عیدقربان ۶۹ گروه ثابت و سیار بر ذبح دام دراستان کرمان نظارت دارند

اقتصاد ایران: کرمان- مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: با اجرای طرح نظارت بهداشتی و شرعی در عید قربان، ۶۹ گروه ثابت و سیار در استان کرمان، بر روند ذبح بهداشتی و شرعی دام قبل و بعد از کشتار نظارت می‌کنند.

محمد خلیلی وند در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تبریک عید سعید قربان اظهار داشت: بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در روز عید سعید قربان ضرورت دارد.

وی افزود: این اقدامات به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی است.

خلیلی وند بیان کرد: در همین راستا، روز عید قربان اداره کل دامپزشکی استان با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط، اقدام به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر سلامت دام‌های نذری خواهد کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: نیروهای این اداره کل به صورت رایگان خدمات مورد نیاز مردم در تائید سلامت دام را ارائه می‌کنند.

وی گفت: با اجرای طرح نظارت بهداشتی و شرعی در عید قربان، ۶۹ گروه ثابت و سیار بر روند ذبح بهداشتی و شرعی دام قبل و بعد از کشتار نظارت می‌کنند.

خلیلی وند ادامه داد این گروه‌ها متشکل از پرسنل فنی و متخصص شامل ۳۳ نفر دکتر دامپزشک، ۵۸ نفر بازرس بهداشتی گوشت به همراه ۱۶ نفر از ناظرین شرعی هستند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ضمن هشدار به شهروندان، تاکید کرد: کشتار دام‌های قربانی در خارج از کشتارگاه به شیوه سنتی و تماس دست و حتی دمیدن با دهان در زیر پوست (برای سهولت پوست کنی) انجام می‌شود.

وی افزود: در روش سنتی انتقال لاشه بعد از کشتار به پیش سردکن برای از بین رفتن آلودگی‌های احتمالی مانند بیماری تب کریمه کنگو، انجام نمی‌شود.

خلیلی وند تصریح کرد: کشتار و توزیع گوشت قربانی به این شیوه می‌تواند نقش مهمی در انتقال و انتشار ویروس بیماری تب کریمه کنگو داشته باشد.

وی گفت: امسال کشتار دام‌های قربانی استان کرمان، همانند سال‌های گذشته صرفاً درکشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان تاکید کرد: کشتار دام‌های قربانی خارج از کشتارگاه ممنوع است.

وی سپس از هماهنگی با شهرداری‌ها جهت تعیین محل مناسب بعنوان جایگاه موقت عرضه دام قربانی (قربانگاه) با امکانات لازم، رعایت پروتکل بهداشتی، با حضور ناظر بهداشتی دامپزشکی و ناظر ذبح شرعی خبرداد.

خلیلی وند افزود: عرضه دام فقط در میدان دام کشتارگاه و محل‌های موقت عرضه دام تعیین شده توسط شهرداری انجام می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان یادآور شد: با توجه به تهدیدات بهداشتی که ممکن است با کشتار دام‌ها در خارج کشتارگاه روی دهد و تبعات سنگین آن برای سلامت جامعه بوقوع بپیوندد، همکاری دیگر دستگاه‌ها نیز ضروری است.

وی افزود: در روز عید سعید قربان تمامی کشتارگاه‌های استان از ساعت ۶ صبح الی ۱۴ فعال بوده و آماده ارائه خدمات نظارت بهداشتی هستند.

خلیلی وند بیان کرد: رؤسای ۱۷ شبکه دامپزشکی استان، بر حسن اجرای طرح که به منظور تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی اعمال می‌شود، نظارت مستمر دارند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از حضور کشیک ثابت در شبکه‌های دامپزشکی استان خبرداد.

وی ادامه داد: این کشیک به منظور پاسخگویی تلفنی و نیز هماهنگی بین شهروندان و اکیپ‌های عمل کننده است.

خلیلی وند بر لزوم آگاهی شهروندان از خطر بیماری‌های مشترک دام و انسان بخصوص تب کریمه کنگو، بروسلوز، کیست هیداتید و … تاکید کرد.

وی افزود: یکی از اصلی ترین مخاطرات ذبح دام در خارج از کشتارگاه، احتمال ابتلاء به بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: شهروندان از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها تهیه می‌شود خودداری کنند.

خلیلی وند خاطرنشان کرد: همچنین شهروندان بایستی هنگام خرید گوشت از مهمور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: ضمن اینکه در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۲و شماره پیامک ۳۰۰۰۲۳۱۵۱۲ و یا از طریق اطلاع رسانی به شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ