تئاتر «ماهی‌های عاشق» ۲ توان‌خواه سنندجی را راهی خانه بخت کرد

اقتصاد ایران: سنندج_ زوج توان‌خواه سنندجی اعلام کردند: نمایش تئاتر، «ماهی‌های عاشق» منجر به ازدواج این زوج توان‌خواه در سنندج شد و آنها را روانه خانه بخت کرد.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: زانیار خیرآبادی کوتاه قامت سنندجی و سودابه گل‌نما توانخواه بلند همت بعد از اجرا در تئاتر نمایشی با عنوان «ماهی‌های عاشق» که هر ۲ نقش دو ماهی عاشق را ایفا می‌کردند دلبسته هم شده و روانه خانه بخت شدند.

خیرآبادی افزود: در سال ۹۲ انجمن کوتاه قامتان بلند همت استان راه‌اندازی شد و در حال حاضر ۳۰ نفر عضو دارد.

وی بیان کرد: در این انجمن کارهای زیادی توسط بلندهمتان در حال انجام است و گروه ثبت شده تئاتر دارد که در جشنواره‌های استانی و جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان هم حضور داشته است.

خیرآبادی ادامه داد: راه‌اندازی یک مرکز آموزش روزانه برای کودکان دارای معلولیت ذهنی هم دیگر فعالیت اعضای این انجمن است‌.

وی گفت: در این مرکز که با نظارت اداره بهزیستی راه‌اندازی شده مهارت‌های حرفه‌آموزی به کودکان آموزش داده می‌شود.

خیرآبادی با اشاره به اینکه در یک خانواده چهار نفره متولد شده است، بیان کرد: تحصیلات بنده در مقطع لیسانس فعلاً به دلیل مشغله کاری که دارم نیمه تمام مانده و سعی می‌کنم به اتمام برسانم.

وی با اشاره به اینکه جسم و ظاهر انسان‌ها نمی‌تواند در اراده‌شان نقش داشته باشد، افزود: من به عنوان یک کوتاه قامت نمی‌توانستم منتظر باشم که با حمایت بهزیستی و یا کمک خانواده مایحتاج زندگیم را تأمین کنم بنابراین خودم به دنبال راه‌اندازی کسب و کار بودم و در سال ۹۸ هم یک کارگاه عروسک سازی راه‌اندازی کردم که هم‌اکنون برای ۱۰ نفر ایجاد شغل کرده است.

تئاتر «ماهی‌های عاشق» ۲ توان‌خواه سنندجی را راهی خانه بخت کرد

این توانخواه سنندجی تصریح کرد: به دلیل شرایط جسمی سختی که داریم دید و نگاه جامعه به ما کمی سنگین است و اگر امثال من بخواهد ازدواج کند با سخت‌گیری خانواده‌ها و اطرافیان روبرو می‌شود و کمتر اعتماد و اطمینان به ما دارند.

خیرآبادی یادآور شد: من بدون مشکل از سوی خانواده خود و همسرم ازدواج کردن و یک زندگی ساده را تشکیل دادیم و امروز در کنار هم علیرغم همه سختی‌ها احساس خوشبختی می‌کنم.

وی بیان کرد: باید خانواده‌ها این فرصت را به افراد دارای شرایط خاص جسمی در بحث ازدواج بدهند و وقتی دو نفر راضی به زندگی مشترک هستند بهتر است خانواده حمایت کنند زیرا مخالفت آنها علاوه بر اینکه منجر به ناامیدی می‌شود برای فرد معلول آزار دهنده خواهد بود.

وی گفت: من و همسرم تنها زوج انجمن نیستیم و قبل از ما هم بودند که سابقه ازدواج آنها به ۱۵ سال هم می‌رسد و زندگی خوبی هم در کنار هم دارند.

کلمات آزاردهنده مردم موجب گوشه گیری توانخواهان می‌شود

خیرآبادی بیان کرد: شاید مقصر اصلی خود ما هستیم که سعی کردیم خود را پنهان کنیم شاید اگر در برخورد با مردم بعد از چند بار نیشخند و مسخره کردن و در نتیجه عدم آگاهی این نگاه‌های آزار دهنده ایجاد شده که با افزایش برخوردها کمتر شود.

خیرآبادی اذعان کرد: مشکلات جسمی افراد امثال من ژنتیکی است اما گاهاً والدین با دیدن ما اشتباهات فرزندان خردسالشان را به شرایط جسمی ما ربط می‌دهند و در توضیح هر کار اشتباه فرزندان خود می‌گویند «اگر فلان نکنی مثل فلانی کوتاه قد می‌شوی» و این آزار دهنده و تلخ است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز فقط فرزندآوری می‌شود و اصلاً از بعد روانشناسی و تربیتی کار نمی‌شود و علاوه بر آزار روحی ما ذهن و تفکر فرزندان خودشان را هم با کلمات بی‌اساسی پرمی‌کنند و این عدم درک درست معلولیت را بد شکل می‌دهد بالاخره این بیماری ممکنه برای هر کسی در هر خانواده‌ای پیش بیاید.

توانخواه سنندجی گفت: یکی از اهداف ما در کارهای نمایشی تلاش برای از بین بردن این نگاه توهینی به کوتاه قامتان بود و فرهنگ سازی برای تغییر آنکه باز هم نیاز به تلاش بیشتر دارد.

وی عنوان کرد: فرهنگ سازی برای نشان دادن توانمندی کوتاه قامتان خوب است و در سایر شهرها کارهای ارزشمندی صورت گرفته و بر همین مبنا مردم در برخورد با فرد دارای معلولیت کمتر اهمیت می‌دهند و این عادی سازی خوب است که باید انجام شود.

خیرآبادی تصریح کرد: در سال ۸۶ با یکی از دوستانم که دارای معلولیت است، دوستی ما شکل گرفت که در حال حاضر ایشان هم کارگاه میوه خشک کنی دارد و با هم در گروه نمایشی فعالیت داریم که ایشان کارگردان هستند.

کسب مقام در رشته پرتاب نیزه

خیرآبادی یادآور شد: علاوه بر تئاتر و بازیگری و عروسک سازی، در فعالیت‌های پرتاب وزنه و پرتاب نیزه و بدن سازی هم فعالیت‌های داشتم که موفق به کسب مقام در رشته پرتاب نیزه شدم.

وی افزود: خانه شخصی ندارم اما محل کار و فاصله آن با خانه به دلیل دوری مسیر کمی تردد را سخت کرده و نبود وسیله نقلیه برای من سخت است چون نصف درآمدم برای رفت و آمد هدر می‌رود.

خیرآبادی نبود عابر بانک مناسب افراد دارای شرایط خاص جسمی را آزار دهنده دانست و گفت: تمام کارهای مربوط به امور بانکی را در تنها عابر بانک موجود در میدان آزادی انجام می‌دهم که گاهاً به دلیل استفاده سایر افراد هم مجبورم در صف منتظر بمانم.

وی بیان کرد: از مسؤولان انتظاری ندارم و معتقدم اگر خودم تلاش کنم قطعاً آن کسی که باید ببیند، این تلاش را رصد خواهد کرد و اگر پا روی حق و انصاف نگذاریم بهزیستی استان هم در حد توان کمک زیادی داشته از اجرای طرح‌های مختلف و برنامه‌های اشتغال‌زایی خصوصاً مدیرکل سابق که زحمات زیادی برای احداث کارگاه عروسک سازی انجام داد، سپاسگزارم.

خیرآبادی از مردم هم به دلیل تغییر نگاه و حرکت به سوی آگاهی بیشتر قدردانی کرد و گفت: از والدین تقاضامندم برای افرادی که دارای معلولیت جسمی هستند بیشتر فضای انتخاب بگذارند، شاید فرد دارای معلولیت ذهنی نیاز به همراهی بیشتر داشته باشد اما خوشبختانه افراد دارای کم توانی جسمی می‌توانند روی پای خود بایستند و تنها به کمی اعتماد و اطمینان نیاز دارند.

تئاتر «ماهی‌های عاشق» ۲ توان‌خواه سنندجی را راهی خانه بخت کرد

راه‌اندازی کارگاه عروسک سازی و تأمین معیشت ۱۰ نفر

وی خاطرنشان کرد: در کارگاه عروسک سازی بنده ۱۰ نفر شاغل بودند که قبل از عید به دلیل نبود آزمایشگاه کیفی و مسؤول فنی که کمی برای من هزینه‌بردار است با دستور اداره استاندارد کارگاه به حالت نیمه تعلیق و مجبور به تعدیل نیرو شد.

خیرآبادی گفت: این کارگاه با کمک بهزیستی احداث شد و ابتدا در شهرک صنعتی فعال بود ولی بعد از استقبال بهزیستی از کار، کارگاه به مکانی دیگر که متعلق به بهزیستی بود انتقال یافت.

وی افزود: این مکان به صورت تفاهم نامه‌ای به انجمن کوتاه قامتان تعلق گرفته و مجوز بهره‌برداری آن هم از سمت صنعت و معدن صادر شده که امیدواریم بعد از تعهدی که به استاندارد دادیم مجدداً به حالت قبل بازگردد.

خیرآبادی عنوان کرد: در فکر صادرات عروسک به عراق و سلیمانیه بودیم که این شرایط ایجاد شد و ادامه این روند کمی سخت است چون کارگاه تأمین کننده معیشت ۱۰ نفر بود.

نگاه و زبان مردم تا عمق وجودم را آزار می‌دهد

سودابه گل‌نما زوجه توانخواه سنندجی که فرزند آخر خانواده بوده و سه خواهر و دو برادر دارد، بیان کرد: در زمان بارداری مادرش از ناحیه کمر و پا دچار مشکل شده‌ام و سال‌ها با تفکر اینکه مشکلی ندارم حتی از رفتن و ارتباط گرفتن با کوتاه قامتان امتناع می‌کردم و برایم سخت بود.

گل‌نما افزود: بعدها با این شرایط کنار آمده و در حالی که تمام دوستانم افراد سالمی بودند، امروز توانستم با گروه‌ها و انجمن کوتاه قامتان هم ارتباط خوبی بگیرم.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ ابتدای آشنایی من با همسرم در گروه نمایشی تئاتر بود که هر دو در نقش دو ماهی عاشق ایفای نقش می‌کردیم و بعد از مدتی این آشنایی با سختی زیادی که در رابطه با ازدواجمان بود به وصلت ما انجامید و در حال حاضر از این ازدواج خیلی راضی هستم.

از تحصیلات دانشگاهی تا داشتن شهرت آشپزی

این بانوی توانخواه سنندجی بیان کرد: دارای فوق دیپلم نرم افزار هستم علاوه بر خانه‌داری در کارگاه عروسک سازی کارهای قیمت گذاری و حسابداری را انجام می‌دهم و مهارت آشپزی من هم زبانزد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک کار جدید هم برای نمایش تئاتر داریم که تمرین‌های مربوط به آن را انجام می‌دهیم.

گل‌نما تصریح کرد: با شرایط کنونی جامعه و وضعیت اقتصادی ازدواج کمی سخت و تقریباً غیرممکن شده ولی امیدواریم خانواده‌ها کمی ازدواج‌ها را سهل‌تر کنند.

وی افزود: ازدواج ما تا حد ممکن ساده و خانوادگی بود و سعی کردیم هزینه کمتری صرف این کار کنیم.

گل‌نما بیان کرد: نگاه مردم گاهی آزار دهنده است و اینکه از کنار کسی رد می‌شویم نیشخند می‌زنند و مورد تمسخرمان قرار می‌دهند و دردآورتر اینکه برخی والدین برای تنبیه فرزندانشان دچار شدن به عاقبتی مثل ما را مثال می‌زنند که بسیار دردآور و ناراحت کننده است.

وی عنوان کرد: دید ترحمی و آزار دهنده مردم برای منِ نوعی اهمیت دارد و حتی تا عمق وجودم هم می‌رود.

گل‌نما ادامه داد: بیشتر کارها را خودم انجام می‌دهم و برای دوستان و آشنایان هم در رفت و آمدهای مکرری که به خانه ما دارند حس توانستن را ایجاد کردیم و از این لحاظ خوشنود هستم.

وی افزود: بیشتر اوقات فراغت را سرگرم خانه‌داری کردم و کمتر در فعالیت‌های بیرون از خانه تمرکز دارم چون همسرم بیرون از خانه فعالیت می‌کنند کمتر وقتی را برای سایر تفریحات سپری می‌کنیم.

گرچه سختی‌های زیادی کشیده‌اند و در راه شغل و زندگی راه طاقت فرسایی را پیموده‌اند اما امروز به بودن در کنار هم می‌بالند و با داشتن هنرهای تئاتر، کارآفرینی و تحصیلات افتخارآفرین خانواده‌ها و دوستانشان هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ