زورآزمایی لوچو کاران مازندران در محمودآباد

اقتصاد ایران: ساری- ایرنا- زورآزمایی برترین‌های دومین دوره مسابقات کشتی سنتی لوچو در روستای اهلم محمودآباد با معرفی قهرمانان این رشته ورزشی سنتی مازندران به پایان رسید.

به گزارش ایرنا پس از برگزاری موفق کشتی لوچو در روستای حاجی کلا، روستای اهلم دومین روستایی بود که امسال توانست مدت ۲ روز با تلاش‌های عزیز وکایی مرد خستگی ناپذیر شورای ورزشی روستای اهلم دومین دوره این رقابت‌ها را برگزار کند.

بیش از ۱۳۰ لوچوکار که با استقبال بی نظیری از علاقمندان شهرها و روستاهای همجوار نظاره گر رقابت‌ها بودند، پنجه در پنجه هم انداختند و برترین‌ها معرفی شدند.

علی مسلمی و رحمانی، اشفاقی و صدقانی، امید حسن تبار و مهرشاد اکبرزاده، اشکان عزیزی و رحمانی به ترتیب نفرات اول و دوم اوزان منفی ۶۵، ۷۵، ۸۵ و ۹۵ لقب گرفتند.

در وزن مثبت ۹۵ کیلوگرم هم، ۱۶ لوچوکار باهم رقابت کردند که در پایان سهیل قلی پور از بند پی بابل با غلبه بر صحرایی جایزه سر پهلوانی این رقابت‌ها را که یک رأس گاو بود تصاحب کند.

زورآزمایی لوچو کاران مازندران در محمودآباد

دومین دوره این رقابت‌ها با همکاری اداره ورزش و جوانان و به همت دهیاری و شورای اسلامی، شورای ورزشی و پایگاه شهید صفازاده روستای اهلم برگزار شد.

واژه لوچو ترکیبی از «لو» به معنای کنار یا لبه و «چو» به معنای چوب است. وجه تسمیه اش این است که چوبی به ارتفاع سه متر در میدان مسابقه کاشته و خلعت قهرمانی بر آن آویخته می شود. کشتی‌گیری که بتواند در پایان عنوان قهرمانی این مسابقه را کسب کند، چوب را به همراه خلعت تصاحب خواهد کرد و به همراه هوادارانش با نوای ساز و دهل به روستا بر می‌گردد. در مسابقات بزرگ و رسمی که جوایز و هدایا گوسفند و گاو است، این احشام به‌ جای خلعت به چوب داخل زمین مسابقه بسته و توسط برنده مسابقه تصاحب می‌شود.
کشتی لوچو با مراسم اولیه و مبارزه‌طلبی و حریف خواهی یکی از پهلوانان آغاز می‌شود. همچنین در این کشتی هر یک از طرفین می‌کوشند تا یک یا چند نقطه از بدن حریف را به خاک برسانند. کشتی‌گیری که درخطر می‌افتد، می‌تواند با زدن کف دو دست به هم از ادامه مسابقه انصراف دهد، اما حق خارج شدن از زمین را ندارد.

زورآزمایی لوچو کاران مازندران در محمودآباد
دست کاپ، غاز بال، برات، پس‌کاپ، تاش کاپ از جمله فنون رایج در کشتی لوچو است. همچنین اساس کشتی لوچو بر جنبه‌های پهلوانی، احترام به حریف، پرهیز از تکبر و خودخواهی، رعایت ارزش‌های اسلامی و اخلاقی استوار است و هر گونه ضربه زدن به کتف، گرفتن گوش یا انگشت دست، سرچنگ و ضربه زدن با کف به بدن یا سر حریف، گرفتن گوشت بدن و یا آسیب رساندن عمدی، خطا محسوب می‌شود.
این ورزش پهلوانی در بسیاری از مناطق مختلف مازندران از جمله در جویبار، بابلسر، بابل، فریدون‌کنار، آمل، نور و تنکابن برگزار می‌شود. پهلوانان بنامی مانند برادران واگذاری، عیسی رمضانی، مصطفی رمضانی، رضا شاه‌منصوری، حسین نوروزیان و تقی یوسفی از مشهورترین لوچوکارهای مازندران بودند. همچنین نامدارانی مانند عبدالله موحد، مرحوم رمضان خدر و امامعلی حبیبی که مقام قهرمانی کشتی آزاد جهان و المپیک را در کارنامه ورزشی خود دارند، در آغاز فعالیت حرفه ای کشتی خود، لوچوکار بودند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ