آسیب چند خودرو و مفقودی ۳ نفر در سیل جاده چالوس

اقتصاد ایران: پنجشنبه شب، باردیگر بخش‌هایی از جاده چالوس را سیل برد. آخرین وضعیت سیلاب جاده پرپیچ‌وخم و پرماجرای چالوس - کندوان حکایت از خسارت زیاد به تاسیسات عمومی و شخصی در این محور دارد.

ظهر جمعه، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران تعداد مفقودی‌های وقوع سیل شب گذشته در جاده کندوان را سه نفر اعلام کرد و گفت: در این بلیه تاکنون ۱۶ نفر مصدوم شدند.

مسدود بودن محور چالوس

صبح جمعه فرماندار چالوس گفت: سیل شب گذشته متاسفانه سه دستگاه خودرو بدون سرنشین را با خود برد. محمد شریفی افزود: ساعت 20:30 دقیقه گزارش شد سیلی در روستای «فشکور» بخش مرزن‌آباد رخ داد که در ادامه با طغیان رودخانه چالوس منجر به وقوع سیلاب و انسداد جاده کندوان شد.

وی اظهار کرد: سرنشینان این خودروها در رستوران دربند مشغول صرف شام بودند که سیل آمد و خودروهای آنان را برد و تاکنون اثری از این خودروهای ناپدیده‌شده، در دست نیست.

فرماندار چالوس یادآور شد: درحال‌حاضر در ۲ مسیر جاده «پل اوشن» و «ولی‌آباد» سعی بر جلوگیری از تردد خودروهای در راه مانده در این محور شده است. تمام نیروهای راهداری با به‌کارگیری امکانات و تجهیزات درحال پاکسازی مسیر کندوان از گل و لای و سرشاخه‌های درختان آورده با سیل هستند.

رئیس پلیس راه کشور نیز با اشاره به مسدود بودن محور چالوس به دلیل سیلاب پنجشنبه شب گفت: این محور کماکان مسدود است و هموطنان برای تردد می‌توانند از محورهای جایگزین فیروزکوه و هراز استفاده کنند. هموطنانی که در شهرهای غربی استان مازندران هستند نیز می‌توانند از محور رشت-قزوین استفاده کنند.

سردار مومنی با اشاره به سیل چالوس بیان کرد: به جهت امنیت و ایمنی مردم راه را در این محور مسدود کردیم. با تلاش هلال‌احمر، راهداری و ... تا جایی که امکان داشت، مسیر بازگشایی شد و تعدادی از خودروهایی که مسیر را آمده بودند، به راه خود ادامه دادند و برخی خودروها نیز مجبور شدند به مبدأ حرکت خود بازگردند.

آغاز پاکسازی جاده سیل‌زده کندوان

روز گذشته، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز با اشاره به وقوع سیلاب پنجشنبه شب در جاده کندوان گفت: نهادهای امدادی شامل راهداری، مدیریت بحران و پلیس راه مشغول جمع‌آوری گل‌ولای ناشی‌از سیل در جاده کندوان هستند.

حسینعلی محمدی شیرکلایی افزود: از زمان وقوع سیل چالوس، فرماندار شهرستان به همراه مدیران دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان در منطقه سیل‌زده کندوان حاضر شدند و در حال بررسی و رفع مشکلات هستند.

وی با بیان این که پنج تیم امدادی از اداره‌کل راهداری، هلال‌احمر، بسیج، حوادث شهرستان و آب منطقه‌ای مازندران در منطقه سیل‌زده کندوان چالوس حاضر هستند، اظهار کرد: تیم‌های امدادی و ماشین‌آلات سنگین با دستور استاندار جهت کمک به مردم گرفتار در سیل اعزام شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران یادآور شد: بارندگی شدید و بروز سیلاب در حوالی رستوران دربند در ۴۲کیلومتری محور کندوان سبب بسته شدن این محور پرتردد شمال کشور شده است.

محمدی ادامه داد: سیل اکنون فروکش کرده است و نیروهای راهداری و امداد و نجات در محل وقوع سیلاب حضور دارند و درحال بازگشایی مسیر ارتباطی هستند.

وی با بیان اینکه بارش‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته در سایر نقاط مرتفع استان به صورت مقطعی و آرام بود، گفت: به جز بسته شدن محور کندوان، مورد دیگری از بروز خسارت سیلاب در مازندران گزارش نشده است.

روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز اعلام کرد درپی اعلام وقوع سیلاب در محور کندوان، گروه‌های اورژانس در محور کندوان و شهرستان‌های چالوس و نوشهر به حالت آماده‌باش درآمدند و همچنان در حال آماده‌باش هستند.

هواشناسی مازندران روز چهارشنبه درخصوص ورود سامانه بارشی و احتمال طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیل در ارتفاعات غرب استان هشدار داده بود. استاندار مازندران در حاشیه بازدید از منطقه سیل‌زده جاده کندوان گفت: موانع بروز سیل در رودخانه چالوس باید برطرف شود تا دیگر شاهد وقوع سیلاب مجدد نشویم.

یوسف نوری افزود: مهم‌ترین مساله در این ارتباط لایروبی رودخانه چالوس است که به منابع طبیعی منطقه دستور داده شد تا اشجار بستر این آبراه برداشته شود. وی بیان کرد: عوامل امدادی باید در منطقه تا پایان پاکسازی و جمع‌آوری گل‌ولای حضور داشته باشند.

جاده چالوس بر مسیل آب‌های روان ساخته شده است

مهدی زارع، زمین‌شناس و استاد دانشگاه زلزله‌شناسی درباره بررسی علل سیل جاده چالوس گفت: براساس تصاویر ماهواره‌ای کاملا واضح مشخص است که جاده چالوس بر مسیل آب‌های روان ساخته شده است.

وی ادامه داد: تمام ساخت‌وسازهایی که بر مسیر طبیعی آب‌های روان و سیلاب صورت‌گرفته باید فورا تخریب شود و گرنه باردیگر شاهد سیلاب‌های تخریب‌کننده هستیم.

این زمین‌شناس افزود: چاره‌ای نداریم جز اینکه هرچه در کوهپایه‌ها و دامنه‌های طبیعت ساخته‌شده ازجمله پارکینگ و جاده و رستوران که برای ساخت آن بتن‌ریزی کردند و نفوذ آب را غیرممکن کردند، تخریب شود و طبیعت به حالت ماقبل ساخت‌وسازها برگردد.

زارع با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها با توسعه ساخت‌وساز در حاشیه رودخانه و دره‌ها باعث حذف پوشش سبز شده‌اند، اضافه کرد: ساخت رستوران و پیاده‌روها در این مناطق به صورت قانونی و غیرقانونی، تجاوز به حریم منابع طبیعی بوده است و با توجه به تغییرات اقلیمی باید به حالت طبیعی قبل برگردد پس تا زمانی که این تغییرات صورت نگیرد، شاهد این سیلاب‌ها خواهیم بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ