گزارشی از سکوهای جام جهانی قطر

اقتصاد ایران: مهدی مافی در کتاب «پرسه در لوسیل» ضمن پرداختن به جام جهانی قطر، به حواشی بازی‌های آن و اتفاقاتی که بر سکوهای جام جهانی رخ داده نیز پرداخته است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب «پرسه در لوسیل»؛ روایتی از سفر به اولین جام‌جهانی در یک کشور اسلامی به قلم مهدی مافی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید. این کتاب، روایت مافی از سفرش به جام‌جهانی فوتبال 2022 در کشور قطر است که تلاش شده مخاطب را با حال و هوای برگزاری جام‌جهانی فوتبال در کشوری اسلامی آشنا کند.

نویسنده با زبانی ساده و عامه‌پسند داستان سفر خود را از فرودگاه امام خمینی(ره) آغاز و تا کوچه پس کوچه‌های شهرهای قطر خواننده را با خود همراه می‌کند. از ویژگی‌های «پرسه در لوسیل» که با موضوع جام‌جهانی و فوتبال نوشته شده، می‌توان به نگاه تیزبین نویسنده و حضورش در اماکن غیرفوتبالی از جمله موزه، مسجد و جشنواره‌های فرهنگی و هنری قطر اشاره کرد. تجربیاتی که مافی به واسطه حضور در این اماکن با مخاطب خود به اشتراک می‌گذارد، اطلاعاتی چند وجهی از کشور قطر و رویداد بزرگ جام‌جهانی است.

علاوه بر این، نویسنده روایتی از سه بازی تیم ملی ایران مقابل انگلیس، ولز و آمریکا را هم در کتاب گنجانده تا به جذابیت‌ها و خاطره‌انگیز بودن اثر افزوده شود. مافی در سه بخش مجزا در بین کتاب که با رنگ خاکستری از دیگر فصل‌ها جدا شده، بخشی را به نام «پرانتز باز» اختصاص داده که کمی از فوتبال فاصله گرفته و نگاهی سیاسی و تاریخی به مسائل منطقه‌ای کشورها دارد. این سه «پرانتز باز» با عناوین «بحران دیپلماتیک قطر، مختصر و مفید»، «اینک آخر الزمان» و «چرا قطر جام‌جهانی برگزار می‌کند؟» زاویه دید عمیق‌تری به آن چه روی سکوها در جام‌جهانی رخ داده و ریشه تاریخی کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی و اجتماعی تماشاگران دارد.

مافی در مقدمه کتاب یکی از انگیزه‌هایش برای ثبت خاطرات سفر به کشور قطر و حضور در جام‌جهانی را این طور روایت می‌کند: «قطر 2022، اولین جام‌جهانی در منطقۀ ما بود؛ اولین جام‌جهانی در یک کشور اسلامی و پر از دوگانه‌های جدی شرق و غرب، سنت و مدرنیته و کریستیانو رونالدو و لیونل مسی، در لایۀ مردم. حتی به ازای جیمی جامپی که با پیراهن سوپرمن، پرچم رنگین‌کمان و شعارهایی در حمایت از اوکراین و «زن، زندگی، آزادی» به وسط زمین دوید. هم جیمی جامپی بود که با پرچم فلسطین موجب توقف بازی فرانسه و تونس شود. پس تصمیم گرفتم با آدم‌ها بیشتر صحبت کنم. به جاهایی که ایرانی‌‌ها کمتر می‌روند، سرک بکشم. توجه خودم را به خارجی‌هایی معطوف کنم که برای اولین بار حضور در یک کشور اسلامی را تجربه می‌کنند.»

«پرسه در لوسیل» با شمارگان 1250 در 248 صفحه و با قیمت 225 هزار تومان در بازار کتاب موجود است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ