تربیت حافظان نوجوان کردستانی ثمره راه‌اندازی دارالتحفیظ در سنندج

اقتصاد ایران: سنندج_ پنج سالی است دارالتحفیظ شهرستان سنندج با همت و اراده مربیان قرآنی زمینه تربیت و پرورش حافظان خردسال و نوجوان کردستانی را از نقاط شهری و روستایی مهیا کرده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: حفظ آیه‌های نور سعادتی است که نصیب هر کسی نمی‌شود و حتماً باید باری‌تعالی این افتخار را برای فرد بخواهد تا در مسیر هدایت قرار گیرد.

مسجد پردیس شهر سنندج قریب به ۵ سال است که افتخار میزبانی از حافظان و خادمان قرآنی از سنین کم را دارد.

مجموعه‌ای برای تعلیم عشاق قرآن و هدایت حافظان خردسالی که راه و رسم زندگی را از بدو زندگی می‌آموزند با مدیریت امام جمعه مسجد و آموزش توسط چند تن از جوانانی که خداوند قلبشان را مزین به آیات پر برکت مصحف خود کرده است.

کار این مجموعه ارزنده و اجر آنها با صاحب خانه است که با وجود تمام بی‌مهری‌ها باز هم خانه دلشان را میزبان لطف و رحمت الهی کردند و امروز جوانان و نوجوانان راه طریقت منزل دوست را می‌یابند و به سر مقصد معبود می‌رسند.

راه‌اندازی مرکز حفظ شبانه‌روزی قرآن ۱۰ سال به طول انجامید

مدیر مجموعه دارالتحفیظ سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اقدامات اولیه برای راه اندازی یک مرکز حفظ شبانه‌روزی قرآن کریم در کردستان حدود ۱۰ سال به طول انجامید و شرایط آن فراهم نبود تا در نهایت در سال ۹۸ توفیق احداث مجموعه دارالتحفیظ فراهم شد.

ماموستا احسن میرزایی بیان کرد: در سطح استان حجره و مدارس دینی زیادی وجود داشت اما یک مرکز منسجم شبانه‌روزی برای حفظ قرآن وجود نداشت و کسانی که علاقمند به حفظ قرآن بودند به استان‌های همجوار و یا استان‌های دورتر عزیمت می‌کردند.

وی افزود: رشته تحصیلی خودم علوم قرآنی و حدیث بود و همواره برای حفظ دغدغه داشتم و این علاقمندی من و خلأ موجود برای ایجاد این مرکز من را مصمم‌تر کرد و منجر به احداث این مرکز علمی قرآنی شد.

مدیر مجموعه دارالتحفیظ سنندج اذعان کرد: در چند نقطه از شهر اقداماتی برای احداث مدرسه قرآنی انجام شد اما به دلیل نبود فضا و اینکه آشنایی مردم نسبت به این مدارس کمتر بود در نهایت مورد استقبال قرار نمی‌گرفت.

ماموستا میرزایی عنوان کرد: در مسجد شهرک پردیس به دلیل وسیع بودن فضا و مکان آموزشی در سال ۹۸ در نهایت توفیق احداث این دارالتحفیظ حاصل شد.

وی گفت: فضای آموزشی این دارالتفحیظ ۴۰۰ متر و دارای مکان‌های مجزا، آشپزخانه، سالن ورزشی و چندین اتاق است که با همت هیأت امنا، مردم و خیرین و در نهایت اعتماد خانواده‌ها آغاز به کار کرد.

مدیر مجموعه دارالتحفیظ سنندج عنوان کرد: این مجموعه ابتدا از چند نفر شروع و با استقبال و حمایت خانواده‌ها اکنون یک مرکز شبانه‌روزی با بازدهی بالا و پذیرش ۳۰ عضو به صورت شبانه‌روزی از شهرهای مریوان، دهگلان، کامیاران، جوانرود، روانسر، هورامان، سقز و دیواندره و روستاهای اطراف است.

ماموستا میرزایی افزود: برای پذیرش در این مدرسه از داخل شهر هم افرادی هستند که با علاقه‌ای که دارند کارهای جابجایی تحصیلی را انجام می‌دهند تا نزدیک مسجد اقامت گزینند و خوشبختانه این مدرسه مورد استقبال همه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش هم با توجه به اهمیت بحث توسعه قرآنی که ضرورت آموزشی است در بحث نقل و انتقالات دانش آموزان از سایر شهرها همکاری می‌کند.

امام جمعه مسجد پردیس اذعان کرد: از ششم ابتدایی تا پایه دهم متوسطه دوم حافظان قرآن در این مجموعه فعالیت دارند که هر کدام طبقه بندی شده و جداگانه آموزش می‌بینند.

آموزش‌ها تحت نظر مربیان تحصیلکرد و توانمند انجام می‌شود

ماموستا میرزایی خاطرنشان کرد: تعداد مربیان قرآنی مجموعه سه نفر است و تحصیلات آنها علاوه بر مطالعه حوزوی و قرآنی، تحصیل در رشته‌های دانشگاهی است، که سرمربی اصلی حافظ جمال کرمی از مربیان توانمند استان کردستان در زمینه حفظ قرآن که همزمان دارای مدرک مهندسی است.

وی اظهار کرد: هر فردی همواره به دنبال یافتن حق و حقیقت است، و رفتن در مسیر قرآن چنین جایگاهی را دارد که می‌تواند سبب هدایت هرکسی شود.

ماموستا میرزایی گفت: علوم حوزوی ۱۲ علم است که باید تمام مراحل آن طی شود تا به درجه علمی خوبی در این زمینه رسید و خوشبختانه حافظان بعد از حفظ به دنبال طلبگی می‌روند و دست از علم اندوزی برنمی‌دارند.

امام جمعه مسجد شهرک پردیس اضافه کرد: بنا به فرموده قرآن، این کتاب هم هدایتگر و هم گمراه کننده است و هدایتگران کسانی هستند که بعد از قرآن مسیر حفظ قرآن و علوم دینی را گرفته و به دانش خود می‌افزایند، و به آن عمل می‌کنند.

ماموستا میرزایی گفت: حفظ اگر به تنهایی باشد و آمیخته با سایر علوم دینی نشود انسان را دچار غرور کاذب می‌کند.

وی بیان کرد: در این مجموعه رویه این است که پس از اتمام حفظ کل، حافظان تشویق به ادامه تحصیل در زمینه علوم اسلامی می‌شوند، چه آنکه امام شافعی هم پس از حفظ کل قرآن به چنان جایگاهی رسید.

ماموستا میرزایی عنوان کرد: برای ادامه راه حوزه در زمینه‌های منطق، فلسفه، کلام، فقه، تفسیر و سایر علوم باید تحصیل کرد و نهایتاً پس از اتمام تحصیل، مسیر تزکیه را انتخاب و برای زمینه ورود به جامعه فضا برای حافظان فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: برای اینکه خانواده‌ها دغدغه ادامه تحصیل فرزندانشان را نداشته باشند حافظان همچنان در مدارس همجوار مسجد تحصیل می‌کنند و مدرک رسمی حفظ را هم که معادل لیسانس است از دارالقرآن الکریم دریافت می‌کنند.

ماموستا میرزایی تصریح کرد: مدرک فوق لیسانس به کسانی که ترجمه و مفردات و مدرک دکتری به کسانی که در زمینه‌ی تفسیر و علوم قرآن و سابقه تدریس (۱۰ ساله) دارند، اهدا می‌شود.

مدیر مجموعه دارالتحفیظ سنندج گفت: هماهنگی‌ها برای دایر کردن مدرسه تخصصی حفظ قرآن وابسته به آموزش و پرورش انجام شده و در مجلس هم طرح ارائه شده که امیدواریم دارالتحفیظ ما تبدیل به مدرسه تخصصی شود.

لزوم پیگیری مسؤولان برای ایجاد مدرسه تخصصی حفظ قرآن در سنندج

ماموستا میرزایی گفت: اجرای ۲ طرح ارائه شده به مجلس مبنی بر مدرسه تخصصی حفظ و مدارس همجوار مسجد، که نیازی به خروج از مسجد نیست نیاز به همتی دلسوزانه دارد تا در سریع‌ترین زمان ممکن این مدرسه تخصصی حفظ را بنا کرد.

وی ادامه داد: انتظار ما از مسؤولان این است که در توسعه این مجموعه فراتر از سایر امور همکاری داشته باشند که تا این لحظه همت چندانی در کار نبوده است.

مدیر مجموعه دارالتفحیظ سنندج رسالت و وظیفه مسؤولان را تنها در جریان قرار گرفتن نسبت به حال و وضع مدرسه دانست و عنوان کرد: مدارس اهل سنت غالباً و از گذشته به صورت حمایت مردمی اداره می‌شدند و امروز ادعای حمایت از بخش قرآن با کم‌کاری مسؤولان زیر سوال می‌رود و برخلاف ادعا برای حمایت از قرآن در استان که در یک کشور اسلامی است این حمایت نمود عینی و واقعی ندارد.

ماموستا میرزایی گفت: حمایت از این مجموعه حداقلی است و از دغدغه‌های ما این است که برای ایجاد شعبه خواهران، همتی وجود ندارد در حالی که زیربنا، خواهان و نیرو هم برای آموزش مهیا است.

وی با بیان اینکه برای دخترهای سطح شهر سنندج آموزش در مدرسه انجام می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر بیشتر از تعداد پسرها از سطح کل استان تماس برای حضور دخترها داریم اما شرایط ساختاری فراهم نیست و اعزام به شهرهای دیگر هم ریسک است و فرد بعد از مدتی تلاش در صورت نبود شرایط زده می‌شود و با کوتاهی که می‌شود و نبود شرایط آموزش دیگر قید راه قرآن را می‌زند.

تربیت ۹ حافظ کل قرآن در دارالتحفیظ سنندج

مدیر مجموعه دارالتحفیظ سنندج گفت: تاکنون ۹ نفر در این مجموعه حافظ کل قرآن شدند و از بین این افراد هم بنا به درخواست‌ها به شهرهای همجوار برای مربی حفظ معرفی شدند.

ماموستا میرزایی اذعان کرد: با توجه به روشی که داریم از سراسر استان علاقمندان زیادی برای حفظ داشتیم و کسانی که خواهان بودند در روستاها و شهرهای اطراف هم برای تأسیس دارالتحفیظ تلاش‌هایی انجام شده است.

وی تصریح کرد: برای خادمان قرآن از طرف هیأت امنا در مسجد مجموعه‌ای برای زندگی و فراهم کردن جا و مکان و پرداخت درآمد هم فراهم خواهد شد.

امام جمعه مسجد پردیس سنندج اذعان کرد: در ایام تابستان هم تعداد قرآن آموزان حافظ بیشتر می‌شود و دانش‌آموزان پایه پنجم تا مقطع دیپلم که علاقمند به حفظ قرآن کریم هستند می‌توانند در ایام تابستان در این دارالتحفیظ ثبت نام کنند.

وی خاطرنشان کرد: جا دارد در پایان از همه کسانی که به نحوی حامی مجموعه تخصصی حفظ قرآن شهرک پردیس سنندج هستند نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم.

بی‌شک توجه به حفظ قرآن کریم به ویژه میان نوجوانان گامی ارزنده در تربیت نسلی قرآنی و پویا برای داشتن جامعه‌ای سالم بدون آسیب‌های اجتماعی است و لازم است در این راتسا همه متولیان و مسؤولان و فعالان قرآنی دست به دست هم دهند تا زمینه تحقق این مهم در جامعه اسلامی ما بیش از پیش فراهم شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ