وقتی نسل‌کشی رژیم صهیونیستی برای «جی۷» اولویت ندارد

اقتصاد ایران: در شرایطی که کشتار مظلومانه فلسطینیان به نقطه عطفی در تاریخ قرن بیست و یک تبدیل شده، پاپ فرانسیس به شدت نگران موضوع هوش مصنوعی است و رهبران دیگر جی ۷ نیز به مسائل دیگر می‌اندیشند!

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: با وجود اعلام نظر قاطعانه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد ضرورت آتش بس در غزه، رژیم صهیونیستی هنوز هم تعلل می‌کند و همچنان که سران و فرماندهان جنبش حماس نیز اشاره کرده‌اند، صهیونیست‌ها به شکل روشن و شفاف، زیر بار تعهدات کتبی نرفته‌اند. از دیگر سو، حمایت آشکار و برخورد جانبدارانه قدرت‌های غربی در قبال تحولات غزه، یک بار دیگر این واقعیت را نمایان ساخته که برخلاف ادعای همیشگی آنها، نه مفاهیمی همچون صلح، امینت و حقوق بشر، بلکه سوگیری به نفع رژیم صهیونیستی است که اهمیت دارد. این همان واقعیتی است که در صحنه سیاسی گروه جی ۷ نیز یک بار دیگر به نمایش گذاشته شد.

نشست دو روزه اعضای گروه جی ۷ در تفرجگاه مجلل منطقه پوگلیا جنوبی ایتالیا، در حالی به پایان رسید که اعضای غربی به جنایات اسرائیل و کشتار فلسطینیان اشاره و اظهار نگرانی نکردند.

علاوه بر هفت عضو اصلی این گروه یعنی ایتالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن، بریتانیا و آمریکا، چند تن از سران کشورهای دیگر از جمله موریتانی، اردن، ترکیه و امارات نیز به این نشست دعوت شده بودند. ولی آن قدر که موضوعات فرعی و انحرافی در نشست ایتالیا مطرح شد، وضعیت فلاکت بار مردم غزه، مورد توجه قرار نگرفت.

در جی ۷ کدام موضوعات برجسته شدند؟

امسال برای اولین بار، رهبر مسیحیان کاتولیک نیز مهمان نشست جی ۷ بود. پاپ فرانسیس به جی ۷ رفت و با سران کشورهای مهمان از جمله با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد اما حرفی از غزه نزد. در شرایطی که کشتار مظلومانه فلسطینیان به نقطه عطفی در تاریخ قرن بیست و یک تبدیل شده، پاپ فرانسیس نشان داد که به شدت نگران موضوع هوش مصنوعی است و رهبران دیگر جی ۷ نیز به مسائل دیگر می‌اندیشند.

پاپ فرانسیس در سخنان خود در روز جمعه رهبران دموکراسی‌های ثروتمند جهان را مورد خطاب قرار داد و از آنها خواست تا کرامت انسانی را در توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در اولویت قرار دهند. پاپ هشدار داد که ممکن است چنین فناوری قدرتمندی روابط انسانی خود را به الگوریتم‌های صرف تبدیل کند. به عبارتی روشن، پاپ به جای آنکه نگران کشتار امروز غیرنظامیان باشد، درباره مشکلات جوامع انسانی در آینده، اظهار نگرانی کرد!

سخنان پاپ باعث شد که عملاً هوش مصنوعی به یک دستور کار مهم برای سران جی ۷ تبدیل شود و در بیانیه آنها نیز از آن یاد شود.

در مورد دیگر موضوعاتی که در جی ۷ مورد توجه قرار گرفتند؛ می‌توان به این موارد اشاره کرد: موضوع مهاجرت و خطرات آن، هوش مصنوعی، امنیت اقتصادی، تحولات منطقه هند و اقیانوس آرام، مساله حمایت مالی از اوکراین، جنگ غزه، تغییرات آب و هوایی، نگرش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رویکرد هسته‌ای ایران در غنی‌سازی اورانیوم، وضعیت دریای سرخ، برابری جنسیتی و سیاست صنعتی و امنیت اقتصادی چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سران گروه جی ۷ در باب مساله غزه نیز با نگرشی جانبدارانه؛ تنها به بیان این مساله اکتفا کردند که از دید آنها، تداوم تلاش برای آزادی اسرای اسرائیلی باید به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه قرار بگیرد.

رهبران گروه جی هفت، همچنین در بیانیه پایانی یک بار دیگر به همبستگی خود با مردم اوکراین اشاره کردند و موضوع آتش‌بس فوری و آزادی اسرا را مورد توجه قرار دادند و حتی مساله ویرانی غزه را نیز هم‌ردیف سرمایه گذاری در زیرساخت‌های پایدار در آفریقا و تعهدات برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا و مهاجرت تلقی کردند!

این است جهانِ پسامدرنِ ما!

بدون شک یکی از مهمترین دلایل استمرار و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی، توجه به این واقعیت است که قدرت‌های غربی، نه تنها با اقدامات این رژیم مقابله نمی‌کنند، بلکه در بسیاری از بزنگاه‌های تاریخی، با حمایت مالی و تسلیحاتی و همچنین مهندسی جریانات خبری و رسانه‌ای، کاری می‌کنند که نسل کشی فلسطینیان در لابلای اخبار و اولویت‌های دیگر؛ مستور بماند! در نشست سران جی ۷ نیز شاهد بروز همین رفتار بودیم. این نکته از آنجایی اهمیت دارد که به خاطر بیاوریم؛ گروه هفت (G7) یک انجمن و نماد برجسته کشورهای داعیه دارِ پیشرفت، توسعه و پست مدرن است و علاوه بر اعضای اصلی، اتحادیه اروپا نیز در تمام جلسات این گروه شرکت می‌کند.

جی ۷ به عنوان بستری برای همکاری اقتصادی و مالی در پاسخ به بحران انرژی سال ۱۹۷۳ تأسیس شد. اولین اجلاس سران کشورها و دولت‌ها در سال ۱۹۷۵ در رامبویه فرانسه برگزار شد. در سال ۱۹۷۶، با پذیرش کانادا، پیکربندی فعلی خود را به دست آورد. از سال ۱۹۷۷، نمایندگان جامعه اقتصادی اروپا، اکنون اتحادیه اروپا، نیز در کار گروه شرکت می‌کنند ولی اتحادیه اروپا حق ندارد ریاست دوره‌ای را بر عهده بگیرد. این گروه، بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۳ با حضور روسیه به طور رسمی به جی ۸ تغییر نام داد اما پس از وقایع کریمه، روسیه از این جمع کنار نهاده شد.

در طول سال‌های اخیر، جی ۷ به تدریج تمرکز خود را گسترش داده و از یک گردهمایی موقت برای بحث در مورد چالش‌های مالی، به محلی رسمی‌تر و برجسته‌تر برای رسیدگی به مسائل مهم جهانی تبدیل شده است. بنا به ادعای اعضا، جی ۷ گروهی است که با ارزش‌ها و اصول مشترک متحد شده است و نقش ارزشمندی در عرصه بین‌المللی در حمایت از آزادی، دموکراسی و حقوق بشر ایفا می‌کند. ولی سوال اینجاست: بر اساس کدام ارزش‌های انسانی، در جمع اعضای این کشورهای ثروتمند و قدرتمند جهان، بر دارایی‌های روسیه دست گذاشته می‌شود تا با اعطای وام ۵۰ میلیارد دلاری هزینه حمایت تسلیحاتی از اوکراین پرداخت شود اما در برابر آشکار جنایات اسرائیل در غزه، سکوت اختیار می‌کنند. این تنها یکی از ده‌ها پرسش بی‌پاسخی است که نشان می‌دهد جهان امروز ما، گرفتارِ خواسته‌ها و اهداف تحمیلی کشورهایی است که حمایت مستمر آنها، باعث شده زنان و کودکان فلسطینی، خواب آرام نداشته باشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ