گام بلند عبور از کم‌آبی در استان بوشهر

اقتصاد ایران: بوشهر- احداث سدهای جدید در استان بوشهر امیدی تازه برای عبور از مشکل تاریخی یعنی تنش‌ها و بحران‌های آبی ایجاد کرده و اکنون اجرای این پروژه‌ها سرعت بیشتری به خود گرفته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، کمبود آب یکی از مشکلات همیشگی و تاریخی در استان بوشهر بوده است که راهکارهای مختلف و متنوعی برای رفع این کمبودها در زمینه آب شرب، آب کشاورزی و آب صنعت به کار گرفته شده است.

یکی از راهکارهای تأمین آب شرب در استان بوشهر ایجاد تأسیسات آب‌شیرین‌کن بوده که تأسیسات مهمی در نقاط مختلف استان بوشهر در دست اجرا است و می‌توان بخش قابل توجهی از آب شرب مصرفی استان را تأمین کند.

بخش زیادی از روان‌آب‌های ناشی از بارندگی‌ها در استان بوشهر به صورت مستقیم راهی دریا می‌شود و بار دیگر باید این آب‌های از دریا گرفته شده و با هزینه‌های بسیار زیاد شیرین‌سازی شده و راهی مناطق مصرف شود.

در کنار احداث تأسیسات آبخیزداری که به خوبی در سطح استان انجام شده است، ساخت سد در مسیر روان آب‌ها یکی از مهمترین راهکارها برای تأمین آب شرب و همچنین جلوگیری از ورود سیل به مناطق مختلف است که اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

با استقرار دولت سیزدهم تلاش‌های گسترده‌ای به منظور رفع تنش‌های آبی و تأمین آب پایدار در استان بوشهر شروع شده است که ۹ طرح بزرگ و مهم در این استان اجرایی شده است.

گام بلند عبور از کم‌آبی در استان بوشهر/ احداث سدها سرعت گرفت

اجرای ۹ پروژه بزرگ آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر  اظهار کرد: دولت سیزدهم ریل‌گذاری خوبی را برای تأمین آب استان بوشهر انجام داده است و طرح‌های بزرگی در استان در درست اجرا است که برای تکمیل این طرح‌ها عزمی جدی داریم.

علی محمدی یکی از مهمترین طرح‌های استان را سد دالکی عنوان کرد و ادامه داد: با جذب اعتبارات مناسب برای این طرح، پیشرفت آن به ۵۵ رسیده است که هم‌اکنون کارگاه سد فعال است و با جدیت در حال ادامه است.

وی با اشاره به روند ساخت دیگر سدهای استان بوشهر بیان کرد: ساخت سدهای باغان و اخند نقش مهمی برای تأمین آب شرب شهرستان‌های دشتی، جم و عسلویه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ کشاورزی شهرستان تنگستان، تابستان سال گذشته آب از سد خاییز رها شد تا کشاورزان و نخلداران این شهرستان به نیازهای خود برسند.

وی با اشاره به ساخت سدهای جدید در استان بوشهر خاطرنشان کرد: سد دهرود در شهرستان دشتستان و سد باهوش در شهرستان تنگستان از طرح‌های مهمی است که نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز مردم در این مناطق دارد.

محمدی با بیان اینکه از همه ظرفیت‌ها برای تسریع در تکمیل پروژه‌های حوزه آب استان بوشهر استفاده می‌شود افزود: چهار طرح و پروژه بزرگ دیگر نیز در حال آماده سازی است تا زمینه رفع مشکلات آبی و عبور از تنش‌های آبی در استان بوشهر فراهم شود.

گام بلند عبور از کم‌آبی در استان بوشهر/ احداث سدها سرعت گرفت

وضعیت پیشرفت سدهای استان بوشهر

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: سد دالکی به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین پروژه‌های حوزه عمرانی استان بوشهر محسوب می‌شود که دولت نگاه ویژه‌ای به تکمیل این طرح دارد.

محمد هادی رستمیان با اشاره به پیشرفت ۵۵ درصدی سد دالکی بیان کرد: سال ۱۳۹۲ عملیات اجرایی سد دالکی آغاز شد که طی سال‌های نخست اجرای آن روند کندی داشت و در شروع دولت سیزدهم حدود ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی با اشاره به اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی برای تکمیل سد دالکی خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود که زمینه آبگیری این سد در سریع‌ترین زمان فراهم شود و انشاالله تا سال ۱۴۰۵ شاهد مدار بهره برداری از این پروژه بسیار مهم باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به وضعیت ساخت سد باغان افزود: احداث این سد در سال ۱۳۹۳ ابلاغ شد و عملیات اجرایی ان از سال ۱۳۹۸ آغاز شد که اعتبار سرمایه گذاری این پروژه ۳۳۳ میلیون یوان (فاینانس خارجی) و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به پیشرفت ۹۲ درصدی احداث سد باغان اضافه کرد: این طرح به آبگیری رسیده و امسال به صورت کامل وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

رستمیان با اشاره به آغاز ساخت سد خاییز از سال ۱۳۹۷ با اعتبار بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، آب این سد تابستان سال گذشته برای کشاورزان تنگستان رهاسازی شد.

گام بلند عبور از کم‌آبی در استان بوشهر/ احداث سدها سرعت گرفت

معاون عمرانی استاندار بوشهر به سد باهوش اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی سد باهوش سال ۱۴۰۱ آغاز شد و بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه سرمایه گذاری شده است.

رستمیان ابراز داشت: پیشرفت فیزیکی سد باهوش ۳۲ درصد است که سال ۱۴۰۴ وارد مدار بهره برداری می‌شود.

وی به وضعیت سد دهرود اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی سد دهرود با سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ آغاز شد و اکنون از پیشرفت فیزیکی پنج درصدی برخوردار است و برآورد می‌شود سال ۱۴۰۵ وارد مدار بهره برداری شود.

معاون عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به سد دشت پلنگ خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی سد دشت پلنگ سال ۱۴۰۰ آغاز شد و این در حالی است که ابلاغ قرارداد این پروژه سال ۱۳۹۳ بوده است.

رستمیان تصریح کرد: سد دشت پلنگ با اعتبار ۲۲۳ میلیون یوان (فاینانس خارجی) و ۵۰۰ میلیارد تومان در دست اجراست که ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال ۱۴۰۴ وارد مدار بهره برداری می‌شود.

رستمیان به وضعیت سد اخند اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی سد اخند سال ۱۳۹۷ آغاز شد و سرمایه گذاری این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی سد اخند به ۹۰ درصد رسیده و در مرحله آبگیری قرار دارد و سال آینده به طور کامل به بهره برداری می‌رسد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ