انواع دستگاه آب شیرین کن، اجزا و کاربرد آن‌ ها

اقتصاد ایران: به صورت کلی دستگاه‌های آب‌ شیرین‌ کن به دو دسته‌ی خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربردها و ویژگی‌ های خود را دارند. هر دو دسته، انواع مختلفی دارند که بر اساس نیازها و محدودیت‌ های مکانی می‌توانند انتخاب شوند.

میزان مصرف آب دو برابر نرخ رشد جمعیت است، این امر باعث می‌شود از راه‌حل‌های مختلفی برای تأمین آب شرب افراد استفاده شود. استفاده از آب‌ شیرین‌ کن‌ و سختی گیر به‌ عنوان راهکاری اساسی برای بهبود کیفیت آب و افزایش دسترسی به آب شرب سالم در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است. انواع مختلفی از آب‌ شیرین‌ کن‌ و سختی گیر با فیلتر ممبران وجود دارد که هرکدام قابلیت و مزایای خاص خود رادارند. در این مقاله به بررسی و معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

 آب شیرین کن چیست؟

 آب‌ شیرین‌ کن دستگاهی است که آب را از ذرات سنگین، مواد شیمیایی، باکتری‌ها، ویروس‌ها، عناصر آلوده‌کننده و دیگر ذرات معلق پاک‌سازی و تصفیه می‌کند. این دستگاه‌ از روش‌های مختلفی برای پاک‌سازی آب استفاده می‌کند. از مهم‌ترین فرآیندهای روش‌های نصفه آب می‌توان به فیلتر ممبران، اسمز معکوس و روش‌های شیمیایی مانند افزودن مواد شیمیایی جذب‌کننده اشاره کرد.

روش کار دستگاه آب‌ شیرین‌ کن بسیار ساده است. در دستگاه سختی گیر وقتی آب وارد دستگاه می‌شود از فیلتر ممبران عبور می‌کند که این فیلتر ذرات معلق و آلودگی‌ها را به خود جذب و درنتیجه آب را تصفیه می‌کنند. سپس آب تصفیه‌شده از دستگاه خارج‌شده و آماده برای شرب یا استفاده در مصارف دیگر می‌شود.

انواع دستگاه آب شیرین کن و کاربرد آن‌ها

تامین آب‌ سالم یکی از نیازهای اصلی تمامی انسان‌ها در بخش‌های مختلف است. اهمیت استفاده از سختی گیر آب باعث تولید آن در انواع مختلفی شده است. به صورت کلی دستگاه‌های آب‌ شیرین‌ کن به دو دسته‌ی خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربردها و ویژگی‌ های خود را دارند. هر دو دسته، انواع مختلفی دارند که بر اساس نیازها و محدودیت‌ های مکانی می‌توانند انتخاب شوند.

دستگاه آب شیرین کن خانگی

این نوع دستگاه‌ ها برای استفاده در منازل، آپارتمان‌ها و مکان‌های کوچک مانند دفاتر کاری یا مغازه‌ها مناسب هستند. ظرفیت آن‌ها کمتر از دستگاه سختی گیر صنعتی است و روی میز، زیر سینک و روی شیر آب نصب می‌شوند. این دستگاه‌ها از فرایندهایی مانند فیلتراسیون، ممبران اسمز معکوس و یا استفاده از فیلترهای کربن فعال برای تصفیه آب استفاده می‌کنند. قیمت این دستگاه‌ها کمتر از مدل‌های صنعتی است و نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتری دارند.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی

این دستگاه‌ مناسب تأمین آب شرب سالم و با ظرفیت بیشتر است. از دستگاه آب‌شیرین‌کن صنعتی در مکان‌هایی مانند کارخانه‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و غیره استفاده می‌شود. دستگاه سختی گیر از فرایندهای پیشرفته‌تری مانند ممبران اسمز معکوس باکیفیت بالا، فیلترهای متعدد و سیستم‌های کنترلی پیشرفته استفاده می‌کند. هزینه نصب و نگهداری آن‌ها بالا است و نیاز به مهارت فنی بالایی برای نصب و تعمیر دارند. این دستگاه‌ها قادر هستند به‌طور مداوم آب را باکیفیت بالا تصفیه کنند.

انواع آب شیرین کن خانگی

استفاده از دستگاه آب‌شیرین‌کن به‌عنوان یک نیاز اصلی در محیط‌های خانگی موردتوجه افراد زیادی قرارگرفته است. این دستگاه‌ها در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند که هرکدام با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند می‌توانند انتخاب شوند. در ادامه به معرفی انواع دستگاه آب‌شیرین‌کن خانگی می‌پردازیم.

آب شیرین کن سرشیری

دستگاه آب‌شیرین‌کن مدل سرشیری یک‌راه حل ساده و مؤثر برای تصفیه آب است. این دستگاه قیمت مناسبی را دارد و به‌راحتی نصب می‌شود. با نصب آن بر روی سرشیر ظرف‌شویی، املاح درشت آب تصفیه می‌شوند. این دستگاه از یک فیلتر الیافی ساده استفاده می‌کند که توانایی حذف املاح درشت را دارد. بااین‌حال، باید توجه داشت که این دستگاه فقط برای تصفیه املاح درشت مناسب است و نمی‌تواند آب را به‌صورت کامل از انواع ذرات ریز و معلق پاک‌سازی کند.

دستگاه آب‌ شیرین‌ کن کلمنی رومیزی

دستگاه آب‌شیرین‌کن کلمنی توانایی حذف املاح درشت و کلر را از آب دارد. این دستگاه باوجود مزایایی که دارد، قادر به حذف ذرات مضری مانند نیترات و نیتریت نیست؛ بنابراین به‌تنهایی نمی‌تواند آب را به‌صورت کامل تصفیه کند. همچنین، ظرفیت آبدهی این دستگاه محدود و ۱۲ لیتر است و نیاز به دادن زمان کافی برای تصفیه آب دارد. برای تصفیه‌ی ۱۲ لیتر آب شما باید ۲۴ ساعت به دستگاه زمان دهید. با پر کردن مخزن آن می‌توان عملیات تصفیه را به‌وسیله این دستگاه آغاز کرد.

دستگاه زیر سینکی

دستگاه آب‌شیرین‌کن زیر سینکی یکی از محبوب‌ترین روش‌های تصفیه آب در خانه‌ها است. این دستگاه‌ها به‌راحتی زیر سینک نصب می‌شوند و به آب شهری وصل می‌شود. آب از فیلترهای مختلفی مانند فیلتر کربن فعال، سیستم اسمز معکوس یا فیلترهای UF عبور می‌کند تا املاح، بو و طعم نامطلوب آب را حذف کند. آب تصفیه‌شده از طریق یک شیر جداگانه قابل‌دسترسی است و می‌تواند به‌صورت مستقیم برای آشپزی، نوشیدن و مصارف دیگر استفاده شود.

دستگاه ورودی آب ساختمان

دستگاه آب‌شیرین‌کن ورودی آب ساختمان راهکاری کلی برای تصفیه آب در تمام ساختمان‌ است. این دستگاه به‌طور مستقیم به سیستم آب شهری ساختمان متصل می‌شود و آب را تصفیه می‌کند. آب تمامی واحدهای ساختمان از طریق این دستگاه سختی گیر به‌صورت باکیفیت تأمین می‌شود که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و بالا رفتن سلامت آب مصرفی اهالی ساختمان مؤثر باشد.

دستگاه آب شیرین کن خانگی اسمز معکوس (RO)

دستگاه آب‌شیرین‌کن خانگی با فناوری اسمز معکوس (RO) یکی از پیشرفته‌ترین و مؤثرترین روش‌های تصفیه آب در خانه است. این دستگاه‌ از فیلتر ممبران برای حذف املاح، آلاینده‌ها و ذرات معلق در آب استفاده می‌کند. درنهایت آب تصفیه‌شده از این دستگاه شفاف و باکیفیت بالا است. آب تصفیه‌شده توسط دستگاه RO مناسب برای مصرف آشامیدنی، آشپزی و سایر کاربردهای خانگی است.

آب شیرین کن

انواع دستگاه آب شیرین کن صنعتی

 امروزه تأمین آب سالم و باکیفیت فقط محدود به مصارف خانگی نمی‌شود. با کمبود آب شیرین کسب و کارهای صنعتی مختلفی هستند که ترجیح می‌دهند از دستگاه آب‌شیرین‌کن برای تصفیه آب استفاده کنند. دستگاه سختی گیر صنعتی در انواع مختلفی تولید می‌شود که در ادامه به معرفی هر یک از مدل‌های آن خواهیم پرداخت.

دستگاه اسمز معکوس (RO)

دستگاه آب‌شیرین‌کن اسمز معکوس، یکی از فناوری‌های پیشرفته تصفیه آب است که از فرایند اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده می‌کند. در این فرایند، آب‌شور از طریق یک فیلتر ممبران نیمه نفوذپذیر تحت فشار قرار می‌گیرد. سپس آب خالص از آن عبور می‌کند درحالی‌که املاح و ذرات معلق باقی می‌مانند. این فرایند با کمترین انرژی مصرفی آب را تصفیه می‌کند و آبی شیرین و سالم را تولید می‌کند.

دستگاه حرارتی

این دستگاه یک روش مؤثر برای تبدیل آب‌ شور به آب شیرین است. به کمک این دستگاه سختی گیر بخارآب حاصل از تبخیر آب‌شور جمع‌آوری‌شده و به‌صورت آب تصفیه‌شده و سالم در مصارف صنعتی قابل‌استفاده می‌شود. در تمامی مراحل تصفیه آب با دستگاه حرارتی از بخار کندانس برای تأمین حرارت موردنیاز استفاده می‌شود. امروزه ۳۵ درصد از فرآیندهای مربوط به تصفیه آب‌های شور توسط دستگاه آب‌شیرین‌کن حرارتی صورت می‌گیرد.

دستگاه تقطیر چند مرحله‌ای

به کمک این دستگاه آب طی چندین مرحله به وسیله تقطیر و تبخیر پاک‌سازی و تصفیه می‌شود. دستگاه تقطیر چندمرحله‌ای، یک دستگاه پیشرفته آب‌شیرین‌کن صنعتی است که شامل چند مرحله تبخیر و تقطیر آب است که هر مرحله از آن در فشارهای مختلف انجام می‌شود. این امر باعث حذف املاح و مواد معلق در آب می‌شود.

مزایای استفاده از دستگاه آب شیرین کن

امروزه بیماری‌های مختلفی از طریق آب‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود که استفاده از آب‌شیرین‌کن را ضروری می‌کند. این دستگاه دارای مزایای فراوانی است که اولین و مهم‌ترین مزیت آن تأمین آب شیرین و سالم از منابع آب‌شور یا ناسالم است. این امر به کشورها و مناطقی که با کمبود آب شیرین روبرو هستند کمک فراوانی می‌کند و از انتقال بیماری‌های مربوط  به آب‌های ناسالم جلوگیری میکند.

علاوه بر این استفاده از دستگاه سختی گیر در کاهش وابستگی به منابع آب‌های زیرزمینی نیز مؤثر است که به حفظ محیط‌زیست کمک کرده و موجب جلوگیری از تخریب منابع طبیعی می‌شود. به کمک این دستگاه می‌توان آب سالم و موردنیاز برای کشاورزی، صنایع و مصارف خانگی را تأمین کرد؛ بنابراین آب‌های ناسالمی که قابل‌استفاده نیستند و در معرض تبخیر قرارگرفته‌اند را می‌توان به کار گرفت و از آن‌ها نهایت استفاده را در مصارف مختلف برد.

اجزای دستگاه سختی گیر

دستگاه‌های آب‌ شیرین‌ کن از چندین قسمت تشکیل‌ شده‌اند. این بخش‌ها در دستگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. به‌صورت کلی همه دستگاه‌های آب‌ شیرین‌ کن دارای فیلتر ممبران هستند. ممبران بخش اصلی این دستگاه‌ها است که وظیفه اصلی آن تصفیه آب است. پمپ‌ نیز بخشی دیگر از اجزای اصلی دستگاه ‌سختی گیر است که برای ایجاد فشار لازم برای عبور آب از فیلتر ممبران استفاده می‌شود.

فیلترها و پیش فیلترها در دستگاه آب‌شیرین‌کن وظیفه‌ی حذف ذرات بزرگ‌تر را از آب دارند تا از فیلتر ممبران‌ در برابر آلودگی و خرابی محافظت کنند. مخزن‌ها و تانک‌ها نیز بخش مهمی از دستگاه آب‌شیرین‌کن هستند. این قسمت برای ذخیره و نگهداری آب تصفیه‌شده استفاده می‌شود. همچنین مسئولیت کنترل و مدیریت عملکرد دستگاه سختی گیر بر عهده سیستم کنترل‌گر دستگاه است که عملیات مربوط به تصفیه آب را تنظیم می‌کنند.

و در پایان...

دستگاه آب‌ شیرین‌ کن اهمیت زیادی در تأمین آب شیرین و قابل‌مصرف دارد. انواع مختلف این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که بتوانند چه در مصارف خانگی و چه صنعتی نیازهای شمارا به بهترین شکل ممکن برطرف کنند. دستگاه سختی گیر به‌وسیله‌ی فیلتر ممبران با جذب ذرات معلق، ویروس‌ها، باکتری‌ها و مواد اضافه موجود در آب آن را تصفیه کرده و با بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار می‌دهد. استفاده از این دستگاه‌ها به‌عنوان راهکاری مناسب باعث تأمین آب شرب سالم و باکیفیت می‌شود که به حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست کمک می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ