دوقلوهای به‌هم‌چسبیده اهوازی در شیراز با موفقیت جدا شدند

اقتصاد ایران: شیراز – سومین عمل جراحی جداسازی دوقلوهای به‌هم‌چسبیده در بیمارستان نمازی شیراز با موفقیت به پایان رسید و دوقلوهای به‌هم‌چسبیده اهوازی با موفقیت جدا شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بهادری با اعلام این خبر بیان داشت: معمولاً از هر ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر دوقلو که به دنیا می‌آیند، یک دوقلو به‌هم‌چسبیده هستند و پیش از این، دو دوقلوی به‌هم‌چسبیده از مرودشت و لارستان که از ناحیه جناغ سینه و دیافراگم به‌هم چسبیده بودند از هم جدا شده بودند.

رئیس بخش جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز با بیان اینکه کبد این دوقلوی دختر که اصالتاً اهوازی هستند در سه‌ماهگی از هم جدا شد، گفت: متوجه شدیم مجرای مشترک دو کبد به یک سوراخ ریخته می‌شد و جداسازی کامل در سه‌ماهگی امکان‌پذیر نبود و به همین دلیل مرحله دوم جراحی به ۱۰ ماهگی موکول شد.

بهادری خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم دوقلوها را جدا کنیم قسمتی از روده کوچک را که حدود ۱.۵ متر به هم وصل بودند، به هم دادیم و پس از عمل ۱۰ ساعته خوشبختانه از هم جدا شدند.

وی اعلام کرد: یکی از کودکان امروز از دستگاه تنفسی جدا می‌شود و دیگری طی یکی دو روز آینده از دستگاه جدا می‌شود. مرحله نهایی که بازسازی دیواره شکم هر یک از دوقلوها به‌صورت مجزاست نیز در آینده انجام می‌شود.

رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز اضافه کرد: دوقلوها از چند طریق ممکن است به‌هم چسبیده باشند گاهی با سینه و شکم، گاهی از طریق پشت و گاهی هم از طریق سر به هم می‌چسبند.

بهادری تصریح کرد: موفقیت عمل جداسازی دوقلوهای به‌هم‌چسبیده به میزان اعضای مشترک برمی‌گردد و هرچه بیشتر اعضای مشترک بیشتر باشد، خطر جداسازی بیشتر است.

وی دلیل به‌هم‌چسبیدگی دوقلوها را وجود دوقلوهای یک‌تخمکی به‌عنوان یک فرضیه ذکر کرد و گفت: اگر در بارداری زودتر از ۱۲ روز دوقلوها در رحم از هم جدا شوند، دو قلوی از هم جدا هستند و اگر این‌گونه نباشد امکان چسبیدن آنها به هم وجود دارد.

رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز اضافه کرد: اکثر دوقلوهای به‌هم‌چسبیده پس از تولد از بین می‌روند و تعدادی زنده می‌مانند و آنهایی که زنده می‌مانند باید از هم جدا شوند. گاهی اوقات هم ممکن است یکی از دوقلوها ناقص و دیگری کامل باشد و گاهی هم هر دو کامل، اما اعضا مشترک هستند.

بهادری تصریح کرد: از نظر اخلاق پزشکی نمی‌توانیم یک قل را فدای قل دیگر کنیم و دلیل دومرحله‌ای شدن این جداسازی نیز همین مورد بود.

وی در خاتمه یادآور شد: تیم جراحی متشکل از ۴ جراح اطفال کار جداسازی این دوقلوها را به‌عهده داشتند.

گفتنی است مرحله نخست جراحی نادر جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده اهوازی سال گذشته در شیراز آغاز شده بود اما به گفته تیم پزشکی ادامه مراحل جداسازی نیازمند زمان بود که امروز انجام شد.

این جراحی نادر سومین بار است که در شیراز انجام می‌شود و هر دو مورد عمل جراحی که در سال‌های ۹۱ و ۹۳ در شیراز انجام شده بود موفقیت‌آمیز بودند که در آن موارد دوقلوها از ناحیه کبد به یکدیگر متصل بودند اما نوزادان اهوازی علاوه بر کبد از چند ناحیه دیگر نیز به هم چسبیده‌اند که کار را دشوار می‌کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ