به‌رغم تمام پیشرفت‌ ها اما هنوز توان تامین کل دنیا وجود ندارد!

اقتصاد ایران: وقتی به هدف‌گذاری و اقدامات اخیر برندهای برخواسته از چین نگاه می‌اندازیم، به نظر می‌رسد برای عرضه محصولاتشان به تمام دنیا آماده هستند، اما این اتفاق هنوز روی خطوط تولید آنها رخ نداده است.

با افزایش تعرفه ورود خودروهای چینی به آمریکا و رشد بی‌سابقه فروش شرقی‌ها، نبرد قیمت بالا گرفته است. به گزارش «فورچون» صادرات خودروی چین در بیشترین حد خود در تاریخ این کشور قرار گرفته است. چینی‌ها در تلاش‌اند با افزایش حجم صادرات به سودآوری بیشتر و بازارهای مهم‌تر دست پیدا کنند و با سبقت‌گرفتن از ژاپن، به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در آسیا تبدیل شوند. رشد خودروهای چینی که به‌لطف پیشرفت فناوری پیشرانه‌های برقی میسر شده است، از دید اروپا و آمریکا چیزی جز نشانه «عرضه بیشتر از تقاضا» و «بیش‌عرضه» نیستند؛ تهدیدی که در سطح جدی برای سازندگان و صنعتگران غرب شناخته می‌شود.

رازهای دولتی

در سوی دیگر، صنعتگران شرق دوست ندارند غربی‌ها درباره استفاده آن‌ها از بودجه دولتی چین برای تولید خودرو و صادرات آن به کشورهای دیگر صحبت کنند.

در همین راستا، «پارکر شی»، مدیر گریت‌وال موتور اینترنشنال، به مصاحبه‌ای با رسانه «فایننشال‌تایمز»، ایده بیش‌عرضه را مفهومی ساختگی و دروغین خواند. شی می‌گوید که غربی‌ها بدون اطلاع از نحوه عملکرد شرکت‌هایی چون گریت‌وال این نظرها را می‌دهند. روند کار تولید محصول در جهان به این صورت است که شرکت‌ها یک خط تولید با ظرفیتی مشخص می‌سازند. این ظرفیت با توجه به بررسی‌ها و تحلیل آمارهای مالی و وضعیت بازار تعیین می‌شود و سازنده تلاش می‌کند نه از آن عقب بماند و نه پیشی بگیرد.

شی معتقد است بازار ظرفیت «تجارت خوب» را دارد. دیگر خودروسازان چینی بر این باورند که موفقیت بالای آن‌ها در بازار بیش‌از آنکه به کمک‌های دولتی مربوط باشد، مرهون پیشرفت بالای فناوری چین در حوزه EV است.

«ژان فن»، مدیر طراحی گرون خودروسازی چینی «ژانژوئو»، در جریان کنفرانس «طوفان فکری طراحی» به رسانه «فورچون» گفت که خودروسازان برقی چین مجبور هستند با سرعتی دو برابر خودروسازان به‌نام، محصولات خود را توسعه دهند.

«میکائیل شو»، مدیر ارشد بی‌وای‌دی در اروپا، چند ماه پیش گفت که قیمت کم خودروهایش، نتیجه مدیریت بهتر و بهینه‌تر مسئولان شرکت هستند. مقامات دولت چین هم علیه اظهار غرب مبنی‌بر تولید بیش‌ازاندازه کشورشان موضع‌گیری کرده‌اند.

ریاست جمهوری چین در دیدار با همتایان اروپایی خود، مشکل تولید بیش‌ازاندازه چین را تکذیب کرد. گریت‌وال موتور با درآمد ۲۳ میلیارد دلاری‌اش در ۲۰۲۳، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چین شناخته می‌شود. این شرکت در موفق شد تنها در سال گذشته تعداد ۱.۲۳میلیون دستگاه خودرو به بازار عرضه کند که ۲۵۶,۴۰۰ دستگاه آن‌ها از «منابع انرژی جدید» استفاده می‌کردند (اشاره به مدل‌های برقی، هیبرید و پلاگین-هیبرید). با این وجود، گریت‌وال هنوز تا رسیدن به مقام نخست که در دستان بی‌وای‌دی قرار گرفته است، فاصله زیادی دارد. فروش محصولات برقی بی‌وای‌دی در سال گذشته برابر ۶۰۰هزار دستگاه اعلام شده است.

زمان طلایی در نفوذ به فناوری

تمرکز گسترده صنعت خودروسازی چین بر توسعه خودروهای الکتریکی به این کشور کمک کرده است تا در بحث صادرات از ژاپنی‌ها پیشی بگیرد. در مقایسه، شرکت‌های ژاپنی تمایل چندانی به تولید خودروهای برقی ندارند.

تنها 1.7درصد خودروهای فروخته شده بازار ژاپن در سال 2022 الکتریکی بوده‌اند. غول‌های خودروساز ژاپنی همانند تویوتا و نیسان، روند محتاطانه‌ای را در بخش توسعه و تولید خودروهای برقی در پیش گرفته‌اند. این شرکت‌ها بیشتر بر توسعه خودروهای هیبرید تمرکز می‌کنند. در سوی دیگر غول‌های خودروسازی چین همانند بی‌وای‌دی و جیلی، به‌طور گسترده در حال تولید مدل‌های الکتریکی جدید هستند.

ارقام منتشر شده در روز چهارشنبه 31ژانویه 2024 توسط انجمن خودروسازان ژاپن نشان می دهد که محموله‌های صادراتی خودرو، کامیون و اتوبوس این کشور در سال گذشته با 16 درصد افزایش به 4.42میلیون دستگاه رسیده است.

در سوی مقابل انجمن خودروسازان چین اعلام کرد طی سال گذشته تقریبا 50هزار دستگاه خودرو بیشتر از ماه گذشته صادر شده است.

مجموع صادرات صنعت خودروچین به خارج از کشور در این سال، 4.91 میلیون دستگاه خودرو بوده است. اداره گمرک چین حتی آمار بیشتری را در این زمینه اعلام کرده است.

گمرک چین مدعی شد طی سال 2023 میلادی 5.22 میلیون دستگاه خودرو از این کشور به سایر نقاط جهان ارسال شده‌اند. این آمار نسبت‌به سال 2022 گذشته 57درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از هر سه دستگاه خودرو چینی صادراتی، یک دستگاه آن تمام‌الکتریکی است. تا پیش از این چینی‌ها برای چندماه موفق شدند به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شوند و ژاپنی‌ها را پشت سر بگذارند. اما این اولین‌بار است که خودروسازی چین برای یک سال کامل، موفق می‌شود رده اول صادرات خودرو را به خود اختصاص دهد. البته کسب این آمار چندان جای تعجب ندارد.

تفاوت رویکرد چینی‌ها و ژاپنی‌ها

خودروسازان ژاپنی همچون تویوتا و نیسان، دهه‌های اخیر را به توسعه خطوط تولید خود در کشورهای مختلف سپری کرده‌اند. تویوتا و نیسان حجم عظیمی از تولیدات خود را در سایت‌های مونتاژی خارج از ژاپن به تولید می‌رسانند، از این رو نیاز کمتری به صادرات مستقیم دارند.

خودروسازان ژاپنی در سال 2022 میلادی 7.84 میلیون دستگاه خودرو در کشور خودشان تولید کردند، در حالی که آمار تولید خودروسازان ژاپنی در خارج از این کشور 17 میلیون دستگاه بود.

خودروسازان ژاپنی از مدت‌ها پیش بر ترکیب قدرت باتری و موتورهای احتراق داخلی تمرکز کرده‌اند. آن‌ها با محصولاتی همچون تویوتا پریوس در بازار خودروهای پاک پیشگام بوده‌اند.

در حال حاضر نیز ژاپنی‌ها سعی دارند تا فناوری باتری را ارتقا دهند. تویوتا اعلام کرده است قصد دارد سالانه 1.5 میلیون دستگاه برقی تا سال 2026 و 3.5 میلیون دستگاه تا سال 2030 بفروشد.

این شرکت همچنین امیدوار است باتری‌های حالت جامد را به تولید انبوه برساند که سریع‌تر از باتری‌های معمولی شارژ می‌شوند و به خودروهای برقی برد بیشتری می‌دهند. در سوی مقابل صنعت خودروسازی چین با حمایت قوی دولت این کشور، خودروهای برقی بیشتری را به تولید می‌رسانند.

روز سه‌شنبه شرکت بی‌وای‌دی که بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان است، اعلام کرد که انتظار دارد سود خالص سال گذشته به 29 تا 31 میلیارد یوان (4.1 تا 4.4 میلیارد دلار) برسد.

صادرات بی‌برنامه

به گزارش CPCA، ماه گذشته و درحالی‌که فروش محصولات برقی به‌طور کلی شاهد کاشه ۵.۷درصدی بود، فروش محصولات برقی چینی رشد ۲۸درصدی را تجربه کرد.

به گزارش این موسسه، درحالی‌که نبرد قیمت میان خودروهای برقی شدیدتر از همیشه شده، تولید خودروهای درون‌سوز هم با دشواری روبه‌رو شده است. درپی این رخدادها، چینی‌ها به‌دنبال بازارهای جدید می‌گردند.

کاخ سفید با تهدیدخواندن خودروهای برقی چینی، تعرفه ورود آن‌ها به آمریکا را از ۲۸ به ۱۰۰ درصد رساند و امتیاز مالیاتی شرکت‌های استفاده‌کننده از قطعات چینی را لغو کرد. بنابراین مشخص است که هر سه جهبه خودروسازی آمریکایی، اروپایی و چینی تلاش زیادی برای تسلط بر بازار و یکه‌تازی دارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ