تحولات اوکراین| روسیه غرب و کی‌یف را مسئول ادامه جنگ دانست

اقتصاد ایران: مخالفت آمریکا و دبیرکل ناتو با پیشنهاد صلح پوتین، واکنش چین به اتهام واشنگتن درباره کمک نظامی به مسکو، تصمیمات گروه۷ درباره حمایت از اوکراین و عدم توافق ناتو برای اختصاص ۴۰ میلیارد دلار کمک نظامی به کی‌یف، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته طی سخنرانی خود در نشست شورای امنیت درباره اوکراین که به طور ویژه به درخواست مسکو برگزار شد، تاکید کرد که طرف روسی به مسئولیت خویش در قبال ثبات در جهان واقف است و بارها آمادگی خود را برای گفتگو با همه کشورها را تأیید کرده، اما این مسئله نباید تقلید از روند صلحی باشد تا منافع خودخواهانه کسی را تامین کند، بلکه مذاکرات باید جدی باشد.

این دیپلمات گفت: اگر غرب و کی‌یف پیشنهاد صلح رئیس جمهور روسیه را رد کنند، مسئولیت سیاسی و اخلاقی برای ادامه خونریزی بر عهده آنها خواهد بود.

نبنزیا با یادآوری اینکه بدیهی است واقعیت‌های بوجود آمده در جبهه نبرد، در آینده نیز به نفع طرف اوکراینی تغییر نمی‌کند، افزود: «بدین ترتیب شرایط برای شروع مذاکرات متفاوت و سخت‌تر خواهد شد.»

پیش از این، روز جمعه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شروطی را برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین مطرح کرد و گفت که روسیه همیشه برای صلح تلاش کرده و آماده است حتی همین فردا پای میز مذاکره بنشیند.به گفته وی، زمانی که کی‌یف نیروهای خود را از مناطق جدید روسیه خارج کند و رسماً هدف خود برای پیوستن به ناتو را کنار بگذارد، این امر ممکن می‌ شود.

پوتین همچنین یادآور شد که اوکراین باید وضعیتی بی طرفی، غیرمتعهد و عاری از سلاح هسته‌ای به دست آورد و همچنین احترام به حقوق و آزادی‌های شهروندان روس ساکن این کشور را تضمین کند. رئیس جمهور تاکید کرد که روسیه بار دیگر پیشنهاد صلح واقعی را ارائه کرده، ولی اگر کی‌یف و غرب امتناع کنند، مسئولیت درگیری جاری تنها بر عهده آنها خواهد بود.

در همان روز، میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی گفت که ابتکار پوتین برای حل مناقشه اوکراین حاوی «پیشنهاد صلح واقعی» نیست.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و چهل و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

روسیه به اقدامات تهاجمی غرب پاسخ قاطع خواهد داد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در سخنان خود در نشست شورای امنیت گفت: کشورهای غربی دور دیگری از تشدید تنش را آغاز کرده‌اند که عواقب فاجعه باری را تهدید می‌کند. او تاکید کرد: «این واقعیت که کشورهای ناتو عمیقاً در درگیری نظامی در اوکراین درگیر هستند و در جنایات جنگی مقامات کی‌یف شریک هستند، یک واقعیت شناخته شده است. البته مسلماً ما به همه این اقدامات تجاوزکارانه پاسخ مناسب خواهیم داد و همه دست اندرکاران این جنایات مجازات خواهند شد.»

این دیپلمات یادآور شد: «ما به خوبی می‌دانیم که نظامیان غربی عملاً نحوه استفاده نیروهای اوکراینی از تسلیحات پیشرفته مدرن، با دقت بالا و دوربرد را هدایت می‌کنند، خواه سامانه طوفان سایه انگلیسی باشد، یا ATACMS آمریکایی، یا موشک‌ های دوربرد فرانسوی.» 

نبنزیا  افزود: روسیه از ناتوانی فنی نظامیان اوکراین در کنترل موشک‌های خارجی در میدان نبرد آگاه است و ماموریت پرواز و بارگیری  این سامانه‌ها توسط کسانی انجام می‌شود که این تجهیزات را به اوکراین ارسال میکنند.

چین اتهام‌زنی آمریکا درباره کمک نظامی به روسیه را غیرقابل قبول خواند

 گنگ شوانگ، معاون نماینده دائم جمهوری خلق چین در سازمان ملل متحد شب گذشته در جلسه شورای امنیت درباره اوکراین، تاکید کرد که ادعای مطرح شده از سوی رابرت وود، معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل مبنی بر اینکه پکن نوعی کمک نظامی به روسیه ارائه میدهد، غیرقابل قبول است.

این دیپلمات چینی گفت: «در اواخر ماه می، زمانی که شورا مشغول بررسی اوضاع اوکراین بود، نماینده ایالات متحده به این موضوع اشاره کرد که ظاهراً چین به روسیه کمک می کند تا صنایع دفاعی خود را بازسازی کند، در آن زمان من به این ادعا قاطعانه پاسخ دادم. امروز هم نماینده آمریکا بار دیگر  این اطلاعات نادرست را منتشر کرد که چین از روسیه برای بازسازی توان دفاعی این کشور حمایت می کند. این اظهارات غیر قابل قبول است.»

گنگ شوانگ تاکید کرد که چین بحران در اوکراین را ایجاد نکرده و در این درگیری هیچ نقشی نداشته و یک طرف آن نیست. پکن طرفدار حل و فصل مسالمت آمیز این وضعیت است و هرگز سلاح های تهاجمی به هیچ یک از طرفین  ارائه نکرده است.

وی با اشاره به اینکه چین از طرف‌های درگیر می‌خواهد که اراده سیاسی نشان دهند، حاضر به دادن امتیازاتی شوند و مذاکرات صلح در کوتاهترین زمان ممکن آغاز کنند، افزود: «ما از جامعه بین المللی هم انتظار داریم که به تلاشهای صلح آمیز برای جلوگیری از تشدید درگیری ها اولویت دهد. تلاش‌های ما باید متحد باشد تا این بحران به سرزمین‌های دیگر سرایت نکند.»

آمریکا پیشنهاد پوتین برای حل و فصل صلح آمیز اوکراین را غیرقابل قبول خواند

رابرت وود، معاون نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل در امور ویژه سیاسی، شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که پیشنهاد رئیس جمهور روسیه برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اوکراین برای جامعه بین المللی غیرقابل قبول است.

او درباره شروط پیشنهادی ولادیمیر پوتین برای آغاز مذاکرات صلح به خبرنگاران گفت: «من بطور کامل این سخنرانی را ندیده‌ام، اما آنچه دیده‌ام برای جامعه بین‌المللی قابل قبول نیست.»

پوتین از واکنش کی‌یف و غرب به ابتکار صلح خود مطلع شده

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از واکنش ولادیمیر زلنسکی، و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به پیشنهاد صلح خود  مطلع شده است.

پسکوف در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «بله قطعاً، ما موفق شدیم  فوراً واکنشها را به رئیس جمهور گزارش دهیم. او (پوتین) گفت که چنین امتناعی از ابتکار صلح (از سوی زلنسکی و استولتنبرگ) کاملاً قابل پیش بینی است، البته همچنان، ممکن است افرادی در کی‌یف وجود داشته باشند که از خود بپرسند که آیا ارزش آن را دارد که منتظر بمانیم که شرایط به نفع اوکراین تغییر کند در حالی که شرایط برای  رژیم کی‌یف هر روز بدتر از قبل می شود.»

پسکوف مطمئن است که غرب مطمئناً پیشنهاد پوتین در مورد حل و فصل مناقشه اوکراین را بررسی خواهد کرد  و مقامات کی‌یف هم باید درک کند که اکنون فرصتی واقعی برای پایان دادن به درگیری و حرکت به سمت حل مسالمت آمیز آن به وجود آمده است.

استولتنبرگ شروط آتش بس پوتین را «دستیابی به اهداف» روسیه خواند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای دفاع کشورهای ائتلاف در بروکسل گفت: شرط اعلام شده از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای خروج ارتش اوکراین از مناطق اشغال شده روسیه برای آتش بس، دقیقا همان «دستیابی به اهداف نظامی مسکو» است.

به عقیده او، این یک پیشنهاد غیرمعقول است زیرا نشان می دهد که روسیه باید با وادار کردن اوکراین به واگذاری مناطق بیشتری از خاک خود به اهداف نظامی خود دست یابد. <...> این پیشنهادی برای صلح نیست، بلکه راهی برای تجاوز بیشتر است.

واکنش وزارت خارجه سوئیس به اظهارات پوتین درباره شرایط صلح در اوکراین 

پیر آلن الچینگر، سخنگوی وزارت امور خارجه کنفدراسیون سوئیس روز جمعه اعلام کرد که این وزارتخانه  در مورد اظهارات  رئیس جمهور روسیه درباره شرایط صلح در اوکراین در آستانه کنفرانس صلح اظهار نظری نمی‌کند.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره گفت: «ما در مورد سخنان امروز پوتین اظهار نظر نمی‌کنیم.»

پیشنهاد رئیس جمهور برزیل به گروه هفت برای برگزاری نشست صلحی با شرکت مسکو و کی‌یف 

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل روز جمعه در جریان اجلاس رهبران G7 تاکید کرد که تنها یک کنفرانس صلحی که توسط هر دو طرف مناقشه - یعنی مسکو و کی‌یف - به رسمیت شناخته شود، قادر به دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز برای مناقشه اوکراین است و این مسئله باید در چارچوب G7 برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از این پیشنهاد چنین کنفرانس بین‌المللی توسط برزیل و چین، مطرح شده، تاکید کرد که کنفرانس صلح احتمالی که در آن روسیه و اوکراین شرکت خواهند کرد، بر اساس ابتکار صلح مشترک بین برزیل و چین امکان پذیر خواهد بود و دلیلی وجود ندارد که کشورهای گروه 7 از این مسئله استقبال نکنند. 

لولا همچنین ابراز اطمینان کرد که هیچ یک از طرفین درگیر در این مناقشه نخواهند توانست به اهداف خود در میدان نبرد دست یابند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که در اجلاس سران G7 حضور داشت، اما تنها در جلسات روز نخست شرکت داشت، بنابراین هنگام سخنرانی لولا در سالن اجلاس حضور نداشت.

گروه 7 استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین را غیرقابل قبول دانست

رهبران کشورهای عضو گروه 7 در بیانیه پایانی اجلاس سران ی7 در ایتالیا اعلام کردند که استفاده از سلاح هسته‌ای در درگیری کنونی در اوکراین غیرقابل قبول است. در این سند آمده: ما تاکید می‌کنیم که هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیکی یا رادیولوژیکی در اوکراین عواقب جدی در پی خواهد داشت.

علاوه بر این، سران گروه هفت در بیانیه خود استقرار سلاحهای هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس را محکوم کرد. آنها از روسیه خواستند تا از معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای پیروی کند و تصویب آن را که پاییز گذشته از آن خارج شد، از سر بگیرد.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اوایل ژوئن اعلام کرد که مسکو هرگز لفاظی در مورد تشدید تنش هسته‌ای را آغاز نکرد. علاوه بر این، او یک بار دیگر خواست تا بیهوده به احتمال حمله با چنین سلاح‌هایی اشاره نشود.

 وام 50 میلیارد دلاری کشورهای G7 به کی‌یف و ادامه حمایت نظامی

کشورهای گروه 7 تا پایان سال 2024 حدود 50 میلیارد دلار وام به اوکراین ارائه خواهند کرد که با استفاده از درآمد دارایی های روسیه بازپرداخت خواهد شد.این مسئله در بیانیه پایانی اجلاس سران گروه هفت  آمده است.

در این سند آمده است: برای برآوردن نیازهای کنونی و آتی اوکراین گروه G7 وام‌های قابل بازپرداخت از سود حاصله از دارایی‌های روسیه به اوکراین را آغاز خواهد کرد تا تقریباً 50 میلیارد دلار کمک مالی اضافی تا پایان سال ارائه دهد.

علاوه بر این، کشورهای G7 ادامه حمایت خود از اوکراین را مورد تاکید قرار دادند. آنها مصمم هستند که به کمک‌های نظامی، مالی و بشردوستانه در بازسازی کشور ادامه دهند. رهبران گروه 7 همچنین از مسکو خواستار پرداخت بیش از 486 میلیارد دلار به کی‌یف برای خساراتی که ادعا شده به اوکراین وارد کرده، شدند.

علاوه بر این، G7 متعهد شده که به "اعمال فشار قابل توجه" برای کاهش درآمد روسیه از فروش انرژی و سایر محصولات آن ادامه دهد. رهبران در بیانیه خود همچنین «اقدامات شدید» را علیه نهادهایی که به فدراسیون روسیه در دور زدن تحریم ها کمک می کنند، تهدید کردند. آنها از موسسات مالی خواستند فورا حمایت از روسیه را متوقف کرده و قول دادند اقداماتی برای مهار آن اتخاذ کنند.

وزیر خارجه ترکیه قصد دارد کی‌یف را در مورد اهمیت تماس با مسکو متقاعد کند

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه برای این منظور قصد دارد در "اجلاس صلح" درباره اوکراین در سوئیس شرکت کند تا کی‌یف را متقاعد کند که مذاکرات برای حل و فصل مناقشه بدون مشارکت روسیه به هیچ نتیجه‌ای منجر نخواهد شد. 

خبرگزاری رویترز  روز جمعه به نقل از یک منبع دیپلماتیک در آنکارا گفت: «فیدان در کنفرانس سوئیس تأکید خواهد کرد که تنها نشستی که همه طرف‌ها در آن حضور دارند، شانس بیشتری برای دستیابی به نتیجه و نزدیک شدن به صلح خواهد داشت».

یادآوری شده که وزیر خارجه ترکیه قرار است بار دیگر درخواست کشورش برای نیاز به مذاکرات صلح آمیز و پایان دادن به مناقشه از طریق دیپلماسی را اعلام کند.

پیش از این، فیدان گفته بود که در کنفرانس صلح اوکراین در شهر بورگنستاک سوئیس شرکت خواهد کرد و طی آن قصد دارد رویکردهای ترکیه در قبال موضوع حل عادلانه مناقشه را اعلام کند.

دیدگاه زاخارووا درباره امضای توافقنامه امنیتی بین ایالات متحده و اوکراین

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد که ایالات متحده به توافقاتی که برای واشنگتن نامطلوب است عمل نخواهد کرد و سند امضا شده با اوکراین نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. روز پنجشنبه ایالات متحده و اوکراین یک توافقنامه امنیتی برای یک دوره 10 ساله امضا کردند.

زاخارووا یادآور شد: «در کاخ سفید گفته شده که آنها نمی‌دانند آیا دولت بعدی در ایالات متحده توافقنامه امنیتی امضا شده با کی‌یف را حفظ خواهند کرد یا خیر. اگرچه این "توافق" اکنون هم هیچ قدرت اجرایی ندارد، اما موضوع این نیست. مسئله اینجاست که برای ایالات متحده، هر توافقی تنها تا زمانی اهمیت دارد که برای آنها مفید باشد.»

به گفته این دیپلمات، این توافقنامه هیچ ارزش حقوقی ندارد، حتی به این دلیل که ولادیمیر زلنسکی که آن را امضا کرده، مدتها است که مشروعیت خود و احترام شهروندان خود را از دست داده است.

مذاکرات لاوروف با همتای مکزیکی خود در مورد اوکراین 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه با همتای مکزیکی خود آلیسیا بارسنا گفتگوی تلفنی داشت که در جریان آن مسایل جاری روابط روسیه و مکزیک، موضوعات جاری بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله روند اوضاع پیرامون اوکراین مورد بحث و تبادل نظر  طرفین قرار گرفت.

ادامه حمله ارتش اوکراین به مناطق مسکونی روسیه

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی در مورد حمله اوکراین به شهر شبکینو در منطقه بلگوراد، یادآور شد که نیروهای اوکراینی به حملات هوایی بی رویه خود به زیرساختارهای غیرنظامی در خاک روسیه ادامه می دهند.

روز جمعه مشخص شد که در نتیجه حملات مجدد نیروهای مسلح اوکراین به شهر شبکینو قسمت ورودی یک ساختمان مسکونی آپارتمانی فرو ریخت. بر اساس آخرین اطلاعات، هفت نفر در این حمله مجروح شدند که سه نفر از آنها در بیمارستان بستری شدند 4 نفر از ساکنین این ساختمان نیز جان باختند.

خودداری آلمان از توافق بر سر بسته چهاردهم تحریم‌ها علیه روسیه

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که اتحادیه اروپا روز جمعه نتوانست در مورد چهاردهمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه به توافق برسد و دلیل آن  هم امتناع آلمان بود که با مسئولیت نقض محدودیت‌ها موافقت نکرد.

این آژانس خبری یادآور شد، نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا مدت یک ماه است که در حال کار به روی  بسته جدید تحریمهای ضد روسی هستند. این بسته شامل ممنوعیت انتقال گاز طبیعی مایع روسیه و طرحی برای پاسخگویی اپراتورهای اروپایی به دلیل نقض محدودیت‌های شرکت های تابعه و شرکای آنها در کشورهای ثالث است.

سفرا قرار بود عصر جمعه درباره این موضوع بحث و تصمیم گیری کنند، اما به گفته برخی دیپلماتها، آلمان در مورد تأثیر بند مربوط به شرکت های تابعه و شرکای کشور ثالث بر صنعت خود ابراز تردید کرده است.

در عین حال، مجارستان نیز مجبور شده با بسته جدید تحریم‌ها موافقت کند، زیرا مقامات بروکسل بر اتخاذ تصمیمی متفق القول اصرار دارند.

مباحثات بعدی در این خصوص برای هفته جاری برنامه ریزی شده است.

رئیس پنتاگون: ناتو هیچ برنامه ای برای توسعه در آینده نزدیک ندارد

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل پس از نشست وزرای دفاع ناتو، اعلام کرد که این ائتلاف هیچ برنامه‌ای برای گسترش در آینده نزدیک ندارد.

رئیس پنتاگون گفت: «من هیچ تمایل یا نشانه‌ای نمی‌بینم که ناتو در آینده نزدیک به دنبال توسعه باشیم.»

در حال حاضر تعداد کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف با پیوستن فنلاند و سوئد ، به 32 کشور افزایش یافته است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیش از این گفت که به لطف گسترش این ائتلاف، اروپا تا حد زیادی تغییر کرده است. به عقیده او، «گسترش ناتو به یکی از بزرگترین موفقیت‌های این ائتلاف تبدیل شده است».

عدم توافق ناتو برای اختصاص 40 میلیارد دلار در سال برای تسلیحات اوکراین

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از بحث و گفتگوها در این باره اعلام کرد که وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در نشست خود در بروکسل در خصوص تعهد بلندمدت برای تخصیص 40 میلیارد دلار در سال به منظور تامین تسلیحاتی اوکراین به توافق نرسیدند.

او گفت: « ما هنوز برای توافق بر سر مواضع خود در مورد حجم کمک های مالی بلندمدت به اوکراین قبل از نشست سران جولای در واشنگتن کار خواهیم کرد.»

وی در عین حال مدعی شد که طرحی در مورد چگونگی هماهنگی پشتیبانی نظامی به توافق رسیده است.

پیش از این، دبیرکل ناتو گفت که تامین تسلیحاتی اوکراین باید برای کشورهای عضو اجباری شود تا مقیاس و قابلیت اطمینان آنها افزایش یابد.

استولتنبرگ: ناتو کمک و آموزش به ارتش اوکراین را مدیریت خواهد کرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از نشست وزرای دفاع این ائتلاف در بروکسل ، اعلام کرد که کشورهای ناتو در خصوص طرحی برای واگذاری کنترل تجهیزات تسلیحاتی به کی‌یف به این ائتلاف توافق کردند.

به گفته او، این طرح نحوه مدیریت کمک و آموزش ناتو را مشخص می کند و به بروکسل این امکان را می دهد که در اجلاس سران واشنگتن تلاشها در این راستا را آغاز کنیم.

روز جمعه ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان از قصد ناتو برای ایجاد سه پایگاه نظامی بزرگ در خاک کشورهای عضو برای تامین تسلیحاتی کی‌یف خبر داد. وی تاکید کرد که ایجاد چنین پایگاه هایی به معنای کنترل کامل ائتلاف بر هماهنگی انتقال تسلیحات است.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ