از ساماندهی ۳۰ هزار پایگاه اوقات فراغت تا مشارکت ۸ میلیون دانش‌آموز در طرح پاک

اقتصاد ایران: تهران- ایرنا- اجلاس سالیانه روسای آموزش و پرورش سراسر کشور در حالی در اصفهان برگزار شد که در این اجلاس اخبار مهمی از ساماندهی ۳۰ هزار پایگاه اوقات فراغت، مشارکت هشت میلیون دانش آموز در طرح پاک و بازنگری در آیین نامه رشد معلمی مطرح شد.

به گزارش ایرنا از آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران کل و معاونان آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در اصفهان با بیان اینکه تابستان به معنای تعطیلی علم دانش و مهارت نیست گفت: برای توانمند سازی معلمان و مهارت آموزی دانش آموزان در تابستان سال جاری بیش از ۳۰ هزار پایگاه در سراسر کشور برای مهارت در زمینه‌های پرورشی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ساماندهی شده است.

صحرایی با اشاره به تصویب آیین‌نامه تقویت و توسعه مهارت آموزی در هیات وزیران افزود: ایجاد هنرستان‌های همجوار و مراکز فنی و حرفه‌ای در شهرک‌های بزرگ صنعتی از مهمترین محورهای این آئین نامه است که دستگاه‌ها و صنایع مربوطه برای تحقق این مهم و افزایش مهارت آموزی دانش آموزان باید پای کار بیایند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه دستاوردهای دولت مردمی در طول ۳۴ ماه خدمت در حوزه تعلیم و تربیت بسیار پرنگ است گفت: در اجرای طرح مهر همه نیروهای مورد نیاز آموزش و پروش ساماندهی خواهند شد و با برنامه ریزی‌های انجام شده و به ویژه آزمون‌های استخدامی کلاسی بدون معلم نخواهند ماند.

پرداخت ماهانه دستمزد حق التدریس‌ها

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مبلغ حق‌التدریس اردیبهشت ماه معلمان پرداخت شده است، از تلاش برای ماهانه شدن واریزی این گروه از معلمان خبر داد و افزود: استان‌هایی که در ارسال ابلاغ‌های موظف و غیر موظف تأخیر داشته باشند، حق‌التدریس‌ نیز دیر پرداخت می‌شود.

علی فرهادی از پیش بینی مشوق هایی برای استان‌های پیشتاز در این عرصه خبر داد و با اشاره به ابلاغ جداول بودجه در هفته گذشته، بیان کرد: تا هفته پیش جز حقوق نمی‌توانستیم پرداختی داشته باشیم اما با ابلاغ بودجه هزینه هدایای هفته معلم به ۲ هزار میلیارد تومان رسید؛ این مبلغ معادل تلاش‌هایی است که از بهمن و اسفند پارسال در مجلس انجام دادیم تا از حقوق مالکانه معادن ۲ همت برای هنرستان‌ها تأمین کنیم.

فرهادی اعلام کرد: امسال با افزایش ۵۰۱ هزار نفری دانش آموزان مواجه هستیم و فرض بر این است که کلاس خالی نداشته باشیم ما پیش بینی می‌کنیم در مهر حدود ۱۵ کلاس بیشتر داشته باشیم و بر همین اساس در بحث بازنشستگی نیز هیچ کدام را بازنشست نمی‌کنیم تا ۳۰ مهر کلاس‌های ما که تثبیت شد نیروی مازاد در منطقه‌ای داشتیم و شرایط خاص داشت می‌توانیم با بازنشستگی طبق شرایط موافقت کنیم.

وی با بیان اینکه نیروی خرید خدماتی که قبول نشدند، نمی‌توانیم در مهرماه به کار بگیریم، از برگزاری آزمون‌های استخدامی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در آزمون آموزگاری ۲۸ هزار نفر مجوز داریم. همچنین، امسال تلاش کرده‌ایم تا ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را با ۲ هزار ورودی شهید رجایی و ۳۰ هزار ورودی دانشگاه فرهنگیان افزایش دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با یادآوری اینکه در زمینه توانمندسازی معلمان برنامه‌ریزی‌ها برای آموزش نیروهای ماده ۲۸ و کتاب‌های تازه تألیف انجام شده است، اظهار داشت: این توانمند سازی از دانشگاه فرهنگیان به ادارات کل واگذار شده چرا که اداره کل باید پررنگ‌ترین نقش در آموزش و پرورش استان را داشته باشد و بقیه باید حول محور اداره کل نقش‌آفرینی کنند؛ استان ها باید بر اساس ظرفیت‌های داده شده برنامه‌ریزی کنندو این کار با حداقل تشریفات صورت گیرد.

از ساماندهی ۳۰ هزار پایگاه اوقات فراغت تا مشارکت ۸ میلیون دانش‌آموز در طرح پاک

تبدیل زیر نظام‌های سند تحول بنیادین به ۱۵۵ پروژه اجرایی

علی پارسانیا دبیر ستاد اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین وزارت آموزش‌وپرورش نیز در این گردهماییبا بیان انیکه سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسید ولی هنوز از تحقق اهداف سند فاصله جدی داریم، گفت: از دلایل اصلی عدم تحقق کامل اهداف سند، در سه سطح بررسی شده است که یکی از آن‌ها را می‌توان فقدان شاخص دانست که باعث می‌شود ندانیم به دنبال محقق کردن چه چیزی هستیم.

پارسانیا ضعف در وظیفه سپاری و برنامه‌ریزی و ضعف در نظام نظارت و پایش درونی و بیرونی را از دیگر نقاط ضعف دانست و عنوان کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین، نقشه‌های راه مختلفی تدوین شده بود ولی این نقشه‌های راه به دلایل مختلف قابل اجرا نبوده یا در حوزه‌های مختلف همپوشانی داشتند که بی‌انضباطی در فرایند مدیریت را به وجود می‌آورد.

دبیر ستاد اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: نقشهٔ راه جدید و کاملی برای اجرای سند تحول بنیادین در دولت سیزدهم طراحی شده است که در آن، زیرنظام‌های مختلف را تبدیل به ۱۵۵ پروژه کرده‌ایم.

وی با تشریح بخش‌های مختلف این نقشهٔ راه اذعان کرد: هریک از پروژه‌های یاد شده دارای یک شاخص است و میزان هدف، وضعیت موجود، سال آغاز، سال پایان، میزان تحول آفرینی، واحد مسئول و سطح اجرا در آن مشخص شده است و همچنین برای شاخص‌های هر پروژه نیز به صورت جداگانه سال پایان تعیین شده است و در برش‌های سالانه سررسید شاخص‌های تمام پروژه‌های هرسال مشخص شده‌اند تا فرایند اجرا و ارزیابی تسهیل شود.

پارسانیا اضافه کرد: در پروژه‌های مشخص شده، اقدامات باید به صورت زنجیره‌ای باشند؛ یعنی اگر قرار است در زمینهٔ قرآن اقدامی انجام شود باید ارتباط کتاب درسی قرآن با فعالیت‌های قرآنی حوزهٔ پرورشی مشخص باشد.

دبیر ستاد اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: نقشهٔ راه سند تحول بنیادین پس از ابلاغ توسط وزیر آموزش و پرورش، باید در استان‌ها، مناطق و مدارس اجرا شود و پس از آن، ساختار پایش و نظارت آن فعال خواهد شد؛ در نهایت نیز در پایان هر سال، گزارش آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

ایجاد ۲۶۵۰ فضای ورزشی در طرح شهید سلمانی/۸ میلیون دانش آموز در طرح پاک مورد سنجش قرار گرفته اند

صادق ستاری فر معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، در گردهمایی مدیران کل استان ها، با اشاره به اجرای طرح‌های شهید سلیمانی و شهید طوقانی اظهار داشت: با اجرای طرح شهید سلیمانی طی ۲۷ ماه ۲ هزار و ۶۵۰ فضای ورزشی در مدارس کشور ایجاد شد.

وی افزود: در اجرای طرح شهید طوقانی نیز با محوریت مهارت‌آموزی و آموزش شنا، عملکرد برخی استان‌ها بسیار خوب بوده است. البته برخی استان‌ها هنوز عملکرد خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند و لازم است تا پایان شهریور ماه به نقطه مطلوب برسند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دیگر طرح‌ها نیز عملکردها بیش از حد انتظار بوده و در برخی استان‌ها حتی بیش از ۱۰۰ درصد اهداف تعیین شده محقق شده است. در رشته‌های طناب زنی، تنیس روی میز، دومیدانی و فوتبال برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی دوم، نتایج بسیار خوبی به دست آمده است.

وی همچنین به طرح پایش آمادگی کودکان اشاره کرد و گفت: طرح پاک در برخی استان‌ها بسیار خوب اجرا شده و تاکنون حدود ۸ میلیون دانش‌آموز مورد سنجش قرار گرفته‌اند. داده‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که وضعیت آمادگی جسمی دانش‌آموزان در برخی استان‌ها نگران‌کننده است.

ستاری فرد با تاکید بر اینکه ما در موضوع استخدام، به دنبال نیروی متعهد هستیم و بین تعهد و تخصص اولویت ما با نیروی متعهد است، افزود: توانمندسازی معلمان تربیت بدنی از اولویت‌های این وزارتخانه است و برنامه‌های ویژه‌ای برای این منظور در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: در حوزه کانون‌های فوق برنامه تربیت بدنی، امیدواریم بتوانیم کانون‌های درون مدرسه‌ای را تقویت کنیم. همچنین تامین تجهیزات ورزشی با اعتبار ۴۶۰ میلیارد تومان در هفته اول مهر ماه در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت و خواهشمندیم این تامین تجهیزات ورزشی به اطاله زمان منجر نشود.

معاون گفت: بهسازی فضاهای ورزشی و بهداشتی نیز در دستور کار قرار دارد و در قانون بودجه ردیف مستقلی به نام بهداشت مدارس پیش‌بینی شده است. همچنین برنامه مهارت‌آموزی که قبلاً آن را بصورت آزمایشی انجام دادیم برای تمامی پایه‌ها از مهر ماه آغاز خواهد شد.

از ساماندهی ۳۰ هزار پایگاه اوقات فراغت تا مشارکت ۸ میلیون دانش‌آموز در طرح پاک

برگه های امتحانی تا پایان خرداد تصحیح می شود

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی به افزایش ضریب تأثیر امتحانات نهایی بر ورود دانش آموزان به مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این کار باعث مواهب بسیاری برای نظام تعلیم و تربیت و کشور خواهد بود.

وی افزود: رؤسای دانشگاه‌ها اذعان دارند که ورودی‌های اخیر آن‌ها به لحاظ کیفی در وضعیت بهتری نسبت به ورودی‌های سال‌های قبل هستند و این امری ارزشمند است که در نتیجه افزایش ضریب تأثیر امتحانات نهایی فراهم شده است.

زارعی عنوان کرد: تا پایان خردادماه و با کمک دبیران باید بخش عمده برگه‌های امتحانی تصحیح شود تا این کار با سرعت مناسب به سرانجام برسد؛ همچنین در تلاشیم تا پرداخت حق‌الزحمه تصحیح امتحانات در اسرع وقت انجام شود.

وی با تشریح آیین‌نامه مسیر رشد معلمی، اذعان کرد: یکی از عوامل درون‌داد نظام آموزش و پرورش معلم است و ارزیابی شایستگی معلمان باید در بدو و حین خدمت انجام شود که این کار در بسیاری از کشورهای جهان برای معلمان مشغول خدمت در قالب دوره‌های ضمن خدمت انجام می‌شود.

زارعی ادامه داد: بر اساس سند تحول بنیادین و برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان، ارزیابی شایستگی‌های معلمی در دستورکار قرار گرفت؛ اما به دلیل سرعت بالای اجرای کار در مرحله نخست، امکان بازنگری در چالش‌ها وجود نداشت و اکنون درحال انجام این کار هستیم.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش تصریح کرد: برخی داده‌هایی که از مدیران مستقیم دریافت می‌شد به دلایل مختلف قابل استناد نبود و در بازنگری صورت گرفته، این شاخص تغییر خواهد کرد تا تسلط معلم بر دانش تخصصی رشته خود و نیز دانش او در حوزه تعلیم و تربیت سنجیده شود.

وی با بیان اینکه این سنجش نیازمند آزمونی است که در مرحله نخست اجرای قانون رتبه‌بندی امکان آن فراهم نبود، عنوان کرد: در زمینه سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای نیز باید میزان موفقیت معلم در کاربست این شایستگی‌ها مورد سنجش قرار گیرد.

زارعی اضافه کرد: در آیین‌نامه مسیر رشد معلمی، تغییراتی حاصل شد که بخشی از آن‌ دریافت نظرات ذی نفعان یعنی دانش‌آموز و اولیا است که امروز امکان آن فراهم شده است و قبل از دریافت کارنامه، دانش‌آموزان و اولیا باید نظر خود را بیان کنند و سپس کارنامه را دریافت کنند و بخش دیگر نیز دریافت نظرات ذی‌ربطان است که نظر گروه‌های آموزشی دریافت خواهد شد و فرایند آن به گونه‌ای طراحی شده که مشکل سوگیری نداشته باشد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش در رابطه با مبحث بررسی شایستگی‌های تخصصی نیز اذعان داشت: برای این کار، در ابتدا تعیین سطح اتفاق خواهد افتاد و در مقابل آن دوره توانمندسازی متناسب با میزان نیاز برای هر معلم تعریف خواهد شد؛ هم‌چنین روش های رشد و آموزش شامل هدایت‌گری، مربیگری، درس پژوهی و اقدام پژوهی، فعالیت های فرهنگی و یادگیری خودگردان هستند.

وی با بیان اینکه اجرای مسیر رشد معلمی برای معلمان درحال خدمت در چند مرحله طراحی شده است، بیان کرد: این مراحل شامل نیازسنجی، طراحی دوره آموزشی و پایش و ارزشیابی است و در دو بخش ارزیابی دوره و ارزیابی همکاران انجام خواهد شد تا در نهایت اثربخشی دوره‌های برگزار شده باید در کف مدرسه و درمیان دانش‌آموزان سنجیده شود و ارتقای رتبه‌بندی منوط به طی‌کردن این فرایند خواهد بود.

زارعی خاطرنشان کرد: با این آیین‌نامه موضوع جذب، ارتقا و نگهداشت نیروی انسانی در آموزش و پرورش تا حد زیادی سامان‌دهی خواهد شد و برکات مطلوبی خواهد داشت.

از ساماندهی ۳۰ هزار پایگاه اوقات فراغت تا مشارکت ۸ میلیون دانش‌آموز در طرح پاک

مشکلات خانواده‌ها در ثبت‌نام مدارس شاهد قابل پیگیری است

زهرا پناهی روا مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش از تغییرات و برنامه‌های جدید این حوزه برای سال تحصیلی آتی خبر داد و اظهار داشت: امسال به دلیل استقبال زیاد خانواده‌ها و ظرفیت محدود ما، باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا از باز شدن مجدد سامانه جلوگیری کنیم. پس از پیش ثبت‌نام، مدیران مدارس حدود ۱۰ روز وقت دارند تا مصاحبه با خانواده‌ها را بر اساس امتیازها هماهنگ کنند و اقدامات لازم را انجام دهند. مدیران باید در طول این مدت بیشتر از دو روز در مدرسه حضور داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی تعداد بیشتری از خانواده‌ها باشند.

وی افزود: در صورت اتمام زمان ثبت‌نام، ممکن است خانواده‌های شاهد و ایثارگرانی باشند که جا مانده‌اند، در صورتی که ظرفیت آن مدرسه و کلاس را داشته باشیم، کمیسیونی برای این خانواده‌ها تشکیل خواهد شد تا با شرایط خاصی بتوانند ثبت‌نام کنند.

پناهی روا تصریح کرد: امسال اختیارات بیشتری به مدیران مدارس داده‌ایم تا بتوانند مواردی را که خانواده‌ها در ثبت‌نام با مشکل روبرو بوده‌اند، ویرایش کنند. پس از تشکیل کمیسیون برای جامانده‌ها، روسای ادارات شاهد استان‌ها دسترسی لازم را خواهند داشت تا دانش‌آموزان جدید را اضافه کنند، این فرآیند به گونه‌ای طراحی شده که کار در سطح مدارس و استان‌ها اتمام یابد و نیازی به مراجعه خانواده‌ها به ستاد نباشد.

وی همچنین به موضوع گواهی نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران کارت ایثارگری مشخص است و می‌توانند وارد سامانه شوند و امتیازی که دارند لحاظ شود. برای سایر نیروها گواهی‌ تعلق میگیرد .گواهی های قابل قبول مشخص شده و این موارد به صورت محرمانه به اطلاع مدیران خواهد رسید.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش به ادغام مدارس ایثارگران با کمتر از ۶۰ نفر اشاره کرد و افزود: در صورت عدم ادغام، تنها یک نیروی انسانی مدیر به این مدارس تعلق خواهد گرفت.

پناهی روا درباره انتصاب مدیران مدارس شاهد نیز تاکید کرد: انتصاب مدیران شایسته از اهمیت بالایی برخوردار است. بخشنامه‌ای در سال ۱۳۹۳ برای انتصاب مدیران مدارس شاهد وجود دارد که با اصلاحاتی به قوت خود باقی خواهد ماند.

وی در پایان به اقدامات کیفی‌سازی و استانداردسازی مدارس شاهد اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون جشنواره‌ای برای انتخاب مدیران برتر در حال برگزاری است و ارزیابی‌ها بر اساس شاخص‌های مشخصی انجام خواهد شد.

کیفیت نظام آموزشی به دنبال استقبال نخبگان از دانشگاه فرهنگیان افزایش چشمگیری در آینده خواهد داشت

رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان این دانشگاه را ماموریت‌گرا خواند و گفت: در برنامه هفتم دانشگاه فرهنگیان مکلف است تا ۵ سال هر سال ۲۵ درصد به ظرفیت پذیرش خود اضافه کند و به همین جهت نیازمند تداوم همکاری‌های آموزش و پرورش هستیم.

برزویی ادامه داد: در صورتی که برترین رتبه‌های کنکور، جذب دانشگاه فرهنگیان شوند کیفیت نظام تعلیم و تربیت بهبود خواهد یافت و در سال گذشته ۳۴۰ نفر از رتبه های زیر ۱۰۰۰ رشتهٔ انسانی به این دانشگاه آمده‌اند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: بحث آموزش ضمن خدمت معلمان به دانشگاه فرهنگیان واگذار شده است؛ اما باتوجه به فرایند وقت‌گیر کانون های ارزیابی که برای جذب معلمان دارای شایستگی‌های لازم، ضروری است و نیز لزوم آموزش نومعلمان، تصمیم گرفتیم فعلا آموزش ضمن خدمت توسط وزارت آموزش و پرورش به روش قبل انجام شود تا سال آینده با کیفیت بیشتری آن را شروع کنیم.

وی ماده ۲۸ را روشی برای جبران ظرفیت پایین دانشگاه فرهنگیان خواند و ابراز کرد: دانشگاه فرهنگیان باید به نیروهای جذب شده آموزش و پرورش آموزش بدهد و کار در این زمینه در سال ۱۴۰۰ به اوج رسیده است که ۱۰۰ هزار نفر آموزش بدو خدمت دیدند.

برزویی ادامه داد: از امسال، نیروهای جذب شده از طریق آزمون ماده ۲۸ بالغ بر ۴۰۰ ساعت آموزش کیفی خواهند دید که در دو پودمان ارائه می‌شود و دوره‌های مهارت‌آموزی برنامه‌ریزی شده حداقل در ۱۶ جلسه ارائه خواهد شد.

از ساماندهی ۳۰ هزار پایگاه اوقات فراغت تا مشارکت ۸ میلیون دانش‌آموز در طرح پاک

نرخ لباس فرم مدارس باید بر اساس کیفیت تعیین شود/ والدین ملزم به خرید از یک تولیدی خاص نیستند

عاطفه سادات مدبرنژاد، مدیرکل انجمن‌ اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: از استان‌ها خواسته شده است که با همکاری مراجع مربوطه و برگزاری جلساتی با اداره صمت و اتحادیه‌های مرتبط، نرخ لباس فرم دانش‌آموزی را بر اساس کیفیت و جنس لباس تعیین و به والدین اطلاع‌رسانی کنند.

وی با تأکید بر لزوم معرفی تولیدی‌های مجاز، بیان داشت: والدین نباید ملزم به خرید از یک تولیدی خاص شوند و این انجام این کار برخلاف مقررات است.

مدبرنژاد تصریح کرد: آخرین گزارش دریافتی ما نشان می‌دهد که در تهران، کف قیمت لباس فرم ۵۴۸ هزار تومان و سقف آن ۸۲۵ هزار و پانصد تومان برای پیراهن و شلوار و کت و شلوار ۱ میلیون و ۹۱۶ هزار تومان است؛ همچنین استان‌ها موظف هستند از ظرفیت هنرستان‌ها برای تولید لباس فرم استفاده کنند.

مدیرکل انجمن‌ اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اذعان داشت: تجربه این کار در اداره کل شهرستان‌های استان تهران وجود دارد، اما باتوجه به اینکه هنرستان‌ها نمی‌توانند تمامی نیازهای استان را پوشش دهند باید تا سطحی که می توانند، این کار به آن‌ها محول شود.

وی اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین وظایف ما اطلاع‌رسانی به والدین برای ثبت‌نام در سامانه سپند است که آدرس آن طی بخشنامه‌ای به استان‌ها ارسال شده است و والدین تا اول تیرماه فرصت دارند تا درخواست خود را در سامانه سپند ثبت کنند.

مدبرنژاد با بیان ابلاغ شیوه‌نامه انتخاب مدرسان آموزش خانواده به استان‌ها خاطرنشان کرد: این کار به صورت تفویض استانی انجام می‌شود و در استان اصفهان فردا آزمون انتخاب مدرس آموزش خانواده برگزار می‌شود؛ همچنین مدرسان قبلی نیز باید تعیین تکلیف شوند و فرم ارزیابی آن‌ها تهیه شده است که امیدواریم با پیگیری جدی این امور در استان‌ها، به اهداف مورد نظر در زمینه آموزش خانواده برسیم.

۲۵۰ هزار نفر با آموختن قرآن، باسواد شدند

علیرضا عبدی معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش به مدل های مردمی برای توسعه سوادآموزی اشاره کرد و اظهار داشت: در مدل مردمی، سرانه‌ای نخواهیم داشت بلکه به حجم کاری اهمیت خواهیم داد. هر استانی که بتواند با جریان‌های مردمی تعداد بیشتری را باسواد کند، مدیرکل و عوامل آن استان با مشوق‌های بالایی تشویق خواهند شد.

وی افزود: نهضت سوادآموزی در سال پیش رو دو هدف عمده دارد، نخست، ادامه برنامه‌های جاری در حوزه ماموریت‌های تکلیفی و دوم، دنبال کردن طراحی اساسنامه‌ای که تغییر رویکردی تقریبا ۸۰ درصدی را ایجاد می‌کند.

عبدی در توضیح برنامه‌های جاری نهضت، به تغییر رویکرد به مدرسه‌محوری اشاره کرد و گفت: مدرسه‌محوری هم در شورای عالی آموزش و پرورش و هم در سند تحول بنیادین تکلیف شده و باید از این پس به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. ما معتقدیم که مدرسه کانون تحول و تربیت محله است. با پراکندگی مدارس در سطح کشور، مدرسه‌محوری می‌تواند به تحقق اهداف نهضت کمک کند.

معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سرانه نهضت را برای مدل مدرسه‌محوری سه برابر کرده‌ایم، از ۱۲۰۰ تومان به ۳۶۰۰ و چهار هزار تومان افزایش داده‌ایم، افزود: ما ظرفیت فوق‌العاده‌ای به نام نهضت دانش‌آموزی، نهضت اولیا و مربیان، معلمان و نیروهای جهادی و طرح روستای باسواد که همه در خدمت مدارس برای کمک به این امر قرار دارد. در تعریف سواد تغییراتی اعمال کرده‌ایم تا با برخورد احساسی مواجه نشویم.

وی یادآور شد: یکی از روش‌های جدید، روش قرآن‌پایه است. بسیاری از بی‌سوادان بالای ۴۰ سال هستند و با این روش می‌توانند با آموختن قرآن باسواد شوند. نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر در کشور از این مسیر باسواد شده‌اند ولی هنوز در تعاریف رسمی بی‌سواد تلقی می‌شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ