حمایت‌های دولتی از هنر انقلاب اسلامی کمرنگ است

اقتصاد ایران: اهواز - چهره برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان گفت: متاسفانه حمایت‌های دولتی از هنر انقلاب اسلامی کمرنگ است و حمایت‌ها در حد شعار و حرف باقی می‌ماند.

حجت الاسلام آرش نیک نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هنر انقلاب اسلامی، باید متعهدانه در خدمت نظام توحیدی باشد و بتواند آسیب‌های روز جامعه را تبیین کند، در واقع می‌توان گفت جهاد تببیین در عرصه هنر، رسالت هنر انقلاب اسلامی است.

چهره برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان، بزرگ‌ترین نقطه قوت هنر انقلابی را بهره گیری از ظرفیت‌های غنی ایرانی و اسلامی برای اشاعه مفاهیم اسلامی و انقلابی در دنیا اعلام و عنوان کرد: هنرمندان انقلابی پاسخ هنر مکتب‌هایی همچون سورئال و کوبیسم را که غرب بنیان گذار آنها بوده با زبان آن‌ها نمی‌دهند، در واقع انقلاب اسلامی با زبان غرب سخن نمی‌گوید بلکه با زبان اسلام سخن می‌گوید.

وی پایه و اساس هنر متعهد را رضایت خداوند خواند و گفت: این کار باید برای رضای خدا باشد در غیر این صورت ممکن است هنرمند تصور کند سود کرده در حالی که سقوط کرده است.

چهره برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان بیان کرد: زمانی هنر یک هنرمند انقلابی به منصه ظهور می‌رسد که در جامعه ظهور و بروز داشته باشد و حمایت از آن در حد شعار و حرف باقی نماند اما متأسفانه حمایت‌های دولتی از هنر انقلاب اسلامی کمرنگ است؛ در حال حاضر هنرمندان انقلابی در رشته‌های انیمیشن، موسیقی، گرافیک و … به خوبی ایفای نقش کرده‌اند اما به دلیل عدم نشر اثرهایشان، در زندگی مردم نمودی ندارند.

حجت الاسلام نیک نژاد با بیان اینکه هنرمند باید سر بزنگاه خلق اثر کند، ادامه داد: هنرمند برای اینکه بتواند جریان سازی کند باید به لحاظ تکنیک، خلاقیت و محتوا حرف نو داشته باشد.

هویت انسان شرقی در معرض تهدید

هنرمند نقاش و فارغ‌التحصیل رشته هنر از دانشگاه شهید چمران واحد شوشتر همچنین گفت: در عصر ارتباطات و تکنولوژی، هویت و اصالت انسان شرقی در معرض تهدید است. ما به عنوان یک ایرانی باید تمدن و آئین خود را پاس بداریم. اگر من به سبک امپرسیونیسم اثری خلق کنم هیچ وقت بهتر از آن فرد غربی که این سبک را ایجاد کرده نمی‌توانم کار کنم. از همین رو بهتر است به تمدن و هویت خود برگردیم.

حمایت‌های دولتی از هنر انقلاب اسلامی کمرنگ است

وی افزود: برخی ایسم‌های غربی جز تشویش ذهن و سردرگمی برای مخاطب آن ارمغانی ندارند، در عصر کنونی ما از هنر انتظار آرامش داریم، از این رو باید سعی کنیم به هویت خود که می‌تواند این آرامش را به ما ارزانی کند، برگردیم.

حجت الاسلام نیک نژاد در مورد سبک ابداعی خود به نام تداعی، تصریح کرد: مواد مورد استفاده در این آثار، گچ، کاه گل و چوب است که در هنر غربی به طور محدود استفاده شده است، مثلاً در آثار مارکو گریگوریان اشاره‌ای به کاه گل شده است. اوج استفاده از این مواد توسط مرحوم پرویز کلانتری بوده که بافت‌های کویری را کار کرد. برای اینکه این آثار متمایز باشد، به این سبک و شیوه کار کردم.

وی عنوان کرد: این سبک موسوم به «تداعی» است. این آثار در نقد مدرنیته، صنعت و فرهنگ و هنر غرب است که هویت و اصالت فرهنگ ایرانی اسلامی را تهدید می‌کند. وقتی در سطح شهر قدم می‌زنیم می‌بینیم که بافت‌های قدیمی‌مان تبدیل به ساختمان‌های رومی شده‌اند. نقاشی‌ها و دیواره نگاره‌هایمان به ای سم‌هایی تبدیل شده‌اند که ذهن مخاطب را مشوش و پراکنده می‌کند. نیاز است که بین ذهن مخاطب و گذشته او اتصالی برقرار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، برترین‌های هنر انقلاب اسلامی در استان خوزستان ویژه سال ۱۴۰۲ اردیبهشت امسال در آئینی با حضور خانواده شهدا، مسئولان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر معرفی شدند.

از سوی هیأت داوران متشکل از مسئولان و کارشناسانی خبره، برترین‌های هنر انقلاب در خوزستان در سال ۱۴۰۲ و همچنین چهره و هسته سال این عرصه انتخاب شدند.

در این مراسم «حجت الاسلام آرش نیک نژاد» هنرمند نقاش خوزستانی و مبدع سبک تداعی به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب و معرفی شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ