چگونه به کودک محبت کنیم که لوس نشود؟

اقتصاد ایران: یک روان‌شناس کودک و نوجوان در خصوص بهترین روش تربیت فرزندان توضیح می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سمانه حقیری روان‌شناس و کارشناس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت فارس درباره روش‌های تربیت کودک گفت: روش‌های مختلفی در زمینه تربیت فرزندان وجود دارد. سهل‌گیرانه، مستبدانه، طردکننده و مقتدرانه از انواع روش های تربیتی در کودکان است که والدین خصوصاً مادران از آنها استفاده می کنند.

وی در ادامه در خصوص روش‌های تربیتی کودکان گفت: سهل گیرانه یک روش تربیتی غیرمتعارف در دنیای روان‌شناسی کودک است. در این حالت تمام خواسته‌ها و نیازهای بچه برآورده شده و کودک تلاشی برای به دست آوردن خواسته‌اش نمی‌کند. این کودکان بیش از اندازه مورد محبت والدین قرار می‌گیرند و خود را مستحق همه چیز می‌دانند.

حقیری در ادامه بیان کرد: روش تربیتی دوم، مستبدانه است. در این روش کنترل والد بر روی کودک خیلی زیاد است و قوانین سفت و سختی برای کودک تعیین می‌شود و کودک از طرف خانواده خصوصا مادر محبت کمی می‌بیند.

وی در خصوص روش تربیتی طردکننده توضیح داد: در این مدل والدین نسبت به فرزندشان بی‌تفاوت هستند. آنها معمولا مشغله‌های زیادی دارند و وقت کمی برای فرزندانشان می‌گذارند. این بچه‌ها زمانی که بزرگ می‌شوند طرحواره رهاشدگی دارند و معمولا هیجاناتشان خیلی سطحی و ابتدایی است و دارای محرومیت‌های هیجانی هستند.

این روان‌شناس کودک در خصوص بهترین روش تربیت فرزندان عنوان کرد: بهترین روش تربیت کودکان روش مقتدرانه است. در این روش، کنترل بر روی کودک زیاد است و همه قوانین برای کودک توضیح داده شده و قوانین برای بچه کاملا واضح و روشن است. همچنین والد دلیل استفاده از این قوانین را به کودک توضیح می‌دهد.

وی در ادامه بیان کرد: در این روش تربیتی مادر فرزندش را محدود نمی‌کند و اجازه می‌دهد که کودک شکست را تجربه کند. اگر مادر با کودک بازی کند اجازه نمی‌دهد که کودک همیشه برنده باشد. یکبار او را برنده و یکبار بازنده می‌کند. در این حالت کودک نقش شکست را در زندگی می‌پذیرد و می‌داند بعد از هر شکستی می‌تواند تلاش کند و موفق شود.

حقیری در خصوص ویژگی‌های مثبت تربیت مقتدرانه توضیح داد: والدین در روش مقتدرانه به کودک احترام می‌گذارند و ارتباط سالمی با او دارد. این نوع تربیت باعث می‌شود کودکان عزت نفس و اعتماد به نفس خیلی خوبی داشته باشند. در عین حال محبت بر روی کودک زیاد است.

وی در آخر تأکید کرد: در واقع در این روش هم کنترل وجود دارد و هم محبت که این بهترین مدل رفتار مادر با کودک است. این روش تربیتی خیلی اهمیت دارد و در زمینه روانشناسی کودک بسیار توصیه شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ