«ریزگرد» ۵۵ درصد عرصه منابع طبیعی استان سمنان را تهدید می‌کند

اقتصاد ایران: سمنان_ معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با تاکید بر اینکه باید برای پیشگیری از پیشروی بیابان برای حفظ تاغ فکری کرد، گفت: ۵۵ درصد عرصه طبیعی استان در معرض تهدید ریزگردها است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ترابی ظهر شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه با موضوع ۲۷ خرداد سالروز مبارزه با بیابان زایی به میزبانی سالن شهید نقاشان اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه ۵۵ درصد عرصه‌های طبیعی استان در خطر تهدید تبدیل به کانون ریز گردها است، ابراز داشت: این میزان ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌های خشک و بیابانی استان را شامل می‌شود.

وی بابیان اینکه کاشت تاغ و مالچ پاشی یکی از گزینه‌های موجود برای جلوگیری از پیشروی بیابان است، افزود: در این راستا بالغ بر ۱۳۰ هزار هکتار جنگل بیابانی با گونه عمدتاً تاغ در استان کاشته و مالچ ریگی در ۵۰ هکتار کویر نمک گرمسار اجرا شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه وجود قاچاقچیان تاغ یکی از معضلات موجود است، ابراز داشت: جریمه تاغ به ازای هر کیلوگرم چوب ۸۰۰ هزار ریال که این میزان به هیچ عنوان بازدارنده نیست و مجرم با پرداخت جریمه آزاد و کار خود را مجدد تکرار می‌کند.

ترابی بابیان اینکه کمبود تجهیزات، گسترده بوده عرصه، نبود نیروی انسانی کافی دلایل موجود بر ضعف حفاظت از تاغزار ها است، تصریح کرد: با توجه به اینکه سی سال برای غلبه درختچه تاغ بر فرسایش بادی نیاز است لذا قاچاق تاغ عملاً منطقه را با چالش مواجه می‌کند.

وی بابیان اینکه در صورت عدم مهار کانون فرسایش بادی سالانه ۳۳۰ میلیارد ریال خسارت در انتظار تأسیسات صنعتی و مسکونی، محورها، اراضی کشاورزی و غیره خواهد بود، افزود: علاوه بر آن روستاها را نیز زیر ریگ‌ها پنهان می‌سازد و باعث تکرار تجربه تلخ سالیان دور در روستاهای کنعان، رکن آباد، خیر آباد و اعلا سمنان می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ