روابط عمومی ها باید مشاور بالاترین مقام سازمان باشند

اقتصاد ایران: تهران- اهمیت «روایت منصفانه» و «جهاد تبیین» تا جایی است، که استاندار تهران به مدیران نهادها و سازمان ها خواست، حکم انتصاب روابط عمومی ها به عنوان مشاور بالاترین مقام سازمان را انشاء کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بحث اطلاع رسانی و جهاد تبیین که پیش می‌آید، از اظهار نظر مسئولین و شعارها گرفته تا مواضع کانال‌های فضای مجازی و رسانه‌های رسمی همه در باره اهمیت جایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی روشن‌گری می‌کنند و سعی دارند این مطلب را بیان کنند، که جنگ امروز، جنگ رسانه‌ها، جنگ روایت‌ها و بیان شفاف مطالب است.

بارها دیده‌ایم که می‌گویند در فلان اداره ضعف اطلاع رسانی وجود دارد، عملکرد مناسب بوده اما درست، به موقع و شفاف اطلاع رسانی نشده و انگشت اتهام به سوی بازوهای اطلاع رسانی آن اداره و روابط عمومی گرفته می‌شود.

حتی گاهی در مسیر این روشن‌گری و روایت‌ها کار به آنجا کشید، که حرف بر سر بیان ضعف‌ها و مشکلات ادارات و نهادها توسط روابط عمومی خود ادارات به عنوان «راویان منصف» پیش آمده و بر آن تاکید شده است، یعنی باز هم اگر ضعفی وجود دارد، روایت آن توسط خود روابط عمومی همان اداره یا نهاد بهتر از روایت ناقص و جانبدارانه توسط دیگران عنوان می‌شود.

همه اینها را مرور کردیم تا به اهمیت «اطلاع رسانی دقیق، به هنگام و منصفانه» در ادارات در میانه جهاد تبیین برسیم، اما متأسفانه علیرغم تمام تأکیدات آنچه دیده می‌شود، اگر نگوییم «بی اهمیتی» باید بپذیریم «کم اهمیتی» نسبت به «جایگاه روابط عمومی و اطلاع رسانی» در ادارات و نهادها است.

نباید اجازه مدیریت افکار عمومی را به دشمنان بدهیم

این مساله تا جایی اهمیت دارد، که رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور ششم خردادماه سال جاری در جلسه با مدیران روابط عمومی در استان تهران با بیان اینکه روابط انسان و نظام فکری حاکم بر آن در تهران اهمیت بسیار و جایگاه ویژه ای دارد، گفت: نقش روابط عمومی‌ها به اطلاع رسانی و تبیین خدمات دستگاه‌ها و نیز مطالبات مردم از مسئولان محدود نمی‌شود، ما نقش مهمتری داریم و آن بحث روابط و نظام فکری مردم و اقشار جامعه است.

افشار دارابی افزود: جمعیت قابل توجه استان تهران دائماً در معرض فضاسازی رسانه و تریبون‌های مختلف هستند و سلایق و تفکرات متعددی در تهران وجود دارد و ما به عنوان روابط عمومی‌ها با مدیریت، تبیین و افکار عمومی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

روابط عمومی ها باید مشاور بالاترین مقام سازمان باشند

مشاور وزیر کشور شرایط امروز و ورود هوش مصنوعی به چرخه مدیریتی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: نباید اجازه مدیریت افکار عمومی را به دشمنان بدهیم، باید ایجاد شبهه توسط دشمنان، ایجاد یاس و ناامیدی و گسسته کردن مردم از یکدیگر را خنثی کنیم.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور خطاب به روابط عمومی‌ها گفت: نقش ما ایجاد خوبی و امید است، ما از واژه مثبت در برابر واژه منفی دفاع می‌کنیم و این نقش بسیار سازنده است، اطلاع رسانی رسالت انبیا بوده و رسالت بسیار بزرگی است، ما آنچه خیر است را اعتلا می‌دهیم و از نظام فکری مردم در برابر شر حراست می‌کنیم، این نقش بسیار مهم بوده و اولویت ما به عنوان رسانه در تهران، صیانت از افکار عمومی در برابر هجمه‌های رسانه‌های معاند است.

دارابی از روابط عمومی‌ها خواست، در عملکرد خود بازنگری کنند و عنوان کرد: نباید منتظر باشید که مدیران، کاری را به روابط عمومی ارجاع دهند، مدیران به اندازه کافی مشغول امور اجرایی هستند و این وظیفه ما است که مطالبات و خواسته‌های به حق و دارای اولویت مردم را برای مسئولان تبیین و تشریح کنیم و در اختیار آنها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید نظام مسائل را تدوین و در برابر هجمه‌های دشمنان، از ارزش‌ها و اقدامات دولت و نظام دفاع کنیم، اضافه کرد: ما تمرین خوبی در زمان انتخابات داشتیم که از ستاد انتخابات استان تهران و روابط عمومی‌ها در برگزاری انتخابات الکترونیک و آشنایی مردم با این شیوه رأی دادن تشکر می‌کنم.

روابط عمومی منحصر به بنر و پوستر نیست

مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما روابط عمومی را منحصر به بنر و پوستر نمی‌دانیم، بلکه تفکر حوزه روابط عمومی بسیار مهم است.

محمد صائبی افزود: در همین راستا مرامنامه‌ای در ۱۰ بند بررسی و خدمت آقای استاندار تقدیم و پس از نهایی شدن به دستگاه‌ها ارائه و مأموریت‌های روابط عمومی برای همه دستگاه‌ها ارسال شد.

استاندار تهران صدور حکم انشائی مشاور برای روابط عمومی‌ها را ابلاغ کرد

روابط عمومی ها باید مشاور بالاترین مقام سازمان باشند

اهمیت «اطلاع رسانی دقیق، به هنگام و منصفانه» در سطح کلان کشور و نیز استان تهران امری بدیهی و پذیرفته شده است و استاندار تهران در همین راستا سه روز پیش یعنی ۱۹ خرداد ماه طی نامه‌ای خطاب به فرمانداران شهرستان‌های تابعه، مدیران کل و رؤسای دستگاه‌های اجرایی و شهرداران این استان بر اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و نقش قابل ملاحظه آن در کمک به تصمیم گیری های سازمانی و مدیریتی تاکید کرد و افزود: لازم است، روابط عمومی‌ها به عنوان «چشم بینا» و «قلب تپنده سازمان و مجموعه» موجب پویایی و بالندگی آن شوند.

علیرضا فخاری در ادامه تاکید کرد: ضرورت اطلاع رسانی و مدیریت افکار عمومی و جریان سازی که نیازمند تعامل دوجانبه مجموعه دولت خدمتگزار و مردم فهیم است و در همین راستا وجوب ارتقا جایگاه روابط عمومی‌ها در همه مراحل متصور می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان تهران در ادامه به فرمانداران، مدیران کل، رؤسای دستگاه‌های اجرایی و شهرداران ابلاغ کرد، به صورت انشائی انتصاب مدیران روابط عمومی با عنوان «مشاور و مدیر روابط عمومی» را انجام دهند.

روابط عمومی‌ها سازمان‌ها را هدایت می‌کنند

رئیس باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو- ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه روابط عمومی‌ها سازمان را مدیریت می‌کنند و اگر سازمانی به روابط عمومی اهمیت بدهد، مدیریت می‌تواند بدون کمترین خسارت به اهداف سازمان دست پیدا کند، اظهار کرد: حرکت استاندار تهران در خصوص ابلاغ به مدیران و فرمانداران در خصوص انتصاب مدیران روابط عمومی به عنوان مشاور و مدیر این حوزه را بسیار مبارک است.

سیدغلامرضا کاظمی‌دینان با بیان اینکه اقدام استاندار تهران در حوزه انتصاب روابط عمومی‌ها نشان داد، که وی از نگاه متعالی و پیشرفت گرایانه ای نسبت به مهم‌ترین بخش سازمان‌ها برخوردار بوده و این باعث خرسندی است که روابط عمومی‌ها دارای جایگاه مناسبی شوند.

کاظمی دینان با بیان اینکه افرادی که به عنوان روابط عمومی انتخاب می‌شوند باید کاربلد، متخصص و فهیم حوزه ارتباطات باشند، گفت: روابط عمومی‌ها هستند که سازمان‌ها را هدایت می‌کنند.

این پیشکسوت عرصه ارتباطات با اشاره به اینکه معمولاً مدیر روابط عمومی از بدنه سازمان، نهاد و ارگان مربوطه انتخاب می‌شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه روابط عمومی‌ها وکیل مدافع و مدعی العموم سازمان متبوع هستند، ضروری است که به وظایف آن سازمان کاملاً واقف باشند و در صورت فقدان نیرویی با چنین مشخصاتی بسیار الزام آور است که از متخصصان این حوزه در خارج از سازمان کمک گرفته شود.

روابط عمومی ها باید مشاور بالاترین مقام سازمان باشند

وی بیان کرد: شناختن مخاطبان داخلی و خارجی سازمان‌ها، و نقش سازمان در جامعه از ضروریات بسیار مهم روابط عمومی‌ها محسوب می‌شود، آنان باید افکار عمومی را بشناسند و برای آنها احترام قائل شوند.

کاظمی دینان برخورداری از صداقت و شفافیت را برای روابط الزامی دانست و گفت: روابط عمومی مدعی العموم افکار عمومی است باید از حق را بگوید تا بتواند سازمان را مورد قبول مردم کند.

استاندار تهران گام اول را برداشته است / ‏لزوم‬ تداوم مسیر

دبیرکل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو- ایران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تقویت جایگاه روابط عمومی و اهمیت استاندار تهران به این موضوع نشان دهنده فهم درست وی از کارکرد و جایگاه روابط عمومی‌ها و گام اول است.

امیرعباس تقی پور اضافه کرد: یکی از چالش‌های ما در حوزه روابط عمومی عدم فهم مناسب از کارکردهای روابط عمومی در سازمان‌ها و مؤسسات مختلف است و متأسفانه جایگاه قانونی روابط عمومی‌ها نیز رعایت نمی‌شود، بر اساس اسناد بالادستی روابط عمومی باید به عنوان به عنوان مشاور و مدیر مستقل زیر نظر بالاترین مقام اجرایی سازمان فعالیت کنند.

وی ادامه داد: انتظار این است، که گام محکمی که به عنوان گام اول استاندار تهران در این راستا برداشته است، تداوم یابد و اختیارات قانونی به روابط عمومی‌ها داده شود و می‌بایست مراحل اجرایی و سازمانی این ابلاغ نیز انجام شود.

تقی پور این اقدام را سبب افزایش مسئولیت روابط عمومی‌ها دانست و گفت: فعالان روابط عمومی نیز باید با ارتقا دانش خود پاسخگوی نیازهای سازمان باشند.

برخی توجیهات برای توقف نهضت روشنگری درست نیست

روابط عمومی ها باید مشاور بالاترین مقام سازمان باشند

اهمیت جایگاه روابط عمومی در یک سازمان به قدری بالا است، که فعالان در حوزه اطلاع رسانی نیز به آن واکنش نشان داده اند و به ویژه طی سه سال اخیر فعالان ارتباطات در بیان اهمیت «اطلاع رسانی دقیق، به هنگام و منصفانه» موضوع محتواهایی را منتشر کرده‌اند.

سیدعلیرضا آل داوود پژوهشگر فضای مجازی در ۷۸ اُمین محفل فعالان فضای مجازی پاک اظهار کرد: شاهد هستیم که دشمن از انواع فناوری‌ها در حوزه‌هایی مانند علوم داده و هوش مصنوعی برای تولید محتوای هدفمند و مهندسی ذهن مخاطب استفاده می‌کند که باید در این زمینه تبیین صورت گیرد.

روح الله مؤمن نسب کارشناس فضای مجازی نیز پیش از این و در نشست تخصصی کارشناسی جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی و اندیشکده فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا گفته بود: برخی توجیهات برای توقف نهضت روشنگری درست نیست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ