میزگرد جلیلی: باید هزینه‌ها در عرصه فرهنگ اثربخش باشد

اقتصاد ایران: نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس‌جمهور برای اثربخشی بودجه‌های فرهنگی باید برنامه داشته باشد. امروزه هزینه‌های بسیاری در این عرصه صورت می‌گیرد اما باید اثربخش باشد.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد فرهنگی سیما که عصر امروز با حضور محمدهادی همایون و شهرام یزدانی به‌عنوان مشاوران وی برگزار شد، طی سخنانی بیان کرد: شعاری که ما برای دولت انتخاب کرده‌ایم، یک جهان فرصت و یک ایران جهش و هر ایرانی یک نقش پرشکوه است.

 

وی افزود: بر این اساس این شعار را اعلام کردیم که شعار خلاصه‌ی برنامه دولت برای چهار سال آتی است. از مزیت‌های نسبی کشور ما این است که فرصت‌های بسیاری را با خود دارد. اگر موفقیت‌هایی در موضوعات مختلف داشتیم، به مدد فرهنگ ما بوده است. اگر توانستیم قدرت یابیم، در خود عرصه فرهنگی می‌تواند فرصت‌ها و موفقیت‌ها بیشتر باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: رئیس‌جمهور باید این فرهنگ و فرصت‌هایش را بشناسد و آن را با برنامه به میدان بیاورد. با همدلی و هم‌افزایی دل‌هاو فکرها به هم پیوند می‌خورد و قدرت فرهنگ و هنر این است که این پیوند به جهان و حوزه تمدنی بدهد. اگر خدای ناکرده این پیوندها شکل بگیرد، یک سکوت شکل بگیرد.

جلیلی با برشمن فرهنگی‌های مقاومت، ما می‌توانیم، همه با هم می‌سازیم و امثال آن اظهار داشت: دشمنان علیه نقاط قوت ما یعنی فرهنگ ما حمله می‌کنند و این نشان از قوت ماست که باید برای آن برنامه داشت.

وی درباره نقش دولت در این زمینه گفت: رئیس‌جمهور علاوه‌بر اینکه در رأس دولت است، رئیس بخش‌های فرهنگی مانند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم هست و در این زمینه باید با برنامه عمل کند. رئیس‌جمهور برای اثربخشی بودجه‌های فرهنگی باید برنامه داشته باشد. امروزه هزینه‌های بسیاری در این عرصه صورت می‌گیرد اما باید اثربخش باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مدیران فرهنگی باید پخته و باتجربه باشند تا بتوانند در این زمینه موثر باشند و مفید عمل کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد: ما در کشور 130 دستگاه داریم که بودجه فرهنگی می‌گیرند و باید نگاه دقیق و عمیق در این زمینه وجود داشته باشد. اگر می‌گوییم هر ایرانی یک نقش باشکوه دارد، باید این بستر فراهم شود تا فرد بتواند نقش‌آفرینی کند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه بعضاً در جامعه مطرح است که ایده‌های شما موجب فشار حداکثری به ایران خواهد شد و سخت‌گیری در حوزه فرهنگی و اجتماعی درباره عنوان می‌شود، بیان کرد: بعضا گفته می‌شود دشمن فشار حداکثری را دنبال می‌کند و دشمن این را اعلام و اعمال کرد. نگاهم این است زمانی که دشمن این فشار را شروع کرد، دولت وقت عملاً برخی مواضعی که داشت این بود که فشار است و ما نمی‌توانیم برخی کارها را انجام دهیم ولی اتفاقاً ما می‌گفتیم می‌توان موفق عمل کرد و آن فشار را شکست داد. ما این موارد را به دولت ارائه دادیم تا این فشار را دفع کرد و البته دوستان توجهی نداشتند. دولت شهید رئیسی این مبنا را جدی گرفت و مقام رسمی غرب اعلام کرد که این فشار شکست فاحش خورده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر رویکرد فرهنگی، قدرتمند باشد، این فشار را از ملت کم می‌کند.

جلیلی ادامه اظهار داشت: فرهنگ باعث ارتقای کشور می‌شود و اتفاقا نباید از اولویت خارج شود. چه کسانی به فرهنگی بی‌توجه بودند؟ قبل از دولت آقای رئیسی چقدر به فرهنگ اهمیت داده شد؟ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مثل دبیر شورای عالی امنیت ملی باید جایگاه داشته باشد تا بتواند نقش‌آفرینی کند. ما باید این فرصت را فراهم کنیم و باید برنامه داشت تا از ظرفیت‌های مردم هم استفاده شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دولت شما سختگیری اجتماعی در حوزه حجاب و فیلترینگ بیشتر می‌شود؟ بیان کرد: این موضوع پاسخ‌های فرهنگی دارد؛ مثلا گفته می‌شود در عرصه فضای مجازی سختی می‌آورید؟ این پاسخ فرهنگی دارد و این حوزه ابعاد مختلف دارد و یک فرصت است و ابعاد مختلف دارد. این ابعاد بر زندگی مردم موثر است و اگر مفهوم مسئولیت‌پذیری را باور داشتید، فضای مجازی تبدیل به یک فرصت حداکثری می‌شود که ضایعات آن را به حداقل رساند. اگر گفته می‌شود فضای مجازی آسیبی دارد، آن آسیب این‌گونه حل می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره عدالت اجتماعی و هم‌چنین توجه به نخبگان بیان کرد: امروز در بزنگاهی هستیم که فرصت‌های بی‌نظیر و کم‌نظیر تاریخی و فرهنگی را داریم؛ یکی از این‌ها، فرصت‌های علمی و فناوری است.

جلیلی اظهار داشت: اگر دنیا در موضوعات مختلف در حال ارتقاست، ما نخبگانی داریم که می‌توانند آن نقش باشکوه را ایفا کرده و نگذارند عقب‌ماندگی شکل بگیرد.  باید نخبگان بتوانند با حکمرانی ارتباط داشته باشند و این از مسائل بااهمیت است. باید برنامه‌ریزی‌مان متناسب با استعدادهای کشور برنامه داشته باشیم تا هر استعدادی نقش خود را ایفا کند. البته باید استعدادیابی را هم داشته باشیم و ممکن است کسی در موضوعات مختلف استعدادی دارد که باید کشف شود. نظام نخبگی با فراهم کردن استعدادیابی است.

ادامه دارد...

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ