گرانی در ترکیه؛ عید قربانی که فقط ۴ درصد مردم به سفر رفتند

اقتصاد ایران: کسبه ترکیه انتظار داشتند سفرهای مردم به مناسبت تعطیلی ۹ روزه عید قربان، جانی دوباره به بازار بدهد، اما حالا معلوم شده که تنها ۴ درصد از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ترکیه به سفر خواهند رفت.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بحران اقتصادی در ترکیه همچنان ادامه دارد. تا همین چند سال پیش در بسیاری از شبکه های فضای مجازی، برخی از شهروندان ایرانی، در کلیپ‌های ویدیویی، از ارزانی غذا، پوشاک و مسکن ترکیه حرف می‌زدند، اما حالا این روند برعکس شده و شمار زیادی از ایرانیان مقیم ترکیه نیز کلیپ‌هایی منتشر می‌کنند که به عنوان مثال، در این کلیپ‌ها یک قرص نان ساده با قیمت 10 لیره به فروش می‌رسد و نرخ کرایه تاکسی در حدی است که فقط توریست‌های اروپایی و شهروندان ثروتمند می‌توانند از آنها استفاده کنند.

تورم، رکود و بحران اقتصادی، همه بخش هاص اقتصادی ترکیه را در برگرفته و فعالان اقتصادی چشم به رونق بازار در تعطیلات پیش رو دوخته بودند. کسبه ترکیه انتظار داشتند سفرهای مردم به به مناسبت تعطیلی 9 روزه عید قربان، جانی دوباره به بازار بدهد اما حالا معلوم شده که تنها 5 درصد از جمعیت 85 میلیون نفری ترکیه به سفر خواهند رفت.

کشور ترکیه ,

فقط 4 درصد مردم توان سفر دارند

ده‌ها میلون نفر از شهروندان ترکیه که اصالتاً اهل جنوب، جنوب شرقی، آناتولی و استان‌های دریای سیاه هستند، در هر تعطیلاتی، برای دیدار با خانواده و اقوام خود، از استان‌های غرب ترکیه به سمت شرق، شمال و جنوب می‌روند و این رویه، هیچگاه متوقف نشده است. اما حالا بحران اقتصادی و تورم روز افزون، کاری کرده که نه تنها سفر خارجی، بلکه سفرهای داخلی نیز برای مردم ترکیه، گزینه‌ای لوکس و گرانقیمت است.

بر اساس آخرین تحقیقات و نظرسنجی‌های میدانی معتبر که در سراسر ترکیه انجام شده، برخلاف سالیان گذشته، امسال مردم ترکیه برای تعطیلات عید به سفر نمی‌روند و ترجیح می‌دهند که در خانه بمانند.

البته لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که در ترکیه، برخلاف ایران، قیمت بلیط اتوبوس و قطار در سطح بالایی است و سفر جاده‌ای در کشوری که سالانه بیش از یکصد میلیارد دلار نفت از خارج می‌خرد، اقدام هزینه برداری است.

ده‌ها میلون نفر از شهروندان ترکیه که اصالتاً اهل جنوب، جنوب شرقی، آناتولی و استان‌های دریای سیاه هستند، در هر تعطیلاتی، برای دیدار با خانواده و اقوام خود، از استان‌های غرب ترکیه به سمت شرق، شمال و جنوب می‌روند و این رویه، هیچگاه متوقف نشده است. اما حالا بحران اقتصادی و تورم روزافزون، کاری کرده که نه تنها سفر خارجی، بلکه سفرهای داخلی نیز برای مردم ترکیه، گزینه‌ای لوکس و گرانقیمت است.

کشور ترکیه ,

یک نظرسنجی میدانی که در 10 استان ترکیه و با مشارکت 2503 نفر انجام شد، نشان داده که در سراسر ترکیه، 71.4 درصد از شهروندان این کشور، عید قربان را در خانه سپری می‌کنند.

24.3 درصد اعلام کردند که در شهر محل زندگیشان، به دید و بازدید آشنایان خواهند رفت. همچنین 2.4 درصد گفتند که در ایام تعطیلات، به برخی استان‌های دیگر سفر خواهند کرد و 1.8 درصد نیز، سفر به خارج از کشور را به عنوان مهمترین برنامه تعطیلات عید قربان اعلام کرد. به این ترتیب فقط 4.2 درصد از مردم، برای سفر برنامه‌ریزی کرده‌اند.

چنین وضعیتی در سالیان گذشته در ترکیه سابقه نداشته و نشان دهنده گسترده شدن بحران اقتصادی در همه سطوح جامعه است.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط آژانس برنامه ریزی استانبول بر اساس داده های (TÜİK)، متوسط هزینه مصرفی ماهانه خانوار که در سال 2022 میلادی 12 هزار و 159 لیره بود، در سال 2023 به 24 هزار و 383 لیره افزایش یافت. اگرچه نرخ تورم رسمی 64.8 درصد اعلام شده بود، اما افزایش 100.5 درصدی هزینه ها مورد توجه قرار گرفت.

افزایش 100 درصدی هزینه زندگی در ترکیه
بر اساس تحقیقات انجام شده توسط آژانس برنامه‌ریزی استانبول (İPA) و تطبیق آن با آمارهای دولتی مرکز آمار ملی TÜİK، متوسط هزینه مصرفی ماهانه خانوار که در سال 2022 میلادی در حد 12 هزار و 159 لیره بود، در سال 2023 به 24 هزار و 383 لیره افزایش یافته و دو برابر شده است! 

IPA در بیانیه خود به این نکته تاکید کرد که اگرچه TÜİK نرخ تورم رسمی را 64.8 درصد اعلام کرده، اما هزینه‌ها 100.5 درصد افزایش یافته است.

کشور ترکیه ,
بیشترین اقلام هزینه‌ای خانوارها در سال 2022 میلادی در ترکیه، مربوط به مواد غذایی و آشامیدنی غیرالکلی، مسکن و پوشاک بوده است. بر اساس داده‌های اعلام شده توسط اتحادیه کارگری DİSK-AR، تورم مواد غذایی 71.1 درصد بوده است.

بر اساس گزارش ویژه روزنامه ملی گازته ترکیه، از هر 10 شهروند بازنشسته در ترکیه، 6 نفر از آنها یا بعد از بازنشستگی دوباره وارد کار شده و یا در حال جستجوی کار است.

این روزها در ترکیه، هر فروشگاهی که مواد غذایی را با یک تخفیف ناچیز 5 درصدی عرضه کند، مردم فوراً صف تشکیل می‌دهند. تصاویر روزنامه قرار نشان داده که مردم در استانبول، برای خرید قهوه 450 لیره‌ای در صف ایستاده‌اند و این در حالی است که این قیمت تنها 30 لیره ارزان‌تر از نرخ عادی بازار است.

یکی از مرسومات ثابت فرهنگی و دینی مردم ترکیه، ذبح قربانی در عید قربان است. اما حالا قیمت گوشت قرمز به جایی رسیده که آمار ذبح به شدت پایین آمده است. 

کشور ترکیه ,
روزنامه قرار چاپ آنکارا در گزارش اقتصادی خود اعلام کرده که تنها در طول 4 سال، قیمت دام‌های مناسب قربانی 12 برابر شده است. در حالی که 4 سال پیش می‌شد گوسفند مناسب قربانی را به قیمت 1000 لیره خریداری کرد، امروز با این پول نمی‌توان حتی یک کیلوگرم فیله گوشت گوساله را خریداری کرد. برای خریدن همان گوسفند 4 سال پیش حالا باید 12 هزار لیره پرداخت!

تخمین زده می‌شود که تعداد دام‌های قربانی در ترکیه که در روند تورم بالا قرار دارد، امسال نسبت به سال‌های گذشته دست کم 30 درصد کاهش یابد. همه اینها در حالی است که تیم اقتصادی دولت اردوغان وعده داده که پایین آمدن تورم و خروج از بحران کنونی، دست کم تا نیمه دوم سال 2025 میلادی طول خواهد کشید.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ