چگونه می توانیم سطح آلانین ترانس آمیناز (ALT) را کاهش دهیم؟

اقتصاد ایران: آلانین ترانس آمیناز (ALT) که آلانین آمینوترانسفراز (ALT یا ALAT) نیز نامیده می شود، آنزیمی است که عمدتاً در کبد یافت می شود. قبلاً به آن ترانس آمیناز گلوتامات پیروات سرم یا ترانس آمیناز گلوتامیک پیروویک سرم (SGPT) می گفتند و به طور گسترده برای تخمین سلامت کبد استفاده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت، در اینجا 9 نکته برای کاهش موفقیت آمیز سطح ALT در طول زمان آورده شده است. با این حال فراموش نکنید که هیچ راه سریعی برای کاهش سطح آلانین ترانس آمیناز (ALT) در بدن وجود ندارد. با این حال، مراحل زیر می تواند به کاهش موفقیت آمیز سطح ALT کمک کند:

مصرف نکردن الکل

یکی از شایع ترین علل آسیب کبدی، مصرف بیش از حد الکل است، حتی دوزهای متوسط الکل به مرور زمان به سلول های کبد آسیب می رساند. اگر فردی از بیماری کبدی رنج می برد، الکل را باید به طور کامل قطع کند.


مصرف بیشتر کافئین

تحقیقات اثربخشی کافئین را در بهبود عملکرد کبد ثابت کرده است و نشان می دهد که نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری کبدی را در فرد کاهش دهد.

از آنجایی که سطوح ALT و آسیب کبدی به یکدیگر مرتبط هستند، نوشیدن قهوه می تواند تأثیر مثبتی بر میزان ALT داشته باشد.

مشخص شده است که چای سبز سلامت کبد را بهبود می بخشد زیرا رسوبات چربی را کاهش می دهد و به سلامت عملکرد کبد کمک می کند. به نظر می رسد اثرات چای سبز نیز بین افراد مختلف متفاوت است. در واقع چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های گیاهی به نام "کاتچین" است که اعتقاد بر این است که بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد کبد را احیا می کند.


روی آوردن به غذاهای طبیعی و ارگانیک

اگرچه اکثر جمعیت ها می توانند افزودنی های شیمیایی مواد غذایی را تحمل کنند، اما این مواد شیمیایی می توانند وضعیت فردی با سطوح بالای ALT و آسیب کبدی را بدتر کنند زیرا بیشتر مواد غذایی توسط آنزیم های کبدی سم زدایی می شوند.

عملکرد اصلی کبد دفع متابولیت های سمی از بدن است، اما افزایش سطح سم می تواند باعث ضعیف شدن و کاهش شدید عملکرد کبد شود. از آنجایی که غذاهای ارگانیک فاقد هورمون‌های رشد، ارگانیسم‌های اصلاح‌شده ژنتیکی، آنتی‌بیوتیک‌ها و آفت‌کش‌های مصنوعی و کود هستند، پردازش آنها برای بدن آسان تر است.


مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

بسیاری از میوه ها و سبزیجات در سم زدایی طبیعی بدن نقش دارند و برای حفظ سلامت طبیعی ضروری هستند؛ بنابراین، آنها به کاهش استرس از کبد کمک می کنند و به آن اجازه بهبود می دهند و در نتیجه سطح آلانین ترانس آمیناز کاهش می یابد.

سبزیجات غنی از گوگرد، مانند پیاز و سیر، به طور قابل توجهی مفیدتر هستند.

سبزیجات چلیپایی نیز بهترین گزینه ها برای بهبود سطح ALT در نظر گرفته می شوند، مانند:

  • کلم بروکلی
  • سبزی کولارد
  • کلم بروکسل
  • کلم
  • گل کلم

کاروتنوئیدها و فیتونوترینت های موجود در آنها سموم مضر کبد را خنثی می کنند.

گریپ فروت، چغندر، سبزیجات برگ دار، آووکادو و لیمو نیز مفید هستند.


افزایش مصرف فیبر غذایی

از آنجایی که فیبرها غیرقابل هضم هستند، آب را جذب کرده و پریستالسیس را افزایش می دهند و سموم را سریعتر از دستگاه گوارش خارج می کنند، بنابراین زمان کمتری برای جذب این سموم در گردش خون و تجمع در کبد وجود دارد.

بسیاری از میوه ها و سبزیجات منابع عالی فیبر هستند. غلات کامل و دانه ها نیز مقدار خوبی از فیبر را فراهم می کنند.

دانه‌های کتان به‌ویژه به هورمون هایی که بالقوه مضر هستند متصل می‌شوند و به حذف موثرتر آن‌ها از بدن کمک می‌کنند.


ورزش منظم

بهبود کلی سلامت در فردی که به طور منظم ورزش می کند مشاهده می شود، به این معنی که انجام منظم ورزش های قلبی عروقی یا هوازی می تواند سلامت را بهبود بخشد و سطح ALT را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده اند که حداقل 150 دقیقه فعالیت منظم در هفته می تواند آنزیم های کبدی مانند ALT را در بزرگسالان بهبود بخشد.

ورزش می تواند به کاهش وزن اضافه و محدود کردن میزان چربی وارد شده به کبد کمک کند. علاوه بر این، مکانیسم تعریق را تحریک می کند که دفاع طبیعی سم زدایی بدن است.

پیاده روی سریع حتی برای 30 دقیقه در روز می تواند بسیار کمک کننده باشد. می توان آن را در دو جلسه 15 دقیقه ای برای بهبود سلامت کبد انجام داد.


کاهش وزن

چاقی می تواند باعث رسوب چربی در سلول های کبدی شود و عملکرد کبد را مختل کند. علاوه بر این، پاسخ های التهابی را تحریک می کند و باعث آسیب کبدی می شود.

بهترین راه برای کاهش وزن پیروی از یک رژیم غذایی سالم است و انجام ورزش منظم.

به افرادی که سابقه این مشکل کبدی را دارند کاهش وزن تدریجی توصیه می‌شود زیرا رژیم‌های سخت و روش‌های رادیکال تنها استرس را بر بدن و اندام‌های آن افزایش می‌دهد و منجر به آسیب بیشتر می‌شود.


ترک سیگار

هنگامی که کبد سعی می کند سموم سیگار را فیلتر کند، افزودنی های شیمیایی موجود در آن باعث آسیب سلولی می شود.

ترک سیگار برای تقویت کبد و بهبود سطح ALT مهم است.

اجتناب از دود دست دوم به همان اندازه ضروری است زیرا یک فرد نزدیگ فرد سیگاری می تواند اکثر این سموم مضر را تنفس کند که می تواند باعث آسیب سلولی مشابه شود.

پرهیز از مصرف دارو مگر اینکه تجویز شده باشد

ثابت شده است که داروهای مختلف و ترکیبات دارویی اثرات سمی خود را بر پارانشیم کبد وارد می کنند و به کبد آسیب می رسانند. این در فردی با مصرف طولانی و منظم این داروها اتفاق می افتد.

کاهش مصرف این داروها برای بهبود سطح ALT توصیه می شود.

مصرف بیش از حد داروها، مانند استامینوفن، می تواند باعث آسیب سمی به کبد شود و در بسیاری از داروهای مسکن تجویزی یافت می شود.

دیگر داروها نیز می توانند عواقب مشابهی داشته باشند، از جمله آسپرین، دیکلوفناک و ناپروکسن. داروهای کلسترول نیز می تواند به کبد آسیب برساند.


ALT چیست و چه چیزی باعث افزایش سطح آن می شود؟

آلانین ترانس آمیناز (ALT) که آلانین آمینوترانسفراز (ALT یا ALAT) نیز نامیده می شود، آنزیمی است که عمدتاً در کبد یافت می شود. قبلاً به آن ترانس آمیناز گلوتامات پیروات سرم یا ترانس آمیناز گلوتامیک پیروویک سرم (SGPT) می گفتند و به طور گسترده برای تخمین سلامت کبد استفاده می شود.

اگرچه این آنزیم معمولاً در مقادیر بیشتری در کبد یافت می شود، اما مختص آن اندام نیست و در پلاسما و سایر بافت های مختلف بدن مانند ماهیچه های اسکلتی یا قلبی وجود دارد.

اندازه‌گیری‌های بالینی سطح سرمی ALT، سطح آسپارتات ترانس آمیناز سرم (AST) و نسبت آنها (نسبت AST یا ALT) در سطح جهانی به عنوان نشانگرهای زیستی برای آزمایش عملکرد کبد و رد پاتولوژی‌های کبدی استفاده می‌شود. این آزمایش ها بخشی از پانل های خونی هستند.

به دنبال آسیب سلول‌های کبدی، ALT موجود در داخل سلول‌های کبدی نشت کرده و وارد گردش خون می‌شود و میانگین تخمین سطح آن میزان آسیب کبدی را نشان می‌دهد.

عملکرد آلانین آمینوترانسفر از در تجزیه اسید آمینه بسیار مهم است.

آنزیم ALT در موارد زیر یافت می شود:

  • سرم و بافت های اندام (عمدتاً در کبد)
  • غلظت های متغیر در کلیه ها
  • عضله اسکلتی
  • میوکارد

علاوه بر این، پانکراس، طحال و ریه ها حاوی ALT در مقادیر جزئی هستند.

افزایش سرمی ALT به دلیل آسیب سلولی قابل توجه و نکروز (مرگ سلولی) رخ می دهد و این به عنوان یک ابزار تشخیصی برای عملکرد کبد استفاده می شود.

آسیب شناسی هایی که باعث افزایش سطح ALT می شوند عبارتند از هپاتیت، نارسایی احتقانی قلب، آسیب کبدی یا مجرای صفراوی یا میوپاتی.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ