ممنوعیت شعارهای ضد صهیونیستی در حج نشان دهنده همبستگی با دشمن است

اقتصاد ایران: یک متفکر عربی اعلام کرد که ممنوعیت شعارهای ضد صهیونیستی و حمایت از فلسطین در حج به معنی اعلام همبستگی با دشمن صهیونیستی- آمریکایی است. 

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: محکومیت نسل کشی و جنایات به وقوع پیوسته در غزه و نقض قوانین انسانی و هتک حرمت مقدسات تا حد زیادی برای بیدار کردن وجدان انسان‌های ناآگاه واجب است.

از سوی دیگر در عرصه بین الملل شاهد بیداری و خیزش انسانی در جهان در قبال موضوع فلسطین هستیم و تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده‌ای در حمایت از فلسطین در کشورهایی نظیر آمریکا و آلمان و … برگزار می‌شود. با این وجود برافراشتن پرچم فلسطین و سر دادن شعارهایی در حمایت از فلسطین در مکه مکرمه ممنوع شده است. بخش عربی خبرگزاری مهر در این رابطه گفت‌وگویی مطبوعاتی با «شیخ احمد متعب القطان» از علمای اهل سنت لبنان و رئیس جمعیت «سخن و عمل ما» انجام داده که متن این گفت‌وگو را می‌خوانید:

نگرانی‌های رژیم آل سعود که آن را مجبور به ممنوع کردن شعارهای ضد صهیونیستی در مراسم حج کرده را در چه چیزهایی می‌بینید؟ هدف آنها از این اقدام چیست و آیا دعای مسلمانان برای خلاصی اهالی غزه از این مصیبت‌ها و نصرت اسلام و مسلمانان چیزی است که باعث خشم رژیم آل سعود می‌شود؟

رژیم آل سعود با ممنوعیت شعارهای حمایت از فلسطین در مراسم حج به ویژه شعارهای حمایت از مظلومان جهان از جمله غزه نشان می‌دهد که با دشمن آمریکایی- صهیونیستی اعلام همبستگی کرده و نمی‌تواند به این دشمن بگوید که ظالم است یا از مظلومان مستضعف در غزه یا فلسطین حمایت کند. به همین علت ما این اقدام را به شدت محکوم می‌کنیم.

همان گونه که می‌دانید رژیم آل سعود مانع از اعتراضات و تظاهرات شهروندان خود در حمایت از فلسطین نیز می‌شود و هر کسی که در تأیید حقوق ملت فلسطین و مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها در نسل کشی غزه در فضای مجازی مطلبی را منتشر کند، به اشد مجازات محکوم می‌شود. نظر شما در این رابطه چیست و آیا رژیم آل سعود مجاز است چنین محدودیتی را ضد ملت‌های اسلامی ایجاد کند؟

هر اقدامی که این رژیم انجام می‌دهد، جای تعجب ندارد. این رژیم نه تنها مانع از تظاهرات ضد صهیونیستی شهروندان خود می‌شود، بلکه اگر آنها حتی یک مطلب در مخالفت با رژیم صهیونیستی در فضای مجازی منتشر کنند، به سختی مجازات می‌شوند. سعودی‌ها می‌دانند که این اقدام به معنی دشمنی با رژیم صهیونیستی است که متحد اصلی آمریکا است، در حالی که ریاض نیز از متحدان آمریکا به شمار می‌رود. رژیم سعودی متحد دشمنان اسلام است و طبعاً نمی‌تواند به ملت خود اجازه محکوم کردن آنها را بدهد. البته من ملت‌های عربی و اسلامی را در این رابطه بی تقصیر نمی‌دانم، چرا که آنها وظیفه دارند که در حمایت از مظلومان فلسطین اقدامی انجام دهند.

شعارهایی که سر دادن آنها در مراسم حج امسال ممنوع شده، چیست؟ آیا این ممنوعیت بر اساس احکام شرعی است یا اینکه با روحیه حج و توبه به درگاه خداوند در تناقض است؟ آیا مسلمانان قبل از سلطه آل سعود بر حرمین شریفین، از آزادی عمل در این مراسم‌ها برخوردار بودند؟

مسئله برائت از کفار و ظالمان در حج اقدامی ضروری و غیر قابل انکار به شمار می‌رود، چرا که به معنی پیروی از سنت پیامبر اکرم (ص) است. به نظر من کنفرانس وحدت بخش حج باید برای بررسی مسائل مربوط به امت اسلام مورد استفاده قرار گیرد و چه موضوعی مهم‌تر و لازم‌تر از موضوع فلسطین در شرایط کنونی وجود دارد؟ آیا مظلومیتی در کل کره خاکی بیشتر از مظلومیت برادران ما در فلسطین وجود دارد؟ نسل کشی‌ها در غزه استمرار دارد و ما شاهد شهادت بیش از ۳۷ هزار فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۸۰ هزار تن دیگر هستیم که بیشتر شهدا و زخمی‌ها را زنان و کودکان و افراد سالخورده تشکیل می‌دهند.

در این شرایط چه انتظاری از ملت‌های عربی و اسلامی وجود دارد؟ عرب‌ها در این اوضاع باید چه کار کنند؟ بر همه ما واجب است که به پا خیزیم و این موضوع را از حاکمان عرب مطالبه کنیم. تمامی ملت‌های عربی و اسلامی باید برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین و غزه به پا خیزند. ما باید با برپایی راهپیمایی‌ها و مواضع خود و هر آنچه که در اختیار داریم از ملت فلسطین حمایت کنیم و این بخشی از وظیفه شرعی ما است، چرا که پیامبر اکرم (ص) جامعه اسلامی را مانند یک جسم دانستند که آسیب رساندن به بخشی از آن باعث تألم تمام این جسم می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ