سیل ویرانگر در 3 استان

اقتصاد ایران: هر چند فصل بهار به آخرین روزهای تقویم رسیده است اما سیلاب‌های بهاره همچنان ناگهانی و خطرناک می‌تواند شهروندان را غافلگیر کند. مانند سیلی که جمعه شب در حوالی رستوران دربند در محور کندوان و جاده چالوس رخ داد و چندین خودرو را با خود برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، باران شدید همچنین در برخی نقاط آذربایجان شرقی منجر به وقوع سیلاب و خسارت گسترده به راه‌ها و تأسیسات جاده‌ای شد. در مشگین‌شهر استان اردبیل هم سیل و تگرگ به 80 درصد محصولات باغی آسیب زد.



ضرورت لایروبی رودخانه چالوس


استاندار مازندران در بازدیدی که از محورکندوان داشت، مهم‌ترین علت شدت این حوادث را عدم لایروبی رودخانه چالوس و دخل و تصرفات غیرقانونی در حریم رودخانه‌ها اعلام کرده و خواستار بررسی موضوع شد.«یوسف نوری» استاندار مازندران پس از حضور در نقاط سیل زده جاده کندوان، بر ضرورت لایروبی رودخانه‌های استان تأکید کرد و اظهار داشت: جلسات مختلفی با حضور دستگاه‌های اجرایی برگزار شده و مسئولان کوتاهی در لایروبی کردن رودخانه چالوس، روند لاک‌پشتی پیمانکاران در لایروبی رودخانه‌ها، ضعف اینترنت، وجود درختان مزاحم در مسیر رودخانه و محدودیت‌های زیست محیطی را از عوامل وقوع سیل در این جاده پردد کشور مطرح کرده‌اند.

از این رو لازم است امکانات و تجهیزات لایروبی رودخانه تقویت شود.وی خواستار بررسی قضایی علل بروز سیلاب در شهرستان چالوس شد و گفت: موضوع دخل و تصرفات به حریم رودخانه را نیز نباید نادیده گرفت و از مسئولان در دستگاه‌های مرتبط تقاضا دارم وقوع سیلاب اخیر را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند و در صورت وقوع تخلف بشدت با آن برخورد شود. نوری مهم‌ترین مسأله در این ارتباط را لایروبی رودخانه چالوس عنوان کرد و گفت: به منابع طبیعی منطقه دستور داده شده تا اشجار بستر این آبراه برداشته شود. البته پیگیری‌های لازم برای اجرای طرح‌های لایروبی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.



باز هم بی‌توجهی به هشدارها


«حسینعلی محمدی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز در گفت‌وگو با «ایران»، جزییات سیلاب اخیر را تشریح کرد و گفت: بارندگی شدید و بروز سیلاب در حوالی رستوران دربند در ۴۲ کیلومتری محور کندوان سبب بسته شدن این محور پرتردد شمال کشور شده است. وی ادامه داد: با توجه به بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی از روزهای قبل هشدار نارنجی درخصوص احتمال وقوع سیلاب در ارتفاعات بویژه غرب استان صادر شده بود اما همچنان عده‌ای بی‌توجه به این هشدارها در این مناطق اتراق کرده و گرفتار سیلاب شدند .

وی با اشاره به شدت بارش‌ها افزود: حجم این بارش‌ها به گونه‌ای بود که در مدت 2 دقیقه بیش از 8 میلیمتر بارش به ثبت رسیده است. این شدت بارش‌ها در کنار شرایط منطقه و همچنین شیب حوزه آبخیز منطقه منجر به وقوع سیل در محله دربند شده است که وسعتی حدود 3 هزار هکتار دارد و سبب شده آب به سرعت به جاده اصلی برسد و خسارت‌های زیادی بر جای بگذارد.

وقوع سیلاب بدون فوتی


محمدی افزود: آغاز بارش‌ها ساعت 18.45 دقیقه بعدازظهر بوده به همین خاطر افراد زیادی بدون توجه به هشدارها در منطقه حضور داشته‌اند. تاکنون 7 خودرو از زیر گل و لای بیرون کشیده شده‌ که همگی بدون سرنشین بوده‌اند. البته هنوز اطلاعات دقیقی درخصوص وجود سرنشینان احتمالی وجود ندارد و شواهد میدانی و بسیار ضد و نقیض است از این رو 12 تیم امدادی در حال بررسی این موضوع هستند.

وی با بیان اینکه پنج تیم امدادی از اداره کل راهداری، هلال احمر، بسیج، حوادث شهرستان و آب منطقه‌ای مازندران در منطقه سیلزده کندوان چالوس حاضر هستند، اظهار داشت: تیم‌های امدادی و ماشین‌آلات سنگین با دستور استاندار جهت کمک به مردم گرفتار در سیل اعزام شدند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران یادآور شد: سیل اکنون فروکش کرده است و نیروهای راهداری و امداد و نجات در محل وقوع سیلاب حضور دارند و در حال بازگشایی مسیر ارتباطی هستند اما حجم گل و لای ورودی به منطقه دربند بسیار زیاد بوده و از سوی دیگر براساس اعلام سازمان هواشناسی بارش‌ها تا پایان امروز (شنبه) ادامه دارد لذا خطر تا رفع شرایط اضطرار ادامه دارد و همچنان از مردم می‌خواهیم از سفرهای غیر ضروری بپرهیزند.

فروکش سیلاب و ادامه امدادرسانی


«محمد شریفی»، فرماندار شهرستان چالوس نیز در این زمینه اظهار داشت: از ساعت ۱۸ روز پنجشنبه بارش باران در منطقه شدت یافت و در منطقه‌ای در دزدبن معروف به رستوران دربند به دلیل ازدیاد مصالح حاصل از سیل و انباشت گل و لای، رودخانه طغیان کرده است.
شریفی با اشاره به فروکش کردن سیلاب، افزود: سیلاب فروکش کرده و مسافران گرفتار در سیلاب از ۲ جاده «پل اوشن» و «ولی‌آباد» به مسیرهای دیگر هدایت شده‌اند.

نیروهای امداد و نجات هم در منطقه مستقر هستند و جست‌وجو برای یافتن خودروهای مفقود شده ادامه دارد.وی علت اصلی وقوع سیل را انباشت گل‌ و ‌لای و طغیان رودخانه اعلام کرد و افزود: از روزهای قبل هشدارها درخصوص این سیلاب صادر شده بود اما همچنان برخی بدون توجه به این هشدارها در منطقه حاضر شده‌اند.



برخورد با مسئولینی که ترک فعل کرده اند


این مقام مسئول با بیان اینکه استاندار مازندران نسبت به برخورد جدی با مسئولینی که احتمالاً در این خصوص ترک فعل یا کم‌کاری داشته‌اند هشدار داده است، افزود: یکی از علل سیلاب، بارش شدید باران در مدت زمان بسیار کوتاه بوده است.

وقوع سیل در آذربایجان شرقی


آذربایجان شرقی هم در پی بارش‌های سیل‌آسای روزهای پایانی هفته گذشته گرفتار سیلاب شد و زیرساخت‌ها در برخی نقاط از جمله مناطقی از کلیبر و چاراویماق از وقوع سیل خسارت دیدند. «محمد عبدی»، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان چاراویماق در این زمینه اظهار داشت: بارش‌های شدید باران در روز پنجشنبه در شهرستان چاراویماق استان آذربایجان شرقی، موجب طغیان رودخانه قره‌آغاج چایی و جاری شدن سیل در این منطقه شد.

وی با اشاره به اینکه سیل به برخی از روستاهای این منطقه از جمله گلی، ویران قیه، داشبلاغ، قیزلیخ و انباردان نیز خساراتی وارد کرده است، افزود: تاکنون اطلاعات دقیقی از میزان خسارات وارد شده به روستای انباردان که سیل احشام و چادر یک خانواده عشایر را برده به علت عدم دسترسی به روستا در دست نیست. سیلاب همچنین در بخش‌هایی از استان اردبیل خسارت‌های فراوان بویژه در باغ‌ها و اراضی کشاورزی بر جای گذاشت. فرماندار مشگین‌شهر گفت: تگرگ و جاری شدن سیلاب جمعه شب خسارت‌های زیادی در این شهرستان برجای گذاشت.

شهرام محمدی اظهار کرد: در اثر بارش تگرگ بخش وسیعی از باغ‌ها و اراضی زراعی مشگین‌شهر تخریب شده و بیش از ۸۰ درصد از محصولات باغی و زراعی در بخش مرکزی و برخی از مناطق شهرستان از بین رفت. وی ادامه داد: وقوع سیلاب همچنین موجب وارد شدن خسارت فراوان به سازه‌های آبخیزداری در بخش ارشق شده و به تمام مزارع و باغ‌های واقع شده در حاشیه رودخانه قره‌سو و رودخانه‌های فصلی خسارت زد.فرماندار مشگین‌شهر افزود: چهار دستگاه خودرو نیز طعمه سیلاب شدند که سرنشینان سه دستگاه از خودروها با کمک مردم نجات یافته‌اند اما از سرنوشت سرنشینان یک دستگاه سواری پراید که طعمه سیلاب شده، فعلاً اطلاعی در دست نیست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ