سفیر بنگلادش: ایران کشور بی‌رقیبی در منطقه است

اقتصاد ایران: سفیر بنگلادش در ایران معتقد است که جمهوری اسلامی ایران هیچ رقیبی در منطقه ندارد چراکه از نیروی انسانی توانمند و ذخایر غنی برخوردار است.

به گزارش ایرنا منجورول کریم خان چودری روز شنبه در نشستی با تجار کرمانشاه در اتاق بازرگانی مرکز استان گفت: ایران کشور ثروتمندی است نه فقط به خاطر منابع غنی نفتی بلکه نیروی انسانی توانمندی دارد و از این نظر هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند با ایرانی رقابت کند.

وی اضافه کرد: ۲ کشور ایران و بنگلادش پیوند تاریخی و فرهنگی دارند و در گذشته نه چندان دور تجار ایرانی در بنگلادش فعالیت می کردند اما اکنون به دلایل مختلف همچون تحریم شرایط متفاوت است.

وی بیان کرد: پیش از روی کار آمدن ترامپ و تحریم آمریکا فعالیت تجاری بین ۲ کشور ایران و بنگلادش زیاد بود و امیدواریم شرایط از دست رفته دوباره احیا شود چرا که بنگلادش به خاطر مزیت‌هایش می تواند مرکز تجارت ایران در جنوب شرق آسیا باشد.

سفیر بنگلادش در ایران خطاب به تجار و بازرگانان کرمانشاهی ادامه داد: البته این دولت‌ها نیستند که تجارت می‌کنند بلکه بخش خصوصی کشورها مراوده بیشتری دارند و باید با هم ارتباط تنگاتنگی برقرار کنند.

کرمانشاه سرزمین تاریخ، فرهنگ کهن و شیرین و فرهاد است

منجورول کریم خان چودری در بخش دیگری از سخنانش از کرمانشاه به عنوان سرزمین تاریخ و فرهنگ کهن یاد کرد و گفت: در کشور بنگلادش شناخت خوبی روی فرهنگ ایران وجود دارد مثلا اغلب مردم ما، کرمانشاه را به عنوان سرزمین شیرین و فرهاد به خوبی می‌شناسند.

سفیر اظهار کرد: هنگامی که همراه با خانواده خواستیم به کرمانشاه سفر کنیم، گفتم که می‌خواهیم به سرزمین شیرین و فرهاد برویم زیرا این داستان را مردم بنگلادش شنیده اند.

وی هدف از سفر به استان کرمانشاه را تشویق تجار برای توجه به بازار بنگلادش و برعکس آن عنوان کرد و گفت: به عنوان نمونه بنگلادش سالیانه ۲۰۰ هزار تن پیاز از هند وارد می‌کند و ایران به خصوص استان کرمانشاه که تولید کننده توانمند محصولات کشاورزی است می‌تواند به بنگلادش صادرات داشته باشد.

وی اظهار کرد: اگر برای تحریم و تاخیر بنادر ایران در ارسال کالا چاره اندیشی شود؛ مانع بزرگی از پیش روی صادرات - واردات به بنگلادش برداشته می‌شود.

مصالح ساختمانی دیگر محصولی بود که سفیر بنگلادش برای تجارت بین ۲ کشور به آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه چون ارتباط مستقیم بانکی با ایران نداریم هزینه ها بالا می رود که البته در حال تصویب قانون تهاتر هستیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکلات تجارت ۲ کشور ایران و بنگلادش در آینده از تجار کرمانشاه خواست تا از هم اکنون برای ارتباط با تجار بنگلادشی دست به کار شوند چرا که به گفته وی تجارت زمان بر است ضمن اینکه بازرگانان ۲ کشور باید همدیگر را بیشتر بشناسند.

سفیر بنگلادش با اشاره به فعالیت تجار این کشور در حوزه مواد غذایی کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: تجار ما اگر با تاجران ایرانی در ارتباط باشند می توانند محصولات بیشتری را از ایران تامین کنند.

بازار بزرگ مصرف خرمای زاهدی در بنگلادش دیگر موضوعی بود که سفیر به آن اشاره کرد و گفت: با توجه به تولید گونه های خاص خرما در کرمانشاه تجار این استان می توانند برای صادرات محصول خود به بنگلادش فعال شوند.

وی اشاره ای نیز به مرز مشترک کرمانشاه با کشور عراق داشت و گفت: این مرز مزیت بزرگی است و تجار ایرانی می‌توانند در منطقه آزاد قصرشیرین محصولات ناتمام بنگلادشی مانند پوشاک را کامل و به دیگر کشورها تزانزیت و صادرات داشته باشند.

بنگلادش به سبب مزیت‌های منحصر به فرد از جمله کشورهای توانمند دنیا در تولید پوشاک محسوب می‌شود.

طبق آماری که در این جلسه اعلام شد صادرات از ایران به کشور بنگلادش ۱۲۷ کالا به ارزش تقریبی ۴۰ میلیون دلار است، همچنین بنگلادش تولید کننده ۱۰ درصد دوچرخه دنیا و ۹۰ میلیون تن چای در سال است و به ۱۴۰ کشور جهان صادرات دارد.

پوشاک، منسوجات ، محصولات آبزی و ماهیان منجمد دیگر صادرات بنگلادش محسوب می شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ