اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه ذخیره سازی گاز

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: این شرکت در دولت سیزدهم وابستگی‌ها را قطع و بر توانمندسازی سازندگان ایرانی تمرکز کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا نوشادی با اشاره به عملکرد و دستاوردهای شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در دولت سیزدهم، گفت: استفاده از توانمندی مهندسان ایرانی در داخلی‌سازی فناوری‌های نو جهانی، فقط بخشی از توانمندی‌ها و دستاوردهای این شرکت به‌عنوان بازوی اجرایی صنعت گاز ایران در دولت سیزدهم بوده است.

وی بینش و تفکر جهادی و اجرای پروژه‌ها به این نحو را از شاخصه‌های اصلی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرده و دستاوردهای این شرکت را تشریح کرد.

ذخیره‌سازی گاز

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اهمیت ویژه ذخیره‌سازی گاز در کشور گفت: ذخیره‌سازی گاز یکی از اقدام‌های مهمی است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر تأمین پایدار گاز، حفظ انرژی و افزایش بهره‌مندی از این نعمت الهی داشته باشد. یکی از اولویت‌های ما در شرکت مهندسی و توسعه گاز هم ذخیره‌سازی است. در این حوزه پروژه‌های توسعه میدان گازی شوریجه D و فاز ۲ سراجه در حال اجرا هستند و اکنون چند طرح دیگر هم در دستور کار قرار دارد که این طرح‌ها از حالت مطالعاتی و ابتدایی خارج و به مرحله اجرا وارد شده‌اند.

نوشادی افزود: استفاده از فناوری‌های نو و پیشرفته نانو و فناوری Ang در ایستگاه تقلیل فشار CGS-TBS روستای لمسک استان گلستان، رویکرد فناورانه‌ای است که ذخیره‌سازی ساعتی گاز طبیعی را محقق می‌کند و یکی دیگر از پروژه‌های دانش‌بنیان در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است.

پیشبرد احداث ۱۳ ایستگاه تقویت فشار

نوشادی در ادامه با اشاره به رکوردشکنی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در احداث و راه‌اندازی ایستگاه‌های تقویت فشار گاز تصریح کرد: احداث هم‌زمان ۱۳ ایستگاه تقویت فشار گاز در کشور، یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت در دولت سیزدهم است که رکوردی بی‌نظیر برای صنعت گاز کشور به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: تغییرات در الگوی تأسیسات با هدف بهینه‌سازی و کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی، همچنین سرعت اجرای پروژه، استفاده از دانش و تخصص مهندسان داخلی و بومی‌سازی بخش‌های حیاتی و کلیدی مانند توربوکمپرسورها و سیستم‌های کنترل، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پروژه‌ها به شمار می‌روند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بیان کرد: افزوده‌شدن این تعداد ایستگاه به شبکه گاز کشور سبب شده است انرژی پاک گاز طبیعی، مانند خون در رگ‌های ایران جاری شود و پایداری قابل توجه انتقال گاز را به ارمغان آورد.

طراحی و اجرای مگاپروژه هوشمندسازی

نوشادی در ادامه به پروژه هوشمندسازی مصرف گاز به‌عنوان یک «مگاپروژه» اشاره کرد و توضیح داد: هوشمندسازی مصرف گاز، طرح کلانی است که اجرای آن به همراهی و همکاری یکپارچه بخش‌های مختلف نیاز دارد. در این پروژه قرار بر این است که مصرف همه تجهیزات صنایع و خانگی در نقطه نهایی هوشمند شود. به این شکل که هر لحظه شرکت ملی گاز مطلع خواهد شد که هر مشترک چه مقدار گاز مصرف کرده است. یکی از مزیت‌های این طرح، کمک به شناسایی مشترکان پرمصرف در زمان اوج مصرف است که می‌توان به آن‌ها در هر لحظه اطلاع‌رسانی کرد و هشدار داد.

بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته

وی با بیان اینکه داخلی‌سازی و تمرکز بر این موضوع یکی از شاخصه‌های افتخار شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است، اعلام کرد: این شرکت سابقه‌ای طولانی در زمینه انتقال فناوری و بومی‌سازی دارد. تفاوت ما در همین است که وابستگی‌ها را قطع و بر توانمندسازی سازندگان ایرانی تمرکز کردیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: همسو با اجرای این هدف، بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان و پذیرش خطرهای مربوطه و بومی‌سازی سیستم کنترل توربین در دستور کار قرار گرفت و عملیاتی‌شدن آن با جدیت دنبال شد که ۱۰ ایستگاه تقویت فشار گاز به‌صورت ۱۰۰ درصد ایرانی احداث می‌شوند. امروز افتخار می‌کنیم بگوییم بیش از ۹۰ درصد کالاهای پروژه تقویت فشار گاز آرادان (ازجمله توربوکمپرسور، سیستم کنترل ظروف تحت‌فشار، برق و شیرآلات) از سوی شرکت‌های ایرانی طراحی و ساخته شده است.

توسعه گاز در سیستان و بلوچستان

نوشادی گفت: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در دولت سیزدهم روزهای بسیاری را در خطه پهناور سیستان و بلوچستان گذراند تا همچنان پیام‌آور روزهای خوب برای اهالی و صنایع مولد این استان پهناور باشد.

وی ادامه داد: احداث «خط لوله ایرانشهر - چابهار» در مسیر ۲۹۰ کیلومتری از میان کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و مسیل‌های متعدد، احداث خطوط لوله «خاش - میرجاوه»، «زاهدان - زابل» و «دشتک - نهبندان» بی‌شک نشان‌دهنده توانمندی مثال‌زدنی مهندسان شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است. استقامت و پایداری همکاران و مهندسان این شرکت سبب به‌ثمرنشستن همه پروژه‌های در حال اجرا در استان سیستان و بلوچستان شد.

ساخت فاز ۲ پالایشگاه گاز ایلام

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: یکی از پروژه‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، طرح توسعه فاز ۲ پالایشگاه گازی ایلام است که یکی از شاخصه‌های آن، هدف‌گذاری برای انجام در زمان بسیار کوتاه بوده است.

نوشادی بیان کرد: شاخصه دیگر پروژه احداث فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، استفاده ۷۶ درصدی از تجهیزات داخلی است که می‌توان از آن به‌عنوان برگ زرین صنعت گاز ایران نام برد.

وی افزود: فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، برای افزایش ۱.۵ برابری ظرفیت گاز تولیدی پالایشگاه و دیگر محصولات طراحی شده و در حال اجراست. پیشرفت به‌دست‌آمده تاکنون حدود ۸۰ درصد است که این حجم پیشبرد کار، رکوردی در یک پروژه پالایشگاهی به شمار می‌رود و به امید خدا انتظار داریم با راه‌اندازی این واحد تا پایان امسال، ظرفیت تولید اتان، گاز طبیعی، مایعات گازی و گوگرد این پالایشگاه به ۱.۵ برابر افزایش یاب

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ