اسکن محوطه نقش رستم انجام شد/ قطع اعتبار تخت جمشید

اقتصاد ایران: مدیر پایگاه تخت جمشید و نقش رستم، از قطع اعتبار تخت جمشید خبر داد و گفت: بحران فرونشست ها باید به عنوان پروژه بین المللی دیده شود ما در حد توانمان اسکن زمین را با همین اعتبارات انجام دادیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عسکری چاوردی، درباره مسئله فرونشست در نقش رستم که این روزها خبرساز شده و نگرانی‌هایی را درباره حفاظت از سنگ نگاره‌های این مجموعه جهانی به وجود آورده است، افزود: تخت جمشید و نقش رستم از هم فاصله دارند اما مطالعات باستان شناسی نشان داده که در تمام این پهنه پارسه ای وجود داشته که تخت جمشید بخشی از ارگ آن بوده و آرامگاه‌های پادشاهان هخامنشی در آن گوشه قرار داشته و یک چشم انداز شهری در دوران هخامنشی به نام پارسه وجود داشته است. از این منطقه بسیاری از فرهنگ‌ها شکل گرفته حتی خط و کتابت و معماری و تقویم و نجوم و علم و دانش در اینجا شکل گرفته و بخش اعظم اتکای تاریخ ایران به پارسه است. به همین دلیل وقتی مسئله‌ای رخ می‌دهد جامعه حساس می‌شود این نشان دهنده فرهنگ بالای جامعه ایران است که به حساسیت‌های آن آگاهی دارد.

وی گفت: ما اینجا یک پروژه ملی و بین المللی داریم نمی‌توان به آن به عنوان پروژه محلی نگاه کرد. بحران در نقش رستم یک مسئله جدی هست چه مرمت‌ها، چه هدایت آب و بارندگی، یا فرونشست زمین. ولی الان تاثیرش را به صورت مستقیم روی آثار تاریخی می‌بینیم. به همین دلیل مقیاس این پروژه باید ملی و بین المللی باشد. یعنی از نظر اعتبار و بودجه باید ملی باشد. ما در حد توان خودمان برنامه‌های اکتشافی را آغاز کرده‌ایم. اسکن زمین را در این هفته انجام داده‌ایم و دو روز پیش تمام شد.

چاوردی بیان کرد: کاوش‌های باستان شناسی برای شناسایی عمق و گمانه زنی شکاف‌ها و شیب بندی محوطه انجام شده است. بخشی از گسل‌ها به دوران قبل و دوران هخامنشی بر می‌گردد. بخشی هم به کاوش‌ها و مسائلی که در صد سال پیش رخ داده است.

وی افزود: مجموعه نقش رستم بزرگ هست و نمی‌توان گفت که با اعتبار کم می‌توان آن را حفظ کرد. سازمان برنامه و بودجه کشور ردیف اعتباری تخت جمشید را از دو سال پیش قطع کرده‌است در حالی که باید به تخت جمشید برگردد و ما الان باید از اداره کل استان فارس بخواهیم اگر بودجه‌ای اضافه آمد، آن را در اختیار تخت جمشید قرار دهد. باید برنامه مصوب برای تخت جمشید و نقش رستم داشته باشیم اگر این کار انجام شود بهتر می‌توان کار کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ