مواضع کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد صنعت و واردات خودرو

اقتصاد ایران: با آغاز رقابت انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری چهاردهم، بحث صنعت و واردات خودرو جایگاه ویژه‌ای در ادبیات ۶ نامزد منتخب پیدا کرده است.

به‌دلیل جایگاه خاص نزد شهروندان، خودرو سوژه‌ای همواره داغ در جامعه است و نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز در تبلیغات خود از این کلیدواژه استفاده می‌کنند. مرور مواضع خودرویی نامزدهای ریاست‌جمهوری چهاردهم، از اختلاف نظر آن‌ها بر سر مساله واردات خودرو و حمایت صرف از تولید داخل حکایت می‌کند. با این حال نامزدها در مسائلی مانند حذف قیمت دستوری مواضع نسبتا مشترکی دارند.

با توجه به‌آغاز رقابت انتخاباتی ۶ کاندیدای ریاست‌جمهوری چهاردهم، اغلب رسانه‌ها اظهارنظرهای خودرویی نامزدها را منتشر می‌کنند تا مشخص شود هر یک از آن‌ها قصد دارد در دولت خود چه سیاستی را در صنعت و بازار خودرو دنبال کند.

خودرو همواره طی این سال‌ها بخشی مهم و جذاب در مصاحبه‌ها، وعده‌ها و مناظره‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری بوده و قطعا این بار نیز این جایگاه ویژه را حفظ خواهد کرد. شاهد مثال آن، اظهارنظرهای خودرویی برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری است.

خودرو به‌دلیل جایگاه ویژه‌ای که نزد شهروندان دارد، یکی از سوژه‌های داغ به‌خصوص در ایران با توجه به‌حواشی کمی و کیفی آن به‌شمار می‌رود و به‌همین دلیل نامزدهای ریاست‌جمهوری در تبلیغات خود تا حد امکان با کلیدواژه خودرو، سعی در تاثیرگذاری بر افکار عمومی دارند.

در مقطع فعلی نیز با توجه به حال‌وهوای کلی صنعت و بازار خودرو، انتظار می‌رود نامزدهای ریاست‌جمهوری در تبلیغات خود دست روی مسائلی مانند تسریع رشد واردات خودرو، بهبود کیفیت و بالا بردن رقابت در بازار و شاید هم خصوصی‌سازی بگذارند.

مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به‌عنوان نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم معرفی شدند.

تا لحظه تنظیم این گزارش تنها محمدباقر قالیباف و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به‌طور مستقیم درباره خودرو اظهارنظر کرده‌اند؛ هرچند سایر کاندیداها نیز مواضع خاص خود را در این حوزه دارند و به‌احتمال فراوان این سوژه داغ و پرمخاطب را در مصاحبه‌ها و اظهارنظرها و مناظره‌های خود خواهند گنجاند.

چراغ نخست اظهارنظرهای خودرویی نامزدهای ریاست‌جمهوری را قالیباف در شبکه مجازی آغاز کرد و نوشت: «بیش از نیم قرن رانت کافی است. خودرو داخلی باید با خودرو خارجی رقابت کند؛ قانون واردات خودروهای نو و کارکرده را در دولت بعدی حتما به‌طور کامل اجرا خواهیم کرد.»

واردات خودرو به‌کشور از اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ آزاد و با ابلاغ آیین‌نامه مربوطه در شهریور همان سال، وارد فاز اجرا شد. این درحالی است که ورود خودرو به‌کشور روند بسیار کندی داشته و از همین رو اهداف مدنظر سیاستگزار از واردات خودرو، به‌ویژه تنظیم بازار تحقق نیافته است. از طرفی، قانون واردات خودروهای کارکرده نیز که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، به‌نوعی بایگانی شده است.

نوسان قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته با افت بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی و رشد قیمت یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی همراه بودند. جایی که پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۰۰ میلیون‌تومان و تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۱۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند. از طرفی تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۵ میلیون‌تومان، کوییک GX-R (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۴۶۲ میلیون‌تومان، کوییک GXH (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۴۵۸ میلیون‌تومان و پادرا پلاس دوگانه (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت قیمت ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ ‌میلیاردتومان، چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۰۵ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۰۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیاردتومان، هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و تویوتا پریوس تیپ C با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و سری ۳ (۳۳۰i) با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ