جلیلی: فیلترینگ و فضای مجازی پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی

اقتصاد ایران: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بابیان این که فیلترینگ و فضای مجازی پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی تاکید کرد: پاسخ آسیب‌های فضای مجازی مسئولیت‌پذیری است نه محدودیت.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه میزگرد فرهنگی، گفت: شعار ما یک جهان فرصت و یک ایران جهش است که صرفاً شعار نیست و در تمام عرصه‌ها به استفاده از فرصت‌ها خواهیم پرداخت و به مزیت‌های فرهنگی کشور توجه داریم که هر ایرانی را به یک نقش پرشکوه می‌رسانیم. فرهنگ هم‌افزایی ایجاد می‌کند.

جلیلی افزود: قدرت فرهنگ و هنر این است که می‌تواند پیوند ایجاد کند، فرهنگ قوی ایرانی-اسلامی ما در عرصه‌های مختلف خود را در مقاطع مختلف نشان داده و این قدرت فرهنگی امروز نقطه قوت ما است.

وی همچنین عنوان کرد: دولت و رئیس جمهور در استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فرهنگی باید این مهم را در برنامه خود نمود دهد، رئیس جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست و لازم است برای بودجه‌های فرهنگی و اثربخشی برنامه داشته باشد. مدیران فرهنگی دولت باید باتجربه باشند و عمق راهبردی لازم در فرهنگ را داشته باشند در غیر این صورت رئیس جمهور موفق نخواهد بود. اگر تولیدکننده حرفه‌ای در عرصه‌های مختلف فرهنگی نباشد باید مصرف‌کننده حرفه‌ای باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ده‌ها دستگاه فرهنگی داریم و ۱۳۰ دستگاه فرهنگی بودجه دریافت می‌کنند و باید اینها مدیریت شوند. وقتی می‌گویم هر ایرانی یک نقش پر شکوه و معتقدم رئیس جمهور باید نقش آفرین باشد و زمینه نقش‌آفرینی آحاد جامعه را فراهم کند.

شهید رئیسی فشارهای حداکثری را دفع کرد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به مطالب مطرح شده از سوی حسین انتظامی کارشناس فرهنگی که به گزاره‌های متعدد افکار عمومی نسبت به رویکرد خود، گفت: دشمن فشار حداکثری را اعلام و اعمال کرد و نتیجه آن در دولت وقت در سال ۹۷ نگاهی متفاوت بود و فشارها را دفع نکرد و دولت شهید رئیسی فشارهای حداکثری را دفع کرد. ۲ میلیون بشکه نفت صادر کرد در حالی که در دولت قبل با فشار حداکثری صادرات ۲۰۰ هزار بشکه را هم ممکن نمی‌دانستند.

جلیلی همچنین گفت: در برخی دوره‌ها به فرهنگ کم توجهی شد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مثل دبیر شورای عالی امنیت ملی جایگاه داشته باشد و خودباوری داشته باشد. اینکه می‌گوییم هر ایرانی یک نقش پر شکوه این است که از ظرفیت‌های فرهنگی مردم استفاده شود.

وی افزود: وقتی دایره فرهنگ را کوچک نبینیم همه ایران سرای من است و نه چند محله بالای شهر، برخی از مصادیق مهم چون فضای مجازی پاسخ‌های فرهنگی دارد. عرصه فضای مجازی مثل فضای حقیقی با ابعاد مختلف با زندگی مردم عجین است. اگر در این حوزه‌ها- مفهوم مسئولیت پذیری را باور داشتید، آسیب وارد نمی‌شود.

تعارض علم و ارزش القای نادرست غرب است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد تقدیم مدال دانش‌آموزان به مقام معظم رهبری که توسط الهام یاوری دیگر کارشناس فرهنگی برنامه مورد اشاره قرار گرفت و پرسید چگونه به فرمایش رهبری در نخبه پروری خواهید پرداخت؟ گفت: یکی از فرصت‌های کم نظیر ایران، فرصت‌هایی است که از پیشرفت‌های علمی و فناوری در دست داریم و در مقاطع تاریخی از این فرصت‌ها استفاده نکردیم. امروز نخبگانی داریم که می‌توانند نقش پرشکوه هر ایرانی را ایفا کنند و وقتی می‌گوییم یک ایران جهش به این موضوع توجه داریم.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا نخبه پروری را مغایر عدالت اجتماعی نمی‌دانید بیان کرد: این یک موضوع انحرافی است که مطرح می‌شود. یکی از مباحث این است که چگونه نخبگان با نظام حکمرانی ارتباط داشته باشند. تعارض ارزش و علم یک القای غلطی است که غربی‌ها شکل داده‌اند. این دو ارزش با هم تعارض ندارند و می‌توانند با هم جمع شوند و هیچکدام با دیگری تعارض ندارد. عدالت این است که هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد و اگر کسی استعداد بیشتری دارد عدالت این است که در جایگاه خود قرار بگیرد.

وی گفت: عدالت آنجایی مخدوش می‌شود که عده‌ای استعدادهای خود را از روش‌های غیرعادلانه ظهور دهند و دیگران این فرصت‌ها را نداشته باشند. نظام نخبگی فراهم کردن استعدادها و استعدادیابی است.

در لباس فقر کار اهل دولت می‌کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به شهاب اسفندیاری دیگر کارشناس فرهنگی که به فقدان برنامه در حوزه فرهنگ در دولت سایه او طی ۱۱ سال گذشته اشاره کرد و پرسید چه تضمینی هست که فرهنگ همانطور که در دولت در سایه مظلوم بوده در دولت شما هم مظلوم نباشد؟ گفت: در کارگروه‌های ما همه سلیقه‌ها حضور داشتند. به قول حافظ در لباس فقر کار اهل دولت می‌کنند و این‌طور نبود که دولت در سایه تشکیلاتی باشد که بلافاصله همه آنها را خبری کنیم. در کار ما مهم نتیجه بود نه آنکه آن را نمایش دهیم. برنامه هفتم توسعه ۲۲ برنامه را از دولت انتظار دارد که انجام دهد و هر کدام از آنها زمانبندی خاص خود را دارند؛ تکریم خانواده از جمله آنهاست. من در انتخابات ۱۴۰۰ نیز برنامه‌های فرهنگی خود را مفصل ارائه کرده بودم. طرح‌ها و پیشنهادات مفصلی را تقدیم دولت سیزدهم کردیم از جمله آنکه استفاده از ظرفیت مساجد توجه کردیم.

جلیلی در مورد فضای مجازی که مورد توجه کارشناس برنامه بود، بیان کرد: اینکه چگونه باید در زمینه فضای مجازی و استفاده از هوش مصنوعی پیشرفت کنیم با تکیه بر مباحث تخصصی موضوع یکی از سخنرانی‌های اخیر من بود.

پس از حوادث ۱۴۰۱ در دانشگاه‌های زیادی سخنرانی کردم

وی همچنین در رابطه با حوادث سال ۱۴۰۱ گفت: در دانشگاه‌های متعددی حضور پیدا کردم و در رابطه با فضای مجازی سخنرانی کردم. وقتی با نسل جدید گفتگو می‌کنیم می‌توانیم به اقناع مشترک برسیم.

در حال تکمیل…

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ