رفع ابهام از مصوبه هیئت دولت درباره احتمال واردات آیفون ۱۴ به بالا و سود بازرگانی ۹۶ درصدی

اقتصاد ایران: بر اساس اصلاحیه تصویب‌نامه هیئت وزیران، واردت آیفون ۱۴ بالا همچنان ممنوع است و سود بازرگانی مدل‌های قبلی آن ۹۶ درصد تعیین شده است.

پیش از این ابهامی وجود داشت که به نظر می‌رسید این سود بازرگانی ۹۶ درصدی در صورت رفع ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به بالا تعیین شده است. ولی این اصلاحیه نشان می‌دهد که ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به بالا به قوت خود باقی است و سود بازرگانی ۹۶ درصدی تعیین‌‌شده شامل واردات مدل‌های پایین‌تر موبایل‌های این برند است.

مصوبه قبلی هیئت‌وزیران از احتمال لغو ممنوعیت واردات آیفون خبر می‌داد. هرچند به صراحت درباره رفع ممنوعیت واردات مدل آیفون ۱۴ به بالا سخنی نگفته بود ولی یک جمله در این مصوبه ابهاماتی به وجود آورد: «در صورت لغو ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون، سود بازرگانی تلفن‌های همراه برند اپل ۹۶ درصد خواهد بود.»

آن تصویب‌نامه که روز یکم خرداد از سوی محمد مخبر، رئیس قوه مجریه ابلاغ شده بود، «سود بازرگانی گوشی‌های هوشمند با ارزش کمتر از ۱۵۰ دلار را ۶ درصد و با ارزش بالاتر از ۶۰۰ دلار را ۲۸ درصد تعیین کرده بود. همچنین بر اساس این تصویب‌نامه در صورت لغو ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون، سود بازرگانی تلفن‌های همراه برند اپل ۹۶ درصد خواهد بود.»

استفاده از کلمه «در صورت لغو» این گمان را تقویت کرد که شاید در آینده نزدیک این ممنوعیت برطرف شود.

حتی رئیس انجمن واردکنندگان موبایل در گفت‌وگو با زومیت گفت که: «احتمال آزادسازی واردات آیفون بسیار زیاد اما تصمیم نهایی با کمیسیون اصل ۹۰ است

این را هم اضافه کرد که: «هرچند تعرفه ۹۶ درصدی سنگین است، اما این وضعیت انتخاب بین بد و بدتر است. آزادسازی واردات با این میزان سود بازرگانی بد است اما بهتر از زمانی است که این کالا به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شد، با ۲ میلیون تومان رجیستر می‌شد و مردم نمی‌توانستند از آن استفاده کنند. الان اگر این کالا بتواند به‌صورت رسمی و قانونی وارد شود بهتر از شرایط فعلی است.»

چندی بعد هم رئیس کل گمرک در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت خواستار رفع ابهام و تعیین تکلیف مصوبه‌ی پیشنهادی برای ممنوعیت واردات آیفون شد.

حال به نظر می‌رسد این رفع ابهام انجام شده و بر اساس اصلاحیه تصویب‌نامه هیئت وزیران، واردت آیفون ۱۴ بالا همچنان ممنوع است و سود بازرگانی مدل‌های قبلی هم ۹۶ درصد تعیین شده است.

علاوه بر این چند روز پیش هم اعلام شد گوشی‌هایی که بیشتر از ۶۰۰ دلار ارزش دارند، در صورت واردات به شیوه مسافری ۴ درصد حقوق گمرکی و ۵۶ درصد سود بازرگانی برایشان لحاظ می‌شود و به این ترتیب، تعرفه واردات این نوع گوشی‌ها ۶۰ درصد در نظر گرفته شده است.

 و این بدین معنی است که دست کاربر ایرانی روزبه‌روز از استفاده از گوشی‌های هوشمند روز با امکانات فراوان کوتاه‌تر می‌شود.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ