بروکسل نگران هرج و مرج سیاسی پسا انتخابات اروپا در فرانسه

اقتصاد ایران: اعلام انتخابات زودهنگام توسط رئیس جمهور فرانسه بعد از شکست مفتضحانه حزبش در انتخابات اخیر اروپا منجر به شرایط هرج و مرج سیاسی در این کشور شده و بروکسل را به شدت نگران کرده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "ویرتشافتز ووخه" آلمان در مطلبی به هرج و مرج سیاسی بعد از شکست انتخاباتی حزب "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه در انتخابات اروپا پرداخته و نوشت: اگر شرط ماکرون به نتیجه نرسد و جناح راست افراطی دولت فرانسه را در دست بگیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟

در مقایسه با شرایط آلمان این طور می توان تصور کرد که مثلا یک روز صبح "فردریش مرتس"، رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان به حزب خود توصیه کند که در انتخابات بعدی با حزب افراطی جایگزینی برای آلمان ائتلاف کند تا بتواند چپ ها و لیبرال ها را شکست دهد. در این صورت فریادها و انتقادها در حزب دموکرات مسیحی شدید خواهد بود و مرتس سپس توسط هیئت مدیره و هیئت رئیسه مجبور به استعفا در روز بعد خواهد شد.

این وضعیتی است که به اصطلاح خواهر حزب دموکرات مسیحی یعنی حزب محافظه کار جمهوریخواه دموکرات مسیحی در فرانسه در آن قرار دارد. "اریک سیوتی"، رهبر این حزب، تلاش کرده بود تا حزبش را وادار به پیوستن به یک ائتلاف انتخاباتی با رادیکال‌های راست‌گرای اجتماع ملی (RN) برای انتخابات زودهنگام مجلس ملی در 30 ژوئن کند. با وجود طوفان اعتراضی که بلافاصله در حزب شروع شد، سیوتی از استعفا خودداری کرد و او متعاقباً از حزب اخراج شد.

وی صبح چهارشنبه بدون هیچ نگرانی در مقابل مقر حزب جمهوری‌در پاریس ظاهر شد و خواستار ورود شد. سیوتی استدلال کرد تا زمانی که دادگاه تصمیم بگیرد، وی رئیس منتخب است.

در این شرایط فقط در فرانسه نیست که مردم سر خود را به دلیل این هرج و مرج سیاسی تکان می دهند، بلکه بروکسل نیز نگران این کشور مهم همسایه خود است.

بلافاصله پس از مانور شکست خورده سیوتی، حزب مردم اروپا به عنوان انجمن احزاب دموکرات مسیحی و محافظه‌کار به نمایندگان جمهوری‌خواه پیام داد که اگر واقعاً با حزب اجتماع ملی مارین لوپن متحد شوند، دیگر جایی برای آنها در صفوف فراکسیون EPP وجود ندارد.

البته این شرایط برای انتخاب مجدد "اورزولا فون در لاین" به عنوان رئیس کمیسیون اروپا شرایط دشواری را ایجاد می کند، زیرا در تصمیم گیری در پارلمان اروپا به هر رأیی نیاز است. اما اعضای EPP فرانسه بلافاصله به مانفرد وبر (CSU) رهبر این فراکسیون پارلمانی اطمینان دادند که در خانواده EPP باقی خواهند ماند و به دنبال ارتباط با جناح راست نیستند.

پس از اعلام غافلگیرکننده انتخابات جدید توسط امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و کنار گذاشتن سیوتی، چشم انداز این حزب در فرانسه شبیه گله مرغی نامنظم شده است. نامزدها باید تا اولین دور رای گیری در 30 ژوئن در فرانسه در 577 حوزه انتخابیه جمهوری خواهان معرفی و وارد لیست شوند. تنها یک هفته بعد، در 7 ژوئیه، دور دوم قاطع رای گیری برگزار خواهد شد. سازمان دهندگان شکایت دارند که این مشکلات بزرگی را برای همه احزاب ایجاد می کند و لیست های رای دهندگان نمی توانند در دو هفته باقی مانده در همه جا به طور کامل سازماندهی شوند. اگر انتخابات بیش از حد بی نظمی داشته باشد، باید منتظر چالش ها و شکایت ها به ویژه از جانب کسانی که شکست خوردند بود.

کارشناسان فرانسوی مانند "سوفی پورنشلگل" از مؤسسه ژاک دلور در بروکسل در مورد اینکه آیا این مانور رئیس جمهور فرانسه کارآمد خواهد بود و آیا او می تواند حزب لوپن و "جوردن باردلا"، نامزد پیشتاز 28 ساله آن را در رقابت مستقیم شکست دهد یا خیر تردید زیادی دارد. در انتخابات اتحادیه اروپا، RN تحت رهبری باردلا بهترین نتیجه انتخابات اروپا در تاریخ خود را به دست آورد و 31.4 درصد آراء و بیش از دو برابر ائتلاف امانوئل ماکرون را کسب کرد. اکثر ناظران معتقدند که RN در اولین انتخابات پیشتاز خواهد بود و رای دهندگان احزاب دیگر در دور دوم از ماکرون حمایت خواهند کرد.

در انتخابات گذشته، این تهدید ناگفته همیشه کارساز بوده است مبنی بر اینکه حتی اگر فرانسوی‌ها همیشه از ماکرون و اسلافش راضی نیستند به جای پذیرش لوپن و ملی‌گرایانش، به رئیس‌جمهور فعلی رأی دهند و این پیام تاکنون مؤثر بوده است. "پورنشلگل"، کارشناس فرانسه اما این بار با تردید می‌گوید: نمی‌دانم اکنون دوباره این تهدید کارساز خواهد بود یا خیر چرا که موافقت با رئیس جمهور فعلی به پایین ترین حد رسیده است.

جیم رید تحلیلگر از دویچه بانک نیز این مانور "ماکرون" را یک "شرط جسورانه" می داند و در این باره می گوید: بلاتکلیفی سیاسی به ویژه بانک های فرانسوی را متزلزل کرده است. سهام BNP Paribas، Societe Generale و Credit Agricole بین 3.6 تا 7.5 درصد کاهش یافت.

عواقب اقتصادی و سیاسی این مسئله برای اروپا بسیار زیاد است، زیرا وزرای فرانسوی که هنوز در شوراهای اتحادیه اروپا حضور دارند، اکنون فقط مقامات موقت در حال حاضر هستند و به ندرت می توانند تصمیم بگیرند. اگر RN در انتخابات پیروز شود و ماکرون نتواند از اکثریت نسبی خود در مجلس ملی دفاع کند، به عنوان رئیس جمهور باید به همزیستی با ناسیونالیست های دست راستی تکیه کند که احتمالاً موقعیت او را در سطح بین المللی و همچنین در بروکسل تضعیف می کند و سیاست وی در قبال اتحادیه اروپا را فلج می کند.

به خصوص در این میان شرایط برای اروپا وخیم است چرا که بخش دوم رهبری دوتایی اروپا در قالب آلمان هم از انتخابت اروپا به شدت آسیب دیده بیرون آمده است. از طرفی دولت فدرال آلمان بر سر مسائل مربوط به سیاست اروپا - خواه طراحی قرارداد سبز، سیاست کشاورزی و پناهندگی یا تامین مالی اتحادیه اروپا از طریق اوراق قرضه اجتماعی، کمک های بیشتر از سوی کشورهای عضو یا حق حاکمیت جمع آوری مالیات اتحادیه اروپا - عمیقاً اختلاف نظر دارد.

در ادامه این مطلب این پرسش مطرح شده است که این شرایط برای اقتصاد اروپا چه معنایی دارد؟ "کارستن برزسکی"، اقتصاددان ارشد بانک ING، در این شرایط این خطر را می‌بیند که کشورهای عضو دوباره روی خودشان و منافع ملی تمرکز کنند و پروژه‌های بزرگی که فقط با هم در اروپا قابل دستیابی هستند - مانند اتحادیه بازار سرمایه و معامله سبز – در معرض خطر قرار گیرد.

پیوند نزدیک تر بازارهای سرمایه ملی اکنون باید در کانون کار کمیسیون جدید باشد تا بتواند شرایط تامین مالی شرکت های اروپایی را بهبود بخشد. این نقش به ویژه در مورد هدف بی طرفی آب و هوا باید ایفا شود.

این واقعیت که سرمایه گذاران در اروپا اکنون خطرات بیشتری را می بینند، در بازار اوراق قرضه دولتی یک روز پس از انتخابات آشکار شد. بازده اوراق قرضه فرانسه، ایتالیا و یونان به میزان قابل توجهی افزایش یافت. بنابراین جمع آوری پول تازه از بازار مالی برای این کشورها بسیار گرانتر خواهد بود. فشار بر بازارهای سهام تاکنون از پاریس وارد شده است.

حزب افراطی "مارین لوپن" با برتری آشکار در انتخابات اروپای روز یکشنبه در فرانسه پیروز شد. باردلا، نماینده اتحادیه اروپا از این حزب به عنوان کاندیدای اصلی حزبش شرکت کرد.

پس از آن امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، با توجه به عملکرد ضعیف حزب لیبرال رنسانس در انتخابات اروپا، خواستار برگزاری انتخابات جدید شد. قرار است دور اول انتخابات پارلمانی در 30 ژوئن (10 تیر ماه) برگزار شود. اگر حزب افراطی فرانسه در این انتخابات پارلمانی پیروز شود، باردلا 28 ساله بیشترین شانس را برای تصاحب نخست وزیری خواهد داشت.

ماکرون امیدوار است از این مانور مخاطره آمیز انتخابات جدید برای ایجاد اکثریت با ثبات تر برای باقی مانده دوره ریاست جمهوری خود استفاده کند.

اگر این بازی ماکرون به نتیجه نرسد، این برای آلمان و اروپا مرگبار خواهد بود. ماکرون قدرت قابل توجهی را از دست خواهد داد و دیگر نمی تواند به راحتی مسیر سیاست خارجی خود را اجرا کند. تصور یک مسیر سازش بین ماکرون دوست با اروپا و جوردن باردلای مشکوک به این اتحادیه که او نیز می خواهد از آلمان فاصله بگیرد، دشوار است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ