زاکانی: امیدوارم تحولی در دامداری و کشاورزی ایجاد کنیم

اقتصاد ایران: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: امیدوارم تحولی در دامداری و کشاورزی ایجاد کنیم و یک گام بلند برای حفظ منابع طبیعی با نگاه به آیندگان برداریم که این امر از وظایف و تعهدات ماست.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زاکانی در نشست با جامعه محیط زیست و کشاورزی با بیان اینکه ما باید با نگاه استقلال و توجه به امنیت غذایی به موضوع کشاورزی و دامداری توجه کنیم، اظهار کرد: امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است و یکی از بهترین عرصه‌ها برای مشارکت مردم همین عرصه دامداری و کشاورزی است تا آنان جای خود را در زنجیره بدانند و از طریق خرید قراردادی و سفارشی از قبل نگرانی در زمینه خریداری محصول خود نداشته باشد.

وی افزود: چندی پیش با بازار سیاه لیمو مواجه شدیم که در مغازه‌ها تا ۶۵ هزار تومان رسید و دیدیم از کشاورز ۴ هزار تومان خریداری می‌شود. با کشاورز تفاهم کردیم که چقدر لیمو را بخریم خوب است، گفتند ۱۰ هزار تومان و با هزینه حمل و نقل و عرضه آن، قیمت به ۱۷ هزار تومان کاهش یافت.

زاکانی یادآور شد: بزرگترین مشکل کشور نبود اطلاعات دقیق از اینکه چه داریم، چه می‌خواهیم و چگونه بهترین تأمین نیاز را انجام دهیم است. باید در این زمینه از احصای نیاز مردم شروع کرد تا با بسیج نیروهای کشور به این نیازها پاسخ داد و موانع این مسیر نیز به نفع تولید باید کنار رود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در خصوص تسهیلات باید گفت که به صورت گزینشی داده می‌شود. کسی دلش بخواهد به یکی پرداخت می‌کند و به دیگری نه. نهاده‌ها هم دست چند نفر مشخص است و با سلطان و سلطان‌چه‌هایی مواجه هستیم که آنان تصمیم می‌گیرند چه چیزی را چه زمانی و به چه میزان بیاورند.

زاکانی تاکید کرد: راهکار جدی و اساسی این است که ما به مردم رجوع کنیم تا شرکت‌های سهامی عام را خود کشاورزان شکل دهند و از ابتدا تا انتهای زنجیره را به مردم بسپاریم. دولت هم شأن سیاستگذار، ناظر، حامی و تسهیل‌کننده به خود بگیرد نه شأن مجری. خود این شرکت‌ها هم به دولت تعهد دارند که تأمین‌کننده باشند و ارز را هم دولت در اختیار این شرکت‌های مشخص قرار دهد.

وی گفت: گمشده این کشور برنامه‌ریزی و تدبیر درست برای انجام اقدامات است. در سال اول دولت خود می‌توانیم در موضوع تأمین گوشت و مرغ، تخم مرغ و روغن و شیلات به گونه‌ای عمل کنیم که ۲۰ درصد قیمت کاهش یابد و به سمت ارزان‌سازی حرکت کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در این شرایط هم کشاورز و هم مردم روی پای خود می‌ایستند. کسانی که سر سفره مردم نشسته‌اند و اقتصاد سایه را شکل داده‌اند بلای جان مردم و کشاورز و دامدار شده‌اند. در حالی که باید موضوع حمایت را با دریافت برات‌ها و کارت الکترونیک برطرف کنیم تا علاوه‌بر اینکه خرید تضمین شده است، سود این زنجیره هم به فراخور زحمت هرکدام از حلقه‌های این زنجیره میان آنان تقسیم می‌شود.

زاکانی یادآور شد: در دولت رئیس‌جمهوری شهید ایشان ۷ نفر را مأمور کرده بود تا ارزان‌سازی انجام شود. دولت قبل از آن ولی تاکید داشت تهران گران شود تا مردم اینجا را ترک کنند که تهران هم کمی خلوت شد اما مردم به حاشیه‌ها رفتند و ضعیف شدند اما آلودگی هوا و ترافیک تهران باقی ماند و گرانی تهران به همه‌جای کشور سرایت کرد. اما تلاش دولت سیزدهم این است که با ارزان‌سازی تهران این شرایط را به تمامی کشور تعمیم دهیم.

وی تصریح کرد: اگر موضوع استقلال و امنیت غذایی در کشور مهم است تا زمینه ثبات در کشور برای تولیدکننده ایجاد شود نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است که ما در دولت خدمت این کار را با سپردن امور در این بخش به مردم پیگیری می‌کنیم. ما زنجیره‌ای از خدمات را لازم داریم تا خروجی آن سر سفره مردم دیده شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امیدوارم تحولی در دامداری و کشاورزی ایجاد کنیم و یک گام بلند برای حفظ منابع طبیعی با نگاه به آیندگان برداریم که این امر از وظایف و تعهدات ماست.

زاکانی یادآور شد: هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که بدون همکاری مردم و سپردن امور به دست آنان مسائل در بخش کشاورزی و دامداری و محیط زیست را حل کند. دولت خدمت برای مردم برنامه‌های جدی دارد تا گام‌های بلندی برای استقلال و خودکفایی در این عرصه بردارد. امیدوارم این ایده پیشروانه که می‌تواند مشکلات متعدد کشاورزان و دامداران از تضمین خرید تا بیمه و دیگر خواسته‌های آنان را تأمین کند، با شکل‌گیری دولت خدمت رخ دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ