اتهام‌زنی تروئیکای اروپا درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران

اقتصاد ایران: تروئیکای اروپایی در واکنش به اقدامات ایران در پاسخ به صدور قطعنامه سیاسی در نشست شورای حکام آژانس، بیانیه‌ای صادر و بدون اشاره به بدعهدی خود در مسئله برجام اتهاماتی را علیه ایران بیان کردند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه‌ای ضد ایرانی بدون اشاره به اقدام خود در نشست شورای حکام آژانس در طرح پیش نویس قطعنامه علیه ایران و همچنین بدعهدی‌ها درباره برجام، اقدامات متقابل و توسعه ظرفیت‌‌های غنی سازی ایران را محکوم کردند.

در این بیانیه ضد ایرانی ادعا شده است: ایران با بهره برداری از ده‌ها سانتریفیوژ پیشرفته اضافی در سایت غنی سازی نطنز و همچنین اعلام اینکه هزاران سانتریفیوژ دیگر را در سایت‌های فردو و نطنز نصب خواهد کرد، گام‌های بیشتری را در توخالی کردن برجام برداشته است.

سه کشور اروپایی مدعی شدند: این گام‌ها ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ظرفیت غنی‌سازی ایران را که در حال حاضر به‌طور قابل‌توجهی از محدودیت‌های برجام فراتر رفته، بیشتر خواهد کرد. این تصمیم تشدید بیشتر برنامه هسته‌ای ایران است که خطرات قابل توجهی برای اشاعه دارد. تصمیم ایران برای افزایش قابل توجه ظرفیت تولید خود به ویژه در تاسیسات فردو نگران کننده است.

تروئیکای اروپایی بدون اشاره به عدم اجرای تعهدات خود پس از حخروج یکجانبه آمریکا از برجام و ایستادن به صورت عملی در کنار آمریکا مدعی شدند: ایران طبق معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی موظف است به طور کامل توافقنامه پادمان خود را که جدا از برجام است، اجرا کند. ما به یک راه حل دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد هستیم.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که سه کشور اروپایی در رویکردی خصمانه و بدور از نگاه فنی پیش نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که در رای گیری شورا به تصویب رسید.

ایران نیز در واکنش به این سیاست مخرب اقدامات خود را در دو سایت نطنز و فردو آغاز کرده است.

ایران بارها نشان داده است که به دنبال تعامل و همکاری سازنده با آژانس در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود است و در این‌باره کاملا با ثبات قدم عمل کرده، اما در عین حال در مقابل سیاسی کاری‌ها و فشارهای اعضای غربی هیچگاه دست بسته نبوده و پاسخ در خوری به رفتارهای دوگانه و سیاست های مخرب آنان داده است.

پاسخ ایران به سیاست‌های مخرب قاطعانه و در حد تناسب با این اقدامات است. در پی خروج ترامپ از برجام و عدم اجرای تعهدات توسط اعضای اروپایی، مجلس ایران با تصویب قانون اقدام جامع راهبردی سال 1399 تعهدات خودش را کاهش داد. همچنین در سال 1401 و پس از صدور قطعنامه‌هایی در شورای حکام در خرداد ماه و آبان ماه همان سال علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، با اعلام آغاز تولید اورانیوم 60 درصد در مجتمع راهبردی فردو، به کارگیری ماشین‌های پیشرفته IR-6، تجهیز سالن B فردو با هشت زنجیره جدید و همچنین گازدهی به دو زنجیره جدید ماشین‌های پیشرفته در نطنز پاسخی قاطع داده و نشان داد که در مقابل رفتار سیاسی غربی‌ها قاطعانه پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ