۵ هزار زندانی ایرانی محبوس در خارج از کشور/ترددهای غیرمجاز بیشترین علت محکومیت

اقتصاد ایران: تهران - ایرنا - معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان با اشاره به وجود پنج هزار زندانی ایرانی محبوس در خارج از کشور، گفت: بالاترین آمار محکومیت این زندانیان مربوط به ترددهای غیرمجاز و فقدان اطلاع و آگاهی از قوانین دیگر کشوها است که موجب شده برخی ایرانیان مرتکب رفتارهایی شوند که جرم محسوب می‌شود.

عسکر جلالیان در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، افزود: سعی داریم در چارچوب موافقتنامه انتقال محکومان هر زندانی ایرانی که در هر کجای دنیا در زندان محبوس است را به داخل ایران منتقل کنیم.

وی ادامه داد: حمل دارو در کشورهای همسایه یکی از موضوعات گرفتاری‌های ایرانیان در سفر به خارج از کشور است چون برخی ایرانیان داروهایی را با خود همراه دارند که نمی‌دانند در آن کشور حمل دارو جرم محسوب می‌شود.

جلالیان اضافه کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم، دلسوزی و کمک و همراهی با دیگران است که باعث می‌شود برخی هموطنان برای حمل بار یک فرد ناشناس با مشکل مواجه شوند که این موضوع در دوران سفرهای اربعین بسیار پرتکرار است و بارها توصیه شده است از پذیرش کیف و ساک و بار افراد ناشناس خودداری شود زیرا ممکن است حاوی مواد مخدر یا کالاهای ممنوعه باشد.

به گفته معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری، در برخی کشورها برخی ایرانیان در باندهای جعل و کلاهبرداری گرفتار می‌شوند و افراد فرصت طلب و سودجو از آنها سوءاستفاده می‌کنند.

رئیس کمیته انتقال محکومان تصریح کرد: وزارت دادگستری برای بازگرداندن اتباع ایرانی از خارج از کشور به جرم ارتکابی افراد توجه ندارد بلکه همه توان و تلاش این است که هیچ ایرانی در کشور دیگر پشت میله‌های زندان نباشد زیرا اعتقاد داریم ایرانیان حتی پشت میله های زندان هم باید عزت داشته باشند و شأن آنها حفظ شود.

وی یادآور شد: براساس مبانی فقهی و دینی اعتقاد داریم مجازات شخصی است و نباید کسی که جرمی مرتکب می‌شود و به تبع آن مجازاتی را می‌گذراند، این مجازات به خانواده و اطرافیان او سرایت کند و حداقل تبعات برای اطرافیان زندانی ایجاد شود.

جلالیان اضافه کرد: اگر تلاش کنیم که زندانیان به کشورهای خود بازگردانده شوند به اصل شخصی بودن مجازات که در متون فقهی و اسلامی بر آن تاکید می شود نزدیک می شویم زیرا خانواده‌های آنان آسیب کمتری می‌بینند و نظارت حداقلی بر اموال و دارایی های خود دارند.

۵ هزار زندانی ایرانی محبوس در خارج از کشور/ترددهای غیرمجاز بیشترین علت محکومیت

آمار بالای ایرانیان زندانی در ترکیه

وی درباره اتباع ایرانی زندانی در ترکیه اظهار داشت: با هر کشوری که مذاکره می کنیم جدای از مفاد موافقتنامه تلاش می کنیم طرف مذاکره کننده را متقاعد کنیم که زندانیان ایرانی را حتی فراتر از چارچوب موافقتنامه به ما تحویل دهند و متاسفانه آمار ایرانیان زندانی در ترکیه بالاست.

رئیس کمیته انتقال محکومان با اشاره به برگزاری جلساتی که چندین مرحله با مقامات ترکیه داشتند، افزود: براساس این نشست‌ها قرار است زندانیان بیمار و سالمند در اولویت انتقال قرار گیرند و تاکنون دو مرحله تبادل زندانی داشتیم و اکنون هم آماده می‌شویم تا تعداد دیگری از زندانیان را به داخل کشور بازگردانیم.

معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات در حوزه انتقال محکومان، سیاه‌نمایی‌هایی است که رسانه‌های معاند انجام می‌دهند و شاید هدف آنها ضربه زدن به نظام و حاکمیت باشد در حالی که آنها با سیاه‌نمایی به مردم ضربه می‌زنند و آسیب ناشی از این سیاه‌نمایی‌ها مستقیم به مردم و جامعه وارد می‌شود.

۵ هزار زندانی ایرانی محبوس در خارج از کشور/ترددهای غیرمجاز بیشترین علت محکومیت

انتقال زندانی منوط به رضایت او است

جلالیان با تاکید بر اینکه انتقال زندانی منوط به رضایت او است و اگر رضایت نداشته باشد، انتقال صورت نمی‌گیرد، اضافه کرد: در یکی از کشورها قرار بود حدود ۵۰ زندانی ایرانی را به داخل کشور منتقل کنیم اما در نتیجه سیاه‌نمایی رسانه‌های معاند این افراد از بازگشت به کشور منصرف شدند و جالب این است که شرایط زندانیان داخل کشور براساس مطالعات و مشاهدات بسیار مطلوب‌تر از زندان‌های کشورهای دیگر است.

رئیس کمیته انتقال محکومان با اشاره به تجربه خود در بازدید از زندان‌های دیگر کشورها اظهار داشت: در بسیاری از کشورها زندان وجود ندارد و آنچه هست، سیاه چاله است و یا در قرن بیست و یکم زندانیان را به کارهای سخت و اجباری مجبور می کنند و در بسیاری از کشورها زندانیان در اردوگاه‌های کار اجباری کار می کنند.

وی ادامه داد: در برخی کشورها، در حد زنده ماندن به زندانی آذوقه می‌دهند و در صورت نیاز به دریافت غذا و آذوقه بیشتر باید پول پرداخت کند؛ در حالی که در زندان‌های کشور ما چنین چیزی وجود ندارد.

جلالیان با اشاره به تجارب اسدالله اسدی دیپلماتی که در آلمان و دانمارک پنج سال در زندان بود، افزود: چگونه است که یک زندانی در طول دوران حبس حتی یکبار اجازه ملاقات با خانواده خود را پیدا نکرده است؛ این اتفاق با همه موازین حقوق بشری و حقوق بنیادین در تناقض است.

رئیس کمیته انتقال محکومان با اشاره به نقش رسانه‌ها در خنثی‌سازی سیاه نمایی رسانه‌های معاند از وضعیت زندان‌ها اظهار داشت: رسانه‌ها باید در این زمینه نقش محوری ایفا کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ