتماعی (CSR)، ۴.۳ میلیون دلار در جهت بهبود زیرساخت‌های منطقه هزینه کند.

۴ قرارداد نفتی به ارزش ۲ میلیارد دلار امضا شد/ افزایش تولید نفت با توسعه ۲میدانی نفتی

قراردادهای خرید خدمات فرآورش نفت‌خام امضا شد

امروز همچنین دو قرارداد خرید خدمات فرآورش نفت خام با استفاده از تأسیسات فرآورش سیار نفت در قالب قرارداد مشارکت عمومی - خصوصی ساخت، مالکیت و بهره‌برداری (BOO) به‌صورت جداگانه با شرکت توسعه نفت و گاز مپنا و گروه صنعتی مهام شرق امضا شد.

قرارداد ساخت واحد فرآورش نفت‌خام میدان‌های قلعه‌نار، کبود و بالارود با ظرفیت روزانه ۴۰ هزار بشکه به‌مدت ۱۰ سال و سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلار با شرکت توسعه نفت و گاز مپنا و قرارداد ساخت واحد فرآورش نفت‌خام میدان منصوری (آسماری) با ظرفیت روزانه ۷۵ هزار بشکه به‌مدت ۱۰ سال و سرمایه‌گذاری ۱۴۰ میلیون دلار با گروه صنعتی مهام شرق امضا شد.

از ویژگی‌های این دو قرارداد می‌توان به مشارکت بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیون دلاری در بالادست صنعت نفت، استفاده از الگوی قراردادهای مشارکت عمومی - خصوصی مطابق شعار سال، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه هفتم و قانون تأمین مالی زیرساخت‌ها، افزایش روزانه ۱۱۵ هزار بشکه‌ای ظرفیت فرآورش نفت‌خام و ایجاد اشتغال پایدار به‌منظور ساخت تأسیسات یادشده و بهره‌برداری بلندمدت از واحدهای فرآورشی ایجادشده در استان خوزستان اشاره کرد.

۴ قرارداد نفتی به ارزش ۲ میلیارد دلار امضا شد/ افزایش تولید نفت با توسعه ۲میدانی نفتی

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ