مشاهده و تصویربرداری از یک قلاده پلنگ و گربه پالاس در فیروزکوه

اقتصاد ایران: تهران - ایرنا - سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه از تصویربرداری یک قلاده پلنگ و یک قلاده گربه پالاس توسط محیط‌بانان این اداره خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، داریوش فرخی با اعلام این خبر گفت: ماموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه روز گذشته حین گشت و کنترل مناطق طبیعی شهرستان، موفق به مشاهده و تصویربرداری از یک قلاده پلنگ و یک قلاده گربه پالاس شدند.

وی با اشاره به اینکه وجود این گونه های ارزشمند در منطقه نشانگر مناسب بودن زیستگاه برای حیات آنها است، اظهار داشت: پیش از این نیز در گشت و پایش محیط بانان در مناطق تحت مدیریت این شهرستان به دفعات این گونه ها مشاهده و از آن ها تصویربرداری شده است.

مشاهده و تصویربرداری از یک قلاده پلنگ و گربه پالاس در فیروزکوه

پلنگ

به گزارش ایرنا، پلنگ از گونه های در معرض تهدید و خطر انقراض است و سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از این گونه ارزشمند، برنامه عمل مدیریتی و حفاظتی تهیه و تدوین کرده و این برنامه در استان تهران در مرحله اجرا است.

زیستگاه پلنگ در گذشته از آفریقای جنوبی تا کره را در بر می‌گرفت و این حیوان در سراسر آفریقا و جنوب آسیا پراکنده بود، اما تخریب زیستگاه و شکار، قلمرو این حیوان را به شدت کاهش داده و امروزه بیشترین تراکم پلنگ‌ها در آفریقای جنوب صحرا است، اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت پلنگ را با توجه به کاهش جمعیت و کاهش محدوده زندگی آن در فهرست گونه‌های آسیب‌پذیر قرار داده است، با این همه اما جمعیت پلنگ از جمعیت دو خویشاوند نزدیکش یعنی شیر و ببر بیشتر است و وضعیت حفاظتی بهتری دارد.

مشاهده و تصویربرداری از یک قلاده پلنگ و گربه پالاس در فیروزکوه

گربه پالاس

گربه پالاس یک گربه‌سان وحشی کوچک بومی آسیای میانه است که در معرض خطر انقراض قرار دارد، این حیوان تقریبا کمی بزرگتر از اندازه یک گربه خانگی است، ایران غربی‌ترین محدوده زندگی گربه پالاس است. این حیوان بیشتر در شمال شرق ایران مشاهده شده و گزارش‌های پراکنده‌ای از حضور آن در مرکز و شمال غرب نیز در دست است.

اطلاعات بسیار کمی در مورد تغذیه، زیستگاه‌ها، تولید مثل و رفتارهای اجتماعی این حیوان در دست است و به‌ نظر می‌رسد کشته‌شدن توسط سگ‌های گله تهدید مهمی برای ادامه حیات گربه پالاس در کشور باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ