رئیسی یک رئیس جمهور جامع بود

اقتصاد ایران: تهران- ایرنا- یک پژوهشگر مذهبی از سید شهیدان خدمت به عنوان رئیس جمهوری جامع یاد کرد که هم مرد ایمان و عالم و مجاهد بود و هم مدیری کارآمد و این الگو باید در جامعه اسلامی امتداد یابد.

حجت الاسلام محمدباقر ولدان در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا از مکتب شهید رئیسی با ۴۰ شاخصه به عنوان ویژگی‌های یک حکمران اخلاقی یاد کرد و گفت: آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی یک کارگزار جامع بود. چون هم مرد ایمان و مرد عمل، هم عالم و مجاهد، هم تخصص داشت و هم تعهد، هم مدیری کارآمد بود، هم مؤمنی مردمدار و در یک کلام رئیس جمهوری جامع بود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در وصف ایشان فرمود « از دست دادن رئیس جمهور جامع الاطرافی همچون آقای رئیسی سخت است». ذات مقدس حق به مقام جامعیت خود در وجود پیامبر(ص) تجلی کرده است و امام خمینی (ره) در کتاب شرح جنود عقل و جهل تاکید دارند که به این اعتبار، ایشان جامع همه حقایق غیبیه و شهادتیه هستند و ختم همه کمالات و جامع ولایت و نبوت مطلقه است و وقتی صاحب مقام جامع همه صفات است، نبوتش نیز نبوت جامع خواهد بود. لذا در دعوت مردم به حق از راه همه صفات مردم را دعوت می‌کند و ولایت او نیز که باطن نبوتش است جامع خواهد بود.

ولدان اضافه کرد: به طور منطقی استمرار نبوت او و جانشیان او نیز به اعتبار سنخیتی که با وجود پیامبر(ص) باید داشته باشند از چنین جامعیتی برخوردار خواهند بود. زیرا ولایتشان به تبع پیامبری که از او جانشینی می‌کنند، به آنها رسیده است. جامع بودن پیامبر(ص) باعث می‌شد در رفتارهای شخصی و با انسان های عادی، مهربان و نرمخو باشد و در عین حال در مسائل اصولی دارای صلابت و در برابر مشرکان عنود و منافقان سختگیر و مقاوم باشد.

این استاد حوزه ادامه داد: اسلام نیز یک دین جامع و کامل است و پاسخگوی همه نیازهای انسان. دین الهی، بر آمده از فطرت انسان است و با جامعیتی که دارد تمامی نیازهای انسان را بر می آورد و راه‌های مطابق با فطرت بشریت را پیش پای او قرار می‌دهد. دین اسلام با توجه به تمامی نیازهای انسان، به عنوان آخرین دین آسمانی توجه تمامی حق طلبان را به خود جلب کرد. چرا که آن را مطابق با فطرت خویش یافتند.

رئیسی یک رئیس جمهور جامع بود

وی افزود: اسلام ناب محمدی (ص)، میان دنیا و آخرت را جمع کرده و البته در این میان اصالت را به جانب آخرت داده است. اسلام ناب محمدی اسلامی جامع است که فرهنگ جهاد، شهادت، مقاومت و هجرت را در جامعه اسلامی بارور کرده و علاوه بر اینکه از اسلام منزویِ سکولارِ منحصر در گوشه مسجد جداست، در همه عرصه های زندگی حضور دارد. در حقیقت، در این دین، دنیا و آخرت و حضور پرشور اجتماعی، معنویت و عدالت، شریعت و عقلانیت، عاطفه و قاطعیت و سایر ابعاد برخاسته از اسلام ناب، همگی با هم در نظر گرفته می‌شوند.

نویسنده کتاب حکمت ولایی افزود: اسلام ناب محمدی بدین معناست که در کنار توجه به نیازهای فردی، برای حکومت و جامعه مسلمین نیز برنامه داشته و سیاست را در پیشبرد اهداف اسلام اجتماعی دخیل می‌داند؛ چنانکه توجه به حکومت اسلامی و تحقق تمامیت اسلام در آیه ۴۱ سوره حج ذکر شده است. لذا با توجه به جامعیت اسلام در همه موارد، اسلام، دارای فرهنگ غنی و عمیقی است که انسان را در روش‌های زندگی خود، جامع و بی نیاز از تقلید از دیگران می کند. از این رو، انسان مومن، به جای تقلید از فرهنگ بیگانه، که هویت اسلامی او را به خطر می اندازد، می تواند با تکیه و بر این فرهنگ عمیق، یک زندگی شیرین، زیبا، باشکوه، مرفّه و همراه با عزّت را برای خود ترتیب دهد.

وی اضافه کرد: در اندیشه متفکران انقلاب اسلامی، مقصود از جامعیت، توجه همزمان به دو جنبه مادی و معنوی است. در حالی که در مکاتب بشری، عمدتاً جنبه مادی مورد توجه قرار گرفته است. در این دیدگاه، در تحول نیز نگاه کلان و جامع باید وجود داشته باشد، در غیر این صورت کارها ممکن است متناقض و تکراری شود و زائد باشد و در نهایت کمبودهای بزرگی به وجود بیاید.

ولدان افزود: در نگاه جامع انقلاب اسلامی، تحول حقیقی باید علاوه بر معیارهای جهانی بر ملاک‌هایی مانند افزایش ثروت ملی، عدالت طلبی، اقتدار علمی، رشد «اخلاق، معنویت و عواطف انسانی»، عزت ملی، مبارزه با فقر و فساد و بیکاری و تبعیض، مقابله با جهل و بی‌قانونی، ارتقاء علمی مدیریت‌ها، انضباط اجتماعی، افزایش احساس مسئولیت اجتماعی و استقلال فرهنگی متکی باشد.

رئیسی یک رئیس جمهور جامع بود
حجت الاسلام محمدباقر ولدان، استاد حوزه

وی ادامه داد: بر این اساس هیچ یک از جنبه‌های شخصیت انسان از نظر اسلام دور نمی‌ماند و هرکدام باید به رشد مقرر خود برسد. جامعیت در قرآن با اعتدال در تربیت‌، رابطه‌ بسیار نزدیک دارد و با تربیت جامع است که می‌توان انسان معتدل به‌ وجود آورد. در غیراین صورت هم انسان و هم تربیت او لطمه می‌بیند.

نویسنده کتاب قطب‌نمای راه افزود: تربیت همه جانبه و همه بُعدی، از اصول مهم تعلیم و تربیت اسلامی است. این جامع نگری موجب اولویت سنجی نیز خواهد شد. با نگاه جامع، روشن می‌شود که بسیاری از امور بر امور دیگر مقدمند و در این راستا از منظر انقلاب اسلامی، اصلاح خود بر دیگران مقدم است.

وی افزود: همچین تزکیه بر تعلیم تقدم دارد. انقلاب اسلامی در اهداف نیز جامعیت دارد؛ لذا جمهوری اسلامی همانند سایر حکومت های مادی نیست که صرفاً درصدد حفظ نظم و منافع مملکت خود هستند و به سایر ملت ها و کشورها هیچ توجهی ندارند. حکومت های الهی و دعوت های الهی به تمام شئون انسان از پائین ترین سطح آن تا هر درجه‌ای که بالا برود توجه دارد و اینگونه نیست که صرفا بعد مادی حکومت و انسان را در نظر داشته باشد؛ بلکه بُعد معنوی انسان هم محل توجه بوده و در بالاترین سطح از حکومت مدنظر است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ