فرهنگستان علوم در تعیین شاخص‌های مرجعیت علمی کمک کند

اقتصاد ایران: وزیر علوم با اشاره به اختلاف نظر در مورد مرجعیت علمی گفت: فرهنگستان علوم می‌تواند برای تعیین شاخص‌های مرجعیت علمی به وزارت علوم کمک کند و آن را به اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرهنگستان علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در دهمین دوره مراسم گرامیداشت ابوریحان بیرونی و تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته رشته‌های علوم پایه کشور، منتخب فرهنگستان علوم در سال ۱۴۰۳، با تشکر از فرهنگستان علوم برای انتخاب جوانان برجسته علمی اظهار کرد: در وزارت علوم جایزه فرهنگستان جز جوایز معتبری است که اساتید بر اساس آن پایه تشویقی دریافت می‌کنند و برای ۵ سال به سقف پژوهانه اساتید اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری برای دانشگاه‌ها سه وظیفه تولید علم، تربیت عالم و جهت‌دهی به علم و عالم را در نظر گرفته‌اند، این اقدام فرهنگستان در راستای این سه وظیفه است و به نوعی ارزش قائل شدن برای مرجعیت علمی است.

وزیر علوم با تأکید بر مرجعیت علمی بیان کرد: فرهنگستان علوم شاخه‌های مختلفی دارد و می‌تواند تعریف کاملی از مرجعیت علمی ارائه دهد. برای دستیابی به مرجعیت علمی شاخص‌های مختلفی نظیر نظریه پردازی، تأمین تجهیزات و سایر امکانات باید مدنظر باشد.

در مرجعیت علمی اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و باید به جمع‌بندی برسیم

دکتر زلفی گل ادامه داد: البته در مرجعیت علمی اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که لازم است به یک جمع‌بندی دست یابیم. دیدگاه‌های در زمینه مقاله محوری وجود دارد که لازم است به جمع‌بندی در این زمینه برسیم چرا که مقاله نتیجه تحقیق و پژوهش است، بنابراین فرهنگستان علوم می‌تواند برای تعیین شاخص‌های مرجعیت علمی به وزارت علوم کمک کند و آن را به اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

وی با اشاره به کاهش یک پله‌ای رتبه علمی کشور در جهان بیان کرد: رتبه علمی کشور علی رغم همه تلاش‌ها یک رتبه کاهش داشتیم، در حالی که باید مواریث علمی را حفظ و آن را تقویت کنیم. در رشد علمی نتوانستیم آنچه به ما به ارث رسیده را حفظ کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه ۷۵ اقدام جدید در وزارت علوم در حال انجام است، گفت: برای بازسازی تجهیزات آزمایشگاهی، توانستیم با موافقت مقام معظم رهبری به ازای هر عضو هیئت علمی ۶۰ میلیون اعتبار تجهیزات از صندوق توسعه ملی دریافت کنیم. در این سال‌ها بودجه دانشگاه‌ها را به میزان ۱۱۰ درصد در نظر گرفتیم اینگونه هر ساله میزان قابل توجهی از بدهی دانشگاه‌ها پرداخت شد.

پرداخت ۳۰۰ میلیارد اعتبار به صندوق شورای عالی عتف

دکتر زلفی گل ادامه داد: خوشبختانه در وزارت علوم کارهای کلیدی انجام دادیم. راه‌اندازی صندوق شورای عالی عتف یکی از این اقدامات بود که با پیگیری رئیس جمهور شهید ۳۰۰ میلیارد اعتبار دریافت کرد. همچنین معاونت فناوری ایجاد کردیم، ردیف بودجه خاص برای فناوری قرار دادیم. ۲۰ هزار نیاز صنایع مختلف در آنجا ثبت شده است. پذیرش استاد محور را مدنظر قرار دادیم، اگر استادان دانشگاه پروپوزال تعریف کنند می‌توانند دانشجویان استعدادهای درخشان را جذب کنند، همچنین دانشجویانی که از طرف بنیاد ملی نخبگان جذب شود می‌توانند به شیوه استاد محور تحصیل کنند. پذیرش استاد محور در دفترچه کنکور هم گنجانده شده است، براساس پروپوزال استادان دانشجو بپذیرند. باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم. سعی کردیم این شیوه را جلو ببریم.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی سامانه جان یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم است، محصولات شرکت‌های دانش بنیان در این سامانه ثبت می‌شود، امکان فروش محصولات در این سامانه وجود دارد، وزارت صنعت می‌تواند با آنها قرارداد منعقد کند و از طرفی اجازه وادرات محصولات مشابه داده نمی‌شود.

وزیر علوم بیان کرد: پایه‌های تشویقی استادان افزایش داده شده است به جای اختصاص سالانه یک پایه تشویقی، اساتید می‌توانند سه پایه دریافت کنند، بنابراین آنهایی که بیشتر زحمت می‌کشند بیشتر دیده می‌شوند. همچنین در برنامه توسعه هفتم توانستیم به کمک نمایندگان مجلس ۱۵ درصد کل اعتبار دانشگاه‌ها را به امور پژوهشی اعتبار اختصاص دهیم، نسبت به گذشته افزایش قابل توجه داشته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ