عربستان: هر توافق صلحی بدون مشارکت روسیه، بی‌معنی است

اقتصاد ایران: وزیر خارجه عربستان در نشست صلح اوکراین در سوئیس تأکید کرد که هر گونه طرح صلحی بدون مشارکت روسیه بی‌معنی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «فیصل بن فرهان» وزیر خارجه عربستان در «نشست صلح اوکراین» در سوئیس تأکید کرد که مشارکت روسیه در هر گونه مذاکرات معنی‌دار برای پایان‌دادن جنگ در اوکراین، بسیار مهم و حیاتی است.

وی همچنین گفت که عربستان «همه تلاش‌ها برای حصول توافق پایان جنگ بین مسکو و کی‌یف و برقراری صلح و امنیت و صلح پایدار حمایت می‌کند.»

وزیر خارجه عربستان در ادامه افزود که که هر گونه پیشرفت معنادار در زمینه مذاکرات صلح مستلزم سازش بین طرفین است. وی همچنین تأکید کرد که مشارکت روسیه در هر فرآیند صلح معتبری، امری ضروری است.

دیروز شنبه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز در نشست صلح اوکراین در سوئیس اعلام کرد که هر گونه توافق برای پایان تنش‌ها با روسیه نباید بر پایه شرایط روسیه باشد.وی دراین‌باره گفت: اوکراین نباید در برابر خواسته‌های روسیه برای برقراری صلح پایدار تسلیم شود.

ماکرون با این حال خواستار مشارکت بیشتر کشورها در روند تلاش برای پایان‌دادن درگیری‌ها با روسیه است، با این حال مسکو به نشست سوئیس دعوت نشده و کرملین نیز استدلال می‌کند که این نشست و مذاکرات صلح بی‌معنی است.

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه مدعی شد: همه ما متعهد به ایجاد صلح پایدار هستیم. چنین صلحی نمی تواند شامل تسلیم اوکراین باشد، در اینجا یک متجاوز و یک قربانی وجود دارد.» وی افزود که هرگونه توافقی برای پایان دادن به درگیری ها باید حاکمیت اوکراین را بازگرداند و به «قوانین بین المللی» احترام بگذارد.

خبرگزاری بلومبرگ دیروز شنبه نیز در گزارشی با اشاره به کنفرانس به اصطلاح صلح اوکراین که هم‌اکنون به میزبانی سوئیس در حال برگزاری است، نوشت که این اجلاس در خطر شکست و اتمام بدون نیل به یک راه‌حل برقراری صلح در جنگ اوکراین قرار دارد.

این خبرگزاری تاکید کرده است که احتمالاً تلاش‌های این اجلاس جهت یافتن راهی برای «صلح عادلانه» بی‌نتیجه است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین متعهد شده است تا برای گسترش حمایت‌های بین‌المللی تلاش کند اما «غیبت چین در این اجلاس دو روزه و حضور دیپلمات‌های سطح پایین‌تر از کشورهای بریکس، تلاش‌های کی‌یف برای جلب حمایت جهان جنوب را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.»

بلومبرگ در ادامه نوشت: بیش از ۹۰ کشور هیأت‌های دیپلماتیک خود را به این اجلاس اعزام کرده‌اند اما فهرست شرکت‌کنندگان نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای جلب حمایت حداکثری در بین رهبران، وظیفه به شدت دشواری است.

سوئیس امروز و فردا در منطقه تفریحی «بورگن‌اشتوک» میزبان اجلاس صلح اوکراین است. بِرن بیش از ۱۶۰ هیأت دیپلماتیک را از جمله کشورهای جی ۷، جی ۲۰ و بریکس به این اجلاس دعوت کرده است. با این حال، برگزارکنندگان در آستانه این اجلاس اعلام کردند که همه این کشورها هیأت دیپلماتیک اعزام نخواهند کرد و ۹۰ کشور به‌علاوه منطقه خودمختار کوزوو در صربستان به همراه هشت سازمان بین‌المللی در آن حضور خواهند داشت. براساس فهرست، ۵۵ کشور، سران کشوری یا دولتی متبوع خود را اعزام کرده‌اند و تعداد کشورهای غربی از این حیث به مراتب بیشتر از سایرین است و در نتیجه، امید چندان زیادی را برای مذاکره و رایزنی متوازن باقی نمی‌گذارد.

روسیه در بین مدعوین نیست. اکثر کشورهایی که عضو سازمان ملل متحد هستند، هیأتی اعزام نکرده‌اند. برای مثال، چین در فهرست شرکت‌کنندگان نیست و برزیل صرفاً به عنوان یک ناظر حاضر شده است. جمهوری آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، ونزوئلا، مصر، ایران، چین، کوبا، نیکاراگوئه، پاکستان، سوریه اتیوپی و بسیاری کشورهای دیگر هم حاضر به حضور نشده‌اند!

قرار است در این کنفرانس سه موضوع شامل مسائل بشردوستانه، هسته‌ای و امنیت غذایی بررسی شود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیروز تاکید کرد که بدون مشارکت روسیه و گفتمان صریح، دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز برای جنگ اوکراین غیرممکن است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ