وزارت بهداشت: کوچکترین خراش سگ‌گزیدگی باعث ابتلا به هاری خواهد شد

اقتصاد ایران: رئیس اداره مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت درباره افزایش بیماری هاری و تعداد سگ‌های ولگرد هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمدرضا شیرزادی رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت اظهار داشت: علی رغم پیشرفت علم اگر در فردی علائم هاری مشاده شود مرگ وی قطعی است. باید پیشگیری را مد نظر داشته باشیم، اولین اقدام پیشگیرانه این است که در معرض گزش حیوانات قرار نگیریم.

وی ادامه داد: عمده‌ترین گزش نیز سگ گزیدگی است، پس از سگ گربه دومین آمار گزش را دارد که ممکن است منجر به بیماری شود.

شیرزادی با اشاره به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد توضیح داد: در ابتدا باید جمعیت این حیوانات کاهش پیدا کند، از طرفی افرادی که در منزل سگ یا سایر حیوانات را نگهداری می‌کنند باید واکسیناسیون آنها را به درستی انجام دهند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت گفت: اگر فردی در معرض گزش قرار گرفت باید کاری کرد که حیوان بیشتر تحریک نشود تا به فرد حمله ور شود و بی حرکت ماندن منجر به کاهش میزان گزش خواهد شد البته حداقل گزش و خراش معمولی هم ممکن است هاری را منتقل کند.

به گفته وی، اگر شخصی مورد گزش قرار گرفت به مراکز بهداشتی مراجعه کنید، در سطح کشور 770 مرکز به صورت 24 ساعته خدمات واکسیناسیون و سرم ضد هاری ارائه می‌شود.شیرازدی با بیان اینکه هر واکسن کاری حدود 5 یورو و سرم هاری 60 یورو خریداری می‌شود گفت: این خدمات در مراکز بهداشتی رایگان ارائه می‌شود.

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه مدیریت سگهای ولگرد نیازمند همکاری بین بخشی همه سازمان‌ها است گفت: رسانه‌ها باید به مردم آموزش دهند تا در مواجهه با حیوانات مراقبت کنند و از بیماری‌های آنها آگاه باشند.

راهکار کشورهای اروپایی برای مقابله با هاری

وی اظهار داشت: کنترل جمعیت سگ‌ها باید مدنظر قرار گیرد، حیوان دوست‌ها هم باید نقش خود را به درستی اجرا کنند، افزایش جمعیت سگ‌ها به معنای افزایش هاری است.شیرزادی ادامه داد: پوشش واکسیناسیون خانگی باید بالا برود و سازمان دامپزشکی اثربخشی این واکسن‌ها را بررسی کند. هاری، عفونت های انگلی، بیماری های استخوانی و مرگ از جمله عوارض سگ گزیدگی است.

وی گفت: تا کنون 5 مورد ابتلا به هاری و 60 هزار مورد حیوان گزیدگی گزارش شده است. افراد از غذا دادن به حیوانات ولگرد پرهیز کنند، توجه داشته باشید که کوچکترین خراش منجر به هاری خواهد شد.

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت گفت: در اروپا و آمریکا سگ ولگرد وجود ندارد، حتی اگر فردی در منزل سگ نگهداری می‌کند و از نگهداری آن خسته شده باشد آن را به مراکز خاصی واگذار می‌کند. مرکز مورد نظر مشخصات را سگ را روی سایت خود قرار می‌دهد و پس از 60 روز اگر شخصی برای نگهداری آن اقدام نکرد سگ معدوم خواهد شد، اینگونه نیست که کشورهای اروپایی تا پایان عمر سگ از آن مراقبت کنند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با عقیم سازی و رهاسازی مخالف نیست، اما این روش درستی نیست و ممکن است برخی سگ ها بیمار باشند که باید معدوم شوند و اگر سگی متقاضی داشت برای نگهبانی از باغ یا منزل به فرد واگذار شود، اما رها سازی سگ های بیمار کار درستی نیست و باید هر سازمانی در این زمینه وظیفه خود را به درستی عمل کند.گفتنی است مخاطبان خبرگزاری فارس، با ثبت پویش‌های خواستار برخورد با موضوع سگ گردانی و جمع آموری سگ های ولگرد شده‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ