راه‌اندازی سومین سامانه پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم

اقتصاد ایران: تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی گفت: سومین سامانه پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم با هدف افزایش ایمنی غذایی، کاهش ضایعات و حفظ محیط زیست در خراسان رضوی آغاز بکار کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، ابوالفضل رئوفی افزود: پس از سامانه‌های پرتودهی هسته‌ای استان‌های اصفهان و قزوین، سومین سامانه پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم در مشهد راه‌اندازی شد و در این زمینه سه مرکز نیز در استان‌های چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی و تهران مشغول فعالیت می‌باشند.

مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: توسعه سامانه‌های پرتودهی هسته‌ای در چارچوب سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در حوزه آمایش سرزمینی از سوی سازمان انرژی هسته‌ای ایران برنامه‌ریزی شده و در این راستا براساس ظرفیت‌های بومی مناطق مختلف و ظرفیت تولید، پهنه کشور به ۱۲ منطقه تقسیم شده است.

رئوفی تصریح کرد: در تمام این مناطق ۱۲گانه، دست‌کم یک سامانه پرتودهی هسته‌ای ثابت محصولات کشاورزی و یا یک سامانه پرتودهی آفت‌زدایی صنعتی ماکروویو احداث می‌شود و در این رابطه تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهادکشاورزی، معاونت سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی کشور منعقد شده است.

وی پرتودهی هسته‌ای را از فناوری‌های مهم برای افزایش ایمنی غذایی، کاهش ضایعات، افزایش عمر مواد غذایی، داشتن محصولات عاری از باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا و مواد نگهدارنده و حفظ محیط زیست برشمرد.

مشاور وزیر جهادکشاورزی اظهارداشت: این فناوری می‌تواند مکمل و در مواقعی جایگزین روش‌های سنتی و معمولی در فرآوری و نگهداری محصولات خام، بسته‌بندی و گرمادهی شده باشد.

وی اضافه کرد: پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی از نهاده‌ها آغاز می‌شود و بخش حمل و نقل، انبار و بسته‌بندی را دربر می‌گیرد.

رئوفی با اشاره به این که در بخش کشاورزی بیش از ۲۰ استاندارد ملی مرتبط با پرتودهی هسته‌ای در بخش کشاورزی کشور تدوین شده است، گفت: این استانداردها در حال حاضر الزام‌آور نیستند.

وی افزود: در بین سه پرتودهی گاما، اشعه ایکس و اشعه ماورای بنفش، گاما بیشترین کاربرد را در بخش کشاورزی دارد.

مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهادکشاورزی اظهارداشت: میزان دز و مدت زمان پرتودهی محصولات خام گیاهی، حیوانی و محصولات فرآوری شده متفاوت است.

وی نداشتن آثار سوء بر محصولات پرتودهی شده، عدم استفاده از نگهدارنده‌های شیمیایی، فرآیند سریع و استفاده از محصولات بلافاصله پس از پرتودهی، تغییر نکردن طعم، رنگ و بوی محصولات کشاورزی پس از پرتودهی، کنترل و نابودی حشرات و برخی آفات محصولات، توقف جوانه زنی در محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی در انبارها، به تاخیر انداختن زمان رسیدن میوه‌ها، افزایش کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی، کاهش آلودگی‌های محیط زیست و در نهایت سلامتی مردم را از جمله مزیت‌های پرتودهی هسته‌ای نام برد.

رئوفی تصریح کرد: تحقیقات ثابت کرده پرتودهی هسته‌ای در برخی بذور گیاهان زراعی موجب کاهش ارتفاع گیاه، افزایش طول غلاف‌ها، افزایش وزن هزاردانه بذرها، افزایش عملکرد گیاهان، کاهش طول دوره رشد و صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های زراعی از جمله آب و کاهش مصرف سموم شده است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا بیش از ۵۰ درصد صنایع و تکنولوژی حوزه‌های پرتودهی هسته‌ای را در جهان در اختیار دارد و کشور چین با داشتن بیش از ۱۲۰ مرکز پرتودهی هسته‌ای، بزرگترین کشور جهان در پرتودهی محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ