تعطیلی موقت پنجشنبه‌ها در سمنان، پیشنهادی برای افزایش بهره‌وری انرژی

اقتصاد ایران: سمنان - ایرنا - سمنان نخستین استان خشک کشور از لحاظ تامین بارندگی است و بارندگی‌های اخیر نیاز آبی استان را پوشش چندانی نداد، از این رو باید برای تامین منابع پایدار فکر اساسی شود؛ این مطلب را مدیرکل هواشناسی استان ششم خرداد ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز بیست‌وسوم خرداد ماه اخیر در نشست شورای توسعه و برنامه‌ریزی سمنان اظهار کرد که این استان طی ۱۸ سال گذشته جزو استان‌های درگیر با خشکسالی بوده و شهروندان همواره با صرفه‌جویی در مصرف، در تامین آب آشامیدنی برای دیگر مشترکان همراهی کردند.

با توجه به میزان داشته‌های منابع آبی، صرفه‌جویی و مصرف بهینه در برهه کنونی به طور صرف نمی‌تواند جوابگوی تامین آب آشامیدنی شهروندان باشد و باید راهکارهایی برای گذر از این شرایط اندیشیده شود. هم‌اکنون در روزهای پایانی خرداد که وارد فصل تابستان نشده‌ایم، شهروندان در نقاط مختلف سمنان از فشار کم آب و حتی نرسیدن آب به طبقات دوم و سوم گلایه دارند، حتی برخی افراد اذعان دارند ساکن طبقه دوم یک ساختمان هشت طبقه هستند که با وجود پمپ، آب فشار کمی دارد. کارشناسان شرکت آب و فاضلاب اعلام کردند باید پمپ آب با قدرت بیشتر خریداری شود و تعطیلی موقت پنجشنبه‌ها کاهش مصرف را به همراه دارد و در بهبود خدمت‌رسانی به شهروندان موثر است.شهروندان در نقاط مختلف سمنان از فشار کم آب و حتی نرسیدن آب به طبقات دوم و سوم شکایت دارند.

منابع تامین آب در سمنان سفره‌های آب زیرزمینی، قنات و چشمه‌سارها هستند و تامین آب از طریق خط انتقال از دیای خزر یا عمان نیست و در سال آبی کنونی طبق گزارش‌ها سمنان کم‌بارش‌ترین استان کشور معرفی شد.

عمیق‌ترشدن وضعیت وخیم منابع آبی سمنان

منصور کشاورزیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان می‌گوید: میزان سرانه مصرف آب آشامیدنی هر مشترک در کشور بین ۹۰ تا ۱۵۰ لیتر بر ثانیه در شبانه‌روز است که این آمار برای هر مشترک در سمنان نیز متناسب با آمار کشوری است و این گزارش‌ها نشان‌دهنده همراهی مشترکان این استان در زمینه صرفه‌جویی مصرف آب است. در این شرایط بحران منابع‌آبی، تعطیلی موقت پنجشنبه‌ها در استان سمنان می‌تواند منجر به صرفه‌جویی دست کم هفت تا ۱۲ درصد میزان آب آشامیدنی به میزان ۱۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز شود.تعطیلی موقت پنجشنبه‌ها در استان سمنان می‌تواند منجر به صرفه‌جویی دست کم هفت تا ۱۲ درصد میزان آب آشامیدنی به میزان ۱۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز شود.

کاهش توان آبدهی منابع آبی موجود در استان سمنان و به ویژه شهر سمنان با آغاز گرما در سال ۱۴۰۳ بیش از هر زمانی خودنمایی می‌کند و به دغدغه‌ای برای مردم و مسوولان تبدیل شده است؛ به گفته کارشناسان، چشمه‌های روزیه و گل‌رودبار منابع اصلی تامین آب آشامیدنی شهر سمنان محسوب می‌شوند که دبی خروجی چشمه روزیه هم‌اکنون به دلیل خشکسالی در سال‌های اخیر در مقایسه با سال گذشته که سمنان درگیر بحران کم‌آبی بود، بیش از ۹۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

طبق گزارش‌ها ۳۴۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز در شهر سمنان از طریق آب‌های سطحی و نزدیک به ۷۰ تا ۷۵ درصد آب مورد نیاز این شهر، به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی، از منابع زیرزمینی تامین می‌شود؛ این در حالی است که در گذشته وضعیت برعکس و بیشترین میزان تامین آب از منابع سطحی بود.

تعطیلی پنجشنبه‌ها راهی برای مدیریت مصرف انرژی در سمنان

چرا تعطیلی موقت پنجشنبه‌ها در سمنان تاثیرگذار خواهد بود؟

رییس آب و فاضلاب شهرستان سمنان چندی پیش به خبرنگار ایرنا گفت: خروجی آب چشمه روزیه سمنان به عنوان منبع تامین آب این شهر از ۵۴۰ لیتر در ثانیه در سال ١۴٠٠ به ۳۴۵ لیتر در ثانیه در سال ١۴٠١ و به کمتر از ۲۵۰ لیتر بر ثانیه در بهار ۱۴۰۲ کاهش یافت.

اسماعیل یزدان‌فرید افزود: اواخر خرداد و اوایل تیر ۱۴۰۲ ورودی آب چشمه روزیه به کمتر از ۱۷۰ لیتر بر ثانیه رسیده بود و این در حالی است که در شرایط بارندگی مناسب، خروجی آب چشمه روزیه ۶۵۰ لیتر بر ثانیه بوده است.

اکنون میزان خروجی آب به کمتر از نصف کاهش یافته است و به دلیل تنش آبی، از بیش از ۲۷ حلقه چاه برای تأمین آب آشامیدنی شهروندان سمنان کمک گرفته می‌شود؛ این در حالی است که استفاده بیش از حد از سفره‌های آب‌ زیرزمینی، استان سمنان را درگیر پدیده خاموش و جبران‌ناپذیر «فرونشست زمین» کرده است. تعطیلی موقت پنجشنبه‌ها در سمنان منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق به میزان ۲۰ تا ۲۵ کیلووات ساعت می‌شود.

به گفته مدیرعامل سابق شرکت توزیع برق سمنان، سهم برق مصرفی در استان حدود یک درصد کشور است و با توجه به این که برای تولید هر کیلو وات برق چند هزار دلار سرمایه گذاری مورد نیاز است، با اجرای طرح‌هایی نظیر طرح تغییر ساعت کاری ادارات و تعطیلی موقت ادارات در روز پنجشنبه، نیاز به سرمایه‌گذاری کاهش خواهد یافت و صرفه‌جویی به میزان ۲۰ تا ۲۵ کیلووات ساعت رقم خواهد خورد.

تعطیلی پنجشنبه‌ها راهی برای مدیریت مصرف انرژی در سمنان

میزان فشار آب آشامیدنی مشترکان خانگی در نقاط مختلف استان سمنان در غالب روزهای تابستان ۱۴۰۲ مورد اعتراض شهروندان بود و این شدت در شهر سمنان بیشتر بود، گاهی آب در بیش از ۱۴ منطقه شهر سمنان به دلیل آنچه مصرف زیاد و افت شدید سطح مخازن عنوان می‌شد، با افت فشار و قطعی مواجه بود و ضرورت دارد امسال از تجربه‌های سال گذشته استفاده و با اتخاذ تمهیدات از بروز مشکلات پیشگیری شود.

کاهش تردد کارکنان دستگاه‌های اجرایی، کاهش سوخت مصرفی خودروهای کارکنان دولت و آب مصرفی سازمان‌ها، تطبیق ساعت کار و فعالیت سازمان ها با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بالادستی و جلوگیری از سردرگمی متقاضیان و ارباب رجوع، از دیگر مزایای اجرای طرح تعطیلی موقت پنجشنبه‌هاست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ