خواهران دوقلوی اهوازی، در شیراز زندگی جدیدی را آغاز کردند

اقتصاد ایران: پزشکان شیرازی که تا به حال دو بار تجربه جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده را با موفقیت به نام خود ثبت کرده اند، توانستند این دستاورد را برای سومین بار و در پیچیده ترین جراحی در مقایسه با تجارب قبلی، با جداسازی موفقیت آمیز دختران دوقلوی اهوازی، تکرار کنند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر «علی بهادر» که سرپرستی این تیم جراحی را بر عهده داشته است، در خصوص این موفقیت گفت: «رقیه» و «ام البنین»، خواهران دوقلوی به هم چسبیده اهوازی که که هفت ماه پیش و در حدود سه ماهگی برای عمل جداسازی به تیم پزشکان شیرازی معرفی شده بودند، در دومین عمل جراحی، با موفقیت از یکدیگر جدا شدند.

رئیس بخش جراحی کودکان بیمارستان نمازی با بیان اینکه در جراحی پیشین در آبان سال گذشته، کار جداسازی دوقلوها از ناحیه کبد با موفقیت انجام شد، ادامه داد: با بررسی های انجام شده در جراحی قبل، جداسازی کامل دوقلوها به دلیل سن پایین و سطح بالای اتصال، با خطر بالایی همراه بود.

دکتر بهادر که پیش از این تجربه موفقیت آمیز دو مورد جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده مرودشتی و لامردی را در کارنامه خود دارد، این عمل جراحی را پیچیده ترین مورد در مقایسه با دو جراحی پیشین ارزیابی کرده و افزود: خواهران دوقلوی اهوازی به دلیل چسبندگی از بخش های کبد، لوزالمعده، اثنی عشر و روده کوچک، شرایط سخت تر و پیچیده تری برای جداسازی داشتند که بر همین اساس، تصمیم بر آن شد که جراحی در دو مرحله انجام گیرد و با انجام بیش از 10 ساعت جراحی دشوار و پیچیده با همراهی تیمی تخصصی از پزشکان گروه های مختلف، این دستاورد به ثمر رسید.

او همچنین از انجام عمل جراحی «ویپل» برای یکی از خواهران با هدف بهبود شرایط جداسازی به عنوان دیگر اقدام این تیم پزشکی یاد کرد.

این پزشک فوق تخصص جراحی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ندرت تولد دوقلوهای به هم چسبیده را یک مورد در هر 50 تا 100 هزار تولد زنده عنوان کرد که در اثر اشتراک تخمک دوقلوها اتفاق می افتد و گفت: اغلب این نوزادان در روزهای نخست تولد جان خود را از دست می دهند و از میان نوزادانی که امکان زندگی یافته اند، تا کنون سه مورد با موفقیت در شیراز، به عنوان تنها شهر کشور، از یکدیگر جدا شده و امکان زندگی جدیدی یافته اند.

دکتر بهادر با قدردانی از تیم پزشکی و پرستاری در انجام موفقیت آمیز این عمل جراحی، از تداوم برنامه درمان این دوقلوها در بیمارستان نمازی خبر داد و با اشاره به تلاش برای ترمیم جداره شکم یکی از دوقلوها افزود: با توجه به شرایط پایدار یکی از دوقلوها، امروز امکان جداسازی از دستگاه تنفسی وجود دارد و امید است در روزهای آینده نیز شاهد ترخیص نوزادان باشیم.

دکتر «مهدی فروغی» فوق تخصص جراحی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز که در نخستین عمل جراحی دوقلوها نیز دکتر بهادر را همراهی می کرد، با بیان اینکه در نخستین مرحله عمل جداسازی که بیست و دوم آبان سال گذشته انجام شد، ضمن جداسازی کبد، ارزیابی دقیقی از سطح و میزان به هم چسبندگی و در هم فرو رفتگی نوزادان به دست آمد، گفت: بر اساس شرایط، تصمیم بر آن شد که برای حفظ سلامت کودکان، تکمیل عمل جداسازی به مرحله دوم، پس از انجام جراحی «ویپل» برای یکی از دوقلوها و به چند ماه بعد موکول شود.

او اظهار کرد: با تکمیل عمل جداسازی، در حال حاضر با توجه به سطح بالای نیاز به بازسازی جداره شکم یکی از نوزادان، همچنان مراحل درمانی با نظارت تیم پزشکی ادامه دارد.

به گفته دکتر فروغی، در کنار پیچیدگی های جراحی، رعایت موازین اخلاقی و لزوم تلاش حداکثری برای حفظ جان هر دو نوزاد موجب شد تا تیم پزشکی، نسبت به جداسازی در دو مرحله، تصم گیری کند.

دکتر «اشکان پناه» فلوشیپ بیهوشی کودکان نیز که با همراهی دکتر «محمدعلی سهم الدینی» فلوشیپ بیهوشی پیوند اعضای داخل شکمی، به عنوان عضو بیهوشی در این تیم تخصصی حضور داشته، با اشاره به طولانی بودن فرآیند بیهوشی همزمان دوقلوها به مدت حدود 12 ساعت و همچنین دشواری جراحی، انجام این موفقیت را دستاوردی علمی و تجربه ای به یاد ماندنی خواند.

او با قدردانی از همراهی و مشارکت همه جانبه تمامی اعضای تیم پزشکی و پرستاری در کنار یکدیگر گفت: در طول جراحی، به صورت لحظه به لحظه، وضعیت بیهوشی دوقلوها پایش شده و همچنان نیز تا زمان جدایی نوزادان از دستگاه تنفسی، این نظارت ادامه دارد.

دکتر «امیدرضا آژ» فوق تخصص جراحی کودکان، دکتر «مصطفی پورخسروانیان» فلوشیپ جراحی اطفال، دکتر «اسلام شرفا» فلوشیپ مراقبت های ویژه کودکان(PICU)، همچنین تیم اتاق عمل، پرستاری و ICU کودکان، دیگر اعضای این تیم جراحی بودند که توانستند با مشارکت علمی و تخصصی، این دستاورد برجسته را در تاریخ پزشکی شیراز به ثبت برسانند.

خواهران دوقلوی اهوازی، در شیراز زندگی جدیدی را آغاز کردند

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ