بررسی پدیده زیر میزی برخی پزشکان در کرمان/ دوئل بدحالی و خوشحالی

اقتصاد ایران: کرمان- صنوف هم افراد دلسوز و مسئولیت پذیر دارند که حال مردم را رعایت می کنند و هم کسانیکه شرایط جسمی و روحی بقیه برایشان مهم نیست و در این بین زیرمیزی های برخی پزشکان به چالش تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- فهیمه افضلی: همواره خوانده و شنیده‌ایم که گرفتن هرنوع مبلغ خارج از تعرفه‌های اعلام شده مثلاً در زمینه شهریه مدارس (عموماً مراکز غیردولتی) و یا متخصصان و پزشکان و… تخلف محسوب می‌شود و متخلفین باید نسبت به دریافت مبالغ خارج از قانون پاسخگو باشند، اما آیا این تذکرها مشکل را حل کرده است؟

متأسفانه پاسخ منفی ست! چراکه بارها و بارها هم از سوی والدین دانش آموزان و هم بیماران و همراهان آنان شنیده‌ایم که فلان مدرسه و یا فلان پزشک درخواست وجه زیادی و خارج از تعرفه کرده است و افراد نیز به اجبار و برای ثبت نام فرزندشان در مرکز دلخواه و یا برای انجام عمل جراحی و اینکه حتماً فلان پزشک متخصص و معتبر درمانشان کند تن به این خواسته‌ها داده‌اند.

این بار ذره بین را روی پزشکان زنان و زایمان گذاشته‌ایم، در کرمان، شهری که بیان می‌شود مردمش روحیه مطالبه گری قوی نداشته و یا حجب و حیا و تعارفات بیش از حد، موجب شده تا سودجویان از این روحیه سو استفاده کنند.

اینجا محوطه یکی از مراکز درمانی کرمان است، پس از اتمام کلاس آمادگی زایمان که بانوان باردار زیادی گرد هم آمده‌اند تا آموزش‌های لازم را جهت یک زایمان سالم و ایمن ببینند.

برخی پزشکان زنان و زایمان بیمار را مجبور به پرداخت رشوه می‌کنند

خانمی ۲۷ ساله که نخستین بارداری را تجربه می‌کند می‌گوید چندی پیش پزشک متخصصم به صورت غیرمستقیم اعلام کرد که باید جدا از هزینه زایمان که در بیمارستان خصوصی انجام می‌شود، مبلغی را به ایشان پرداخت کنم.

این مادر جوان کرمانی ادامه داد: با تعجب از صحبت‌های پزشکم، وقتی از او پرسیدم این هزینه برای چیست؟ جواب داد؛ با منشی صحبت کن تا متوجه شوی! منشی هم گفت یک فرم پر می‌کنی تا خانم دکتر برای شما زایمان بدون درد انجام دهند!

او افزود: زمانی که با چند نفر از دوستانم قضیه را درمیان گذاشتم متوجه شدم این زیرمیزی پزشک است و عنوان زایمان بدون درد فقط بهانه‌ای برای توجیه این رشوه است، من هم پزشکم را تغییر دادم.

خانم دیگری که دومین فرزند را باردار است نیز گفت: خود من قربانی همین بازی با کلمات و پرداخت رشوه شده‌ام! دو سال و نیم پیش که فرزندم اولم را به دنیا می‌آوردم تا هفته آخری که به مطب مراجعه می‌کردم همه چیز به خوبی پیش می‌رفت و به غیر از پرداخت ویزیت و یا هزینه‌های آزمایش و دارو مبلغ اضافه پرداخت نکرده بودم.

او افزود: من به دلیل پزشکی امکان زایمان طبیعی را نداشتم و تقریباً ۱۰ روز مانده به زایمان به مطب مراجعه کردم تا دکتر زمان زایمانم را مشخص کند.

این مادر کرمانی بیان کرد: وقتی صحبت‌های دکتر تمام شد رو به من گفت یک فرم رضایت نامه از منشی بگیر و پر کن و بعد می‌توانی بروی تا روز زایمان، من هم که از چیزی خبر نداشتم گفتم چشم حتماً و رفتم.

او ادامه داد: ابتدا فکر کردم رضایتنامه بابت خدمات دکتر است و یا شاید بابت انجام سزارین اما وقتی فرم را نگاه کردم دیدم نوشته است اینجانب با رضایت مبلغ ۸ میلیون تومان به سرکار خانم دکتر بابت تشکر از مشاوره و خدمات ایشان پرداخت می‌کنم.

این مادر کرمانی گفت: من با قرار گرفتن در رودربایستی و چون خانم دکتر از اقوام یکی از دوستانم بود این کار را انجام دادم ولی قلبا راضی نبودم و برای بارداری دوم دیگر به او مراجعه نکردم.

او تاکید کرد: خانواده ما به اصطلاح دستشان به دهنشان می‌رسد و بابت پرداخت این هزینه اضافی در مضیقه نبودیم اما کسی که شرایط مالی خوبی ندارد و همین پرداخت حق ویزیت که اخیراً هم گران شده، برایش دشوار است چطور می‌تواند از پس هزینه‌های اضافه برآید؟

زیرمیزی پزشکان از وجه نقد به سکه و دلار تغییر کرده است

در مطب یکی از پزشکان متخصص زنان و زایمان شهر کرمان، مادران بارداری که منتظرند تا نوبتشان شود با یکدیگر پچ پچ می‌کنند، یکی از آنها بلدتر حرف می‌زند تا بقیه بشنوند، می‌گوید اگر خانم دکتر از شما کارت هدیه خواست ندهید، این رشوه است، مقاومت و یا دکترتان را عوض کنید!

بقیه هاج و واج نگاهش می‌کنند، این خانم که به تازگی زایمان کرده و برای کشیدن بخیه به دکتر مراجعه کرده است می‌گوید، هفته‌های پایانی بارداری و در زمانی که دیگر وقت تغییر دکتر نبود، این خانم به من گفت باید مبلغ ۵ تا ۷ میلیون تومان به یک شماره کارت واریز کنی و یا در قالب کارت هدیه به مطب بیاوری تا خودم را سر زایمانت برسانم.

او افزود: وقتی از منشی دلیل این هزینه اضافه را پرسیدم، جواب داد؛ این پزشک اعتقاد دارد باتوجه به سهم بیمارستان و مالیات، از هزینه‌های زایمان چیزی برایش نمی‌ماند! و از این طریق از بیماران درخواست وجه کرده و همچنان معتقد است از بقیه همکارانش که دلار و سکه می‌گیرند، مبلغ کمتری دریافت می‌کند.

به هرحال مشاهده چنین وضعیتی چند سالی است که در کرمان رواج یافته و بیماران نیز به اجبار به این خواسته غیرقانونی برخی پزشکان تن داده و علاوه بر درد و بیماری بایستی رنج نداری و شرایط بد اقتصادی را نیز به دوش کشیده و با استرس‌های اینچنین، آسیب به روح و روان را هم تحمل کنند.

سال گذشته ۸۱ گزارش زیرمیزی در کرمان دریافت شد

حمیدرضا حسین اسماعیلی، مدیر اداره نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد نحوه نظارت بر تعرفه‌های درمانی به خبرنگار مهر گفت: در بازدیدهای نظارتی از مؤسسات و مراکز درمانی این نظارت‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین براساس ثبت شکوایه ها در سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت و از طریق ثبت شکوایه حضوری افراد نیز موارد تخلف بررسی و پیگیری می‌شود.

اسماعیلی بیان کرد: تاکنون تخلفات اخذ وجوه خارج از تعرفه (زیر میزی) در بازدیدهای نظارتی، شکوایه های بیماران و همچنین سامانه تلفنی ۱۹۰ ثبت و اعلام شده است.

مدیر اداره نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد: طی سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۱ گزارش زیرمیزی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام و از این تعداد ۴۰ مورد تخلف آنها احراز شده است.

وی تاکید کرد: از تعداد ۸۱ گزارش زیرمیزی پزشکان ۴۱ مورد نیز از طریق گزارش‌های مردمی اعلام شد که در قالب دریافت سکه، دلار و یا کارت هدیه بوده که مستندی ارائه نشده و یا قابل ردیابی نبوده است.

اسماعیلی گفت: شکوایه از تمام رشته‌های جراحی پزشکی وجود دارد که در بین آنها متخصصین زنان و زایمان نیز وجود دارند.

وی دررابطه با نحوه برخورد با پزشکان متخلف بیان کرد: در صورت وصول شکوایه، ارائه مستندات کافی و بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان، موضوع در دستور کار کمیسیون نظارت بر تعرفه و قرارگاه سلامت قرارمی گیرد.

مدیر اداره نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: در صورت احراز تخلف پرونده جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

مردم گزارش تخلفات پزشکان را در ⁠سامانه ۱۹۰ ثبت کنند

عباس پرداختی، رئیس سازمان نظام پزشکی کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نظارت بر تعرفه‌های درمانی و همچنین تخلفات پزشکان از طریق اداره نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام می‌شود.

وی افزود: مردم می‌توانند گزارش‌های تخلفات پزشکان را از طریق مراجعه به ⁠سامانه ۱۹۰ یا مراجعه مستقیم به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کنند.

پرداختی نیز روال برخورد با پزشکان متخلف را تشریح و بیان کرد: ⁠در کمیسیون ماده ۱۱ پس از احراز تخلف، مستند به ادله مکتوب مثبته، پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌شود تا جریمه نقدی محاسبه شود.

مطالب عنوان شده نشان می‌دهد یک نبرد نابرابر در زیرپوست جامعه جریان دارد و صرفاً در خصوص همین معضل (دریافت زیرمیزی از سوی برخی پزشکان)، دوئل بدحالی بیمار و خوشحالی دکتر! در حال نمایش است و بهایش را کسانی می‌پردازند که خودشان به دلیل بروز آسیب جسمانی و برای التیام درد به پزشک مراجعه کرده‌اند اما در کمال ناباوری بایستی صدمه روحی ناشی از زخم زیاده خواهی و بی توجهی را نیز تحمل کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ